- Östersund.se
- / Näringsliv och arbete
- / Tillstånd, regler och tillsyn
- / Livsmedel
Livsmedel
Östersunds kommun kontrollerar så att mat och dricksvatten som kommer från restauranger, caféer, tillverkare, butiker och andra livsmedelsverksamheter följer de krav som ställs i livsmedelslagstiftningen.
Målet är att du som konsument aldrig ska behöva bli sjuk av mat eller dricksvatten. Du ska även kunna lita på att livsmedel är märkta på rätt sätt och att det livsmedel som du konsumerar verkligen är det som presenteras i menyer och på förpackningar.
Vill du veta mer om de kontroller vi gör i restauranger, butiker och hos livsmedelsproducenter? Besök vår sida om livsmedelskontroller.
Dricksvatten
Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel. Östersunds kommun arbetar kontinuerligt för att upprätthålla en god kvalitet på det vatten vi själva producerar, och kontrollerar också så att andra producenters vatten håller god kvalitet.
Klagomål på livsmedelshantering
Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik, restaurang eller en annan livsmedelsverksamhet ska du i första hand vända dig direkt till verksamheten. Om du inte får någon hjälp där så kan du vända använda e-tjänsten "Klagomål på Livsmedel". Fyll i alla uppgifter direkt i e-tjänsten och skicka in anmälan.
Du kan även ringa kommunens kundcenter, på telefonnummer 063-14 30 00.
Du kan självklart vara anonym. Men tänkt då på att inte uppge ditt namn när du ringer. Vill du göra en anmälan anonymt hos kommunen kan du inte lämna några uppgifter (telefonnummer, mejl, namn eller dylikt). Detta på grund av att dina uppgifter hamnar i en offentlig verksamhet och går att begära ut enligt Offentlighetsprincipen.
Matförgiftning är ett samlingsnamn på flera olika bakterier och virus som orsakar lite olika symptom men som har gemensamt att den som blivit sjuk har smittats genom maten eller vattnet.
Om du blir sjuk och misstänker att mat eller dricksvatten är orsaken ska du anmäla det till kommunen så fort som möjligt. Tänk på att anmäla så snart som möjligt efter att du blivit sjuk. Ju längre tid som går, desto svårare blir det för oss att utreda den misstänka matförgiftningen.
Så anmäler du misstänkt matförgiftning
Använd e-tjänsten "Klagomål på Livsmedel". Fyll i alla uppgifter direkt i e-tjänsten och skicka in anmälan.
Du kan även ringa kommunens kundcenter på 063-14 30 00.
Du kan självklart vara anonym. Men tänkt då på att inte uppge ditt namn när du ringer. Vill du göra en anmälan anonymt hos kommunen kan du inte lämna några uppgifter (telefonnummer, mejl, namn eller dylikt). Detta på grund av att dina uppgifter hamnar i en offentlig verksamhet och går att begära ut enligt Offentlighetsprincipen.
Det här behöver kommunen veta när du anmäler misstänkt matförgiftning
Om du hör av dig till oss för att du blivit sjuk och misstänker att livsmedel eller dricksvatten orsakat sjukdomen så kommer vi att intervjua dig om bland annat följande:
- var och när du ätit, alltså plats, datum och ungefärlig tid
- vad måltiden bestod av (inklusive dryck)
- tidpunkten då du insjuknade
- vilka symptom du har
- vad du har ätit det senaste dygnet, samt om du har ätit särskilt känslig mat den senaste veckan, till exempel ätit rå köttfärs eller druckit vatten från enskild brunn
Hur utreder kommunen misstänkta matförgiftningar?
Vi kontaktar alltid det aktuella livsmedelsföretaget eller den aktuella dricksvattenproducenten vid alla anmälningar om misstänkt matförgiftning. Om fler än en person har blivit sjuk gör kommunens livsmedelsinspektörer även en kontroll som bland annat omfattar personalhygien, rengöring och hantering av livsmedel i verksamheten. Ofta tar vi också prover på den typ av livsmedel som den som anmält ätit.
Ibland kan det vara nödvändigt att lämna ett avföringsprov för att få reda på vilken bakterie eller parasit eller det virus som orsakat matförgiftningen. Kontakta sjukvårdsupplysningen eller din hälsocentral för rådgivning och eventuell provtagning.
Gravida, sköra äldre och personer med nedsatt immunförsvar bör undvika vissa typer av livsmedel för att undvika Listeriabakterier och sjukdomen Listerios.
Listerios är en ovanlig sjukdom som orsakas av bakterien Listeria som kan vara livshotande för den som drabbas. Listeria finns på många ställen i naturen och därför finns den på många råvaror. Listeria kan föröka sig i kylskåpstemperatur och utan luft, till exempel i vakuumförpackningar. Listeria dör vid upphettning, men överlever frysning.
Eftersom Listeria dör vid upphettning är det framförallt livsmedel som ska ätas utan att hettas upp som kan vara en risk. Exempel på produkter att undvika, för dig i riskgrupp:
- Färskostar gjorda på opastöriserad mjölk
- Mögel- och kittostar
- Vakuumförpackad gravad eller rökt lax
- Skivat köttpålägg av rökt-, kokt skinka och kalkon
På Livsmedelsverkets webb kan du läsa mer om Liseteria:
Märkning och information
Livsmedelsprodukter ska vara märkta och presenterade på ett sånt sätt att du som konsument enkelt kan förstå när du handlar mat. Syftet med märkningen och livsmedelsinformationen är att du inte ska bli lurad eller råka ut för allergiska besvär på grund av ingredienser som inte angetts på förpackningen.
Som konsument ska du kunna lita på livsmedlens äkthet, att du får den produkt som det utges vara. Till exempel att du verkligen får oxfilé om det är vad du beställer på en restaurang.
Rätt märkning gäller även livsmedel med skyddad beteckning. Exempel på sådana livsmedel är parmaskinka, kalixlöjrom och fetaost.
Om det står på en restaurangs meny att pizzan du beställer ska innehålla parmaskinka så måste det vara äkta parmaskinka, med märket för skyddad beteckning på förpackningen. Annars måste restaurangen välja en annan beteckning på meny, till exempel lufttorkad skinka.
Du som konsument ska heller aldrig bli lurad att tro att ett livsmedel kommer från ett annat land, en annan stad eller en annan region än det faktiskt gör.
Vill du veta mer om märkning och information så besök www.livsmedelsverket.se.
Vill du göra en anmälan om felaktig märkning eller livsmedelsinformation ska du i första hand vända dig direkt till verksamheten. Om du inte får någon hjälp där så kan du vända använda e-tjänsten "Klagomål på Livsmedel". Fyll i alla uppgifter direkt i e-tjänsten och skicka in anmälan.
Klagomål livsmedel (e-tjänst)
Du kan självklart vara anonym. Men tänkt då på att inte uppge ditt namn när du ringer. Vill du göra en anmälan anonymt hos kommunen kan du inte lämna några uppgifter (telefonnummer, mejl, namn eller dylikt). Detta på grund av att dina uppgifter hamnar i en offentlig verksamhet och går att begära ut enligt Offