Kontakta oss

Entrén till Kundcenter, Östersunds kommun på Österängsskolan

Huvudentrén till kommunens kundcenter på Österäng i Östersund.

På Östersunds kommun har vi ett kund­center som hjälper dig med de flesta frågor och ärenden du har kring kommunens verksamhet. Våra kommun­väg­ledare på kundcenter är specialiserade inom olika områden för att kunna ge dig så bra service som möjligt.

Ring oss på 063-14 30 00

Du kan ringa oss på 063-14 30 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service.

Våra kommunvägledarna är specialister inom olika områden, därför får du välja vilken typ av verksamhet ditt ärende gäller när du ringer till oss.

Knappval

När du ringer till oss får du fem olika val:

  • Tryck 1 för Socialt stöd och omsorg, det vill säga frågor som rör exempelvis socialtjänst, äldre- och handikappomsorg.
  • Tryck 2 för Skola, förskola och vuxenutbildning, det vill säga alla frågor som rör skolan, förskolan eller fritidsverksamhet.
  • Tryck 3 för Fastigheter, byggande, gator och miljö, det vill säga frågor om
    exempelvis bygglov, renhållning, vatten och tillstånd.
  • Tryck 4 för Kultur, fritid, anställning, politik och inflyttarfrågor, det vill säga frågor om exempelvis kultur, fritid, lediga jobb, politik och om att flytta hit.
  • Press 8 for information in English. (Tryck 8 för information på engelska)

Om du inte gör något knappval, utan bara väntar kvar kommer du att kopplas till första lediga kommunvägledare.

Spara tid!

Ringer du oss via kommunens mobilapp kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen

Nummerpresentatörer

Östersunds kommuns telefoner har nummerpresentatörer. Det innebär att ditt telefonnummer visas när du ringer till kommunen. Vill du inte att ditt telefonnummer ska visas slår du #31# före telefonnumret.

Om det står 063-14 30 00 i displayen på din telefon så är det någon från kommunen som sökt dig. Ringer du tillbaka kommer du till kommunens kundcenter.

Telefonitjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har tal-, röst eller språksvårigheter kan ta hjälp av någon av de telefonitjänster som Post- och telestyrelsen erbjuderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster när du ska ringa till oss.

Besök oss på Österäng

Du kan besöka vårt kundcenter på Österäng i Östersund. Vi finns på Förlandsgränd 1C. Du går in från innergården, via För­landsgränd. Entrén är tillgänglighets­anpassad och besöks­parker­ing finns på innergården.

Hos oss kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informations­material och få svar på de vanligaste frågorna.

Du kan också låna dator och söka infor­ma­tion eller använda kommunens e-tjänster.

Besöksadress

Förlandsgränd 1C
831 34 Östersund

Närmaste busstation är "Östersund Stora Kyrkan" eller "Östersund Torgbrinken".

Syntolkning av entrén kommer inom kort.

Öppettider

Måndag–torsdag: 8.00‑17.00
Fredagar och dag före helgdag: 8.00‑16.00
Helger: Stängt

Karta som visar ingången till kommunens kundcenter

Ingång till kommunens kundcenter. Klicka på bilden för att förstora.

Tillgänglighet i lokalerna

Hörselteknisk utrustning

Hörsel­teknisk utrust­ning

Bemannad reception

Bemannad reception

Parkeringsplats för personer med nedsatt rörelseförmåga

Parkeringsplats för per­soner med ned­satt rörelse­­förmåga

Toalett med plats för eldriven rullstol

Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstoll

Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen

Entré och entréhall tillgänglig för rull­stols­buren

Ledarhund välkommen

Ledarhund välkommen

Det här åtgärdar vi

Tydlig skyltning

Tydlig skyltning

Kontrastmarkering

Kontrast­markeringar

Skriv till oss

Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.

Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.

Du får återkoppling på din fråga eller synpunkt inom maximalt två arbetsdagar.

E-post

Skicka e-post till oss på kundcenter@ostersund.se. Om det gäller känsliga uppgifter använder du i stället vårt formulär här nedan.

