Konsumentvägledning

Hos konsumentvägledaren får du som konsument råd kring allt från reklamationer och ångerrätt till skulder och företag som går i konkurs. Rådgiv­ningen är opartisk och gratis.

Kontakta konsumentvägledaren

Du som är folkbokförd i Östersund kommun är välkommen att vända dig till konsumentvägledaren.

Telefon: 0642-448 02
konsumentinfo@ostersund.se

Telefontider

Tisdagar: Klockan 9.00–14.00 och 17.00–19.00.
Onsdagar: Klockan 9.00–14.00.
Torsdagar: Klockan 9.00–14.00.

Postadress

Sockenvägen 5
836 31 LIT

Vad kan konsumentvägledaren hjälpa dig med?

Som konsument gör du många val varje dag, ibland kan det bli fel och då kan du kontakta konsumentvägledaren.

Konsumentvägledaren ger dig kostnadsfri, oberoende vägledande rådgivning kring:

  • vilka rättigheter och regler som gäller för dig som är konsument.
  • om du är missnöjd med en vara eller tjänst
  • om du vill ha råd inför köp av vara eller tjänst

Konsumentvägledaren ska inte avgöra vem som "har rätt eller fel", utan hjälper dig som konsument eller företagare utifrån lagstiftningen så att problemet kan få en lösning. Konsumentvägledaren har tystnadsplikt.

  • Det är Konsumentköplagen som gäller när du som konsument handlar en vara av en företagare.
  • Det är Konsumenttjänstlagen som gäller när du som konsument köper en tjänst av en företagare.
  • Det är Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler som gäller när du handlar via internethandel, postorder och telefonförsäljning. Lagen gäller även när du köper av en försäljare som kommer till ditt hem eller när du handlar på gator och torg.

Några goda råd

Tänk efter en extra gång innan du genomför ett köp.

  • Läs avtalet, även det finstilta, innan köpet
  • Även muntliga avtal är bindande!
  • Tänk på att fjorton dagars ångerrätt kanske inte alltid gäller, till exempel vid så kallad hybridförsäljning, då en "monter" finns permanent placerad i ett köpcenter. Där är rättsläget ännu oklart
  • Upprätta ett skriftligt avtal med hantverkare
  • Spara ALLTID kvittot! Du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år efter köpet
  • Betala alla räkningar i tid, det vill säga några bankdagar innan förfallodagen
  • Fundera på om du räknas som konsument eller näringsidkare vid ditt köp, som konsument har du större möjligheter att exempelvis ångra ett köp.
  • Kom ihåg att du alltid måste godkänna köp från telefonförsäljare genom din skriftliga eller digitala signatur.

Hjälp dina nära och kära att skydda sig mot bedrägerier

Har du någon äldre i din närhet som du bryr dig om? Eller träffar du äldre i ditt yrke? Det är inte ovanligt att just de faller offer för bedragare. Du kan hjälpa Polisen förebygga att äldre blir lurade!

Så hjälper du nära och kära att skydda sig mot bedrägerier - Polisen

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2022-05-20