Digital tillsyn

Närbild på äldre man som sover gott med ett leende i ansiktet.

Bilden är AI-genererad.

Digital tillsyn är till för dig som behöver tillsyn i hemmet på natten. Tillsynen utförs med en trygghetssensor som installeras av Vård- och omsorgsförvaltningens tekniker hemma hos dig

Med trygghetssensor slipper du risken att bli väckt av hemtjänstpersonal som kommer in till dig när du sover. Samtidigt kan du känna dig trygg med att någon tittar till dig. Tillsynen utförs av vårdutbildade larmoperatörer och sensorn är endast påslagen medan tillsynen utförs, all övrig tid är sensorn avstängd. En tillsyn tar ungefär 20–30 sekunder.

Så ansöker du om digital tillsyn pdf, 312.1 kB.

Digital tillsyn är en insats som du behöver ansöka om hos kommunen.

Skriv i din ansökan att du är intresserad av digital tillsyn. Biståndshandläggaren gör därefter en bedömning om det är lämpligt med digital tillsyn för dig.

Du ansöker om insatser i denna e-tjänst:

Länk till sidan ”Ansökan om insatser inom vård och omsorg” på ostersund.se

Här kan du också skriva ut en ansökningsblankett, som du fyller i och sedan skickar in till kommunen.

Om du har frågor eller behöver hjälp att ansöka om trygghetslarm kan du kontakta kommunens Kundcenter på 063–14 30 00.

Fördelar med digital tillsyn

  • Digital tillsyn är en kostnadsfri och trygg lösning för dig som medborgare i Östersunds kommun.
  • Digital tillsyn ger förutsättningar till bättre nattsömn eftersom du inte störs av hembesök.
  • Digital tillsyn möjliggör ökad självständighet samt stärkt integritet. Detta då du inte är beroende av hembesök.
  • Digital tillsyn kan minska risken för fall eftersom du inte riskerar att bli väckt på natten av personal.
  • Digital tillsyn är en miljöanpassad och samhällsekonomisk lösning

Läs mer om tjänsten här. pdf, 312.1 kB.

Sidan uppdaterad 2025-10-08