Formulär

Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär. Där har du möjlighet att bifoga filer och markera ut en plats på kartan som ärendet gäller.

Kontaktformulärlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Post

Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:

Östersunds kommun
831 82 Östersund

Posttjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska skriva till oss.

Posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Använd våra e-tjänster för att felanmäla och lämna synpunkter

Med hjälp av våra e-tjänster kan du bland felanmäla, lämna med­borgarförslag, beröm, klagomål och tips om kommunens verksamhet.

Våra journummer vid akuta ärenden

Har du ett akut ärende som berör kommunens verksamhet kontaktar du vårt kundcenter. Däremot under kvällar och helger ringer du direkt till något av våra journummer.

Hemtjänst

Behöver du snabbt nå hemtjänstpersonal dagtid eller kvällstid fram till 22.00 så kan du ringa direkt till hemtjänstgruppernas lokaler

Om du eller din anhörig har trygghetslarm kan du även ringa nattetid. Då kontaktar du hemtjänstens nattpatrull

Kommunala fastigheter

Har du akuta problem med någon av kommunens fastigheter? Ring 063-14 32 21.

Gäller problemen någon av Östersundshems fastigheter hittar du deras journummer på www.ostersundshem.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Särskilt boende

Har du någon anhörig på särskilt boende och behöver få kontakt med personalen så hittar du telefonnummer som gäller dygnet runt direkt på sidan där respektive boende presenteras

Social beredskap

För akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa vardag finns social beredskap. Social beredskap avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och våld i nära relation.

Social beredskap når man via SOS Alarm (112) vardagar mellan klockan 17:00 och 08:00 samt under helger. Dag före helgdag inträder beredskapen klockan 15:00.

Vatten och avlopp

Har du problem med vattenläckor, frysningar eller missfärgat vatten?

Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00-16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)

Ta del av kommunala handlingar i punktskrift

Hos Kundcenter finns det en punkt­skrift­skrivare. Med hjälp av den kan du som är synskadad eller blind ta del av kommunala handlingar i punktskrift.

Flera medarbetare på kundcenter är utbildade och kan hjälpa dig om du har behov av dokument i punktskrift. Det kan till exempel handla om kommunala handlingar eller annat informationsmaterial.

Punktskrift används av synskadade eller blinda personer i stora delar av världen och finns för de flesta alfabet.

Ring eller besök oss

Kontakta Kundcenter för att få hjälp med utskrifter i punktskrift:

Har du synpunkter på oss?

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra vår verksamhet.

Besök Social- och arbets­marknads­förvaltningen

Du kan besöka Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i våra lokaler på Rådhusgatan/Verkmästargränd i Östersund. Du går in från Verkmästargränd. Entrén är tillgänglighets­anpassad och besöks­parker­ing finns på gården.

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen har en egen reception som är öppen och bemannad mellan kl. 8.00-12.00 samt mellan 13.00-16.00.

Du kan också låna dator och söka infor­ma­tion eller använda kommunens e-tjänster.

Besöksadress

Verkmästargränd 4, Östersund

Närmaste busstation är "Pliktverket".

Öppettider

Måndag–fredag: 8.00‑12.00, 13.00-16.00
Helger: Stängt

Dag före röd dag: 8.00‑12.00, 13.00-15.00

Social- och arbetsmarknadsförvaltningens entré från Verkmästargränd.

Social- och arbetsmarknadsförvaltningens entré från Verkmästargränd.

Tillgänglighet i lokalerna

Hörselteknisk utrustning

Hörsel­teknisk utrust­ning

Bemannad reception

Bemannad reception

Parkeringsplats för personer med nedsatt rörelseförmåga

Parkeringsplats för per­soner med ned­satt rörelse­­förmåga

Toalett med plats för eldriven rullstol

Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstoll

Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen

Entré och entréhall tillgänglig för rull­stols­buren

Ledarhund välkommen

Ledarhund välkommen

Det här åtgärdar vi

Tydlig skyltning

Tydlig skyltning

Kontrastmarkering

Kontrast­markeringar

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-11-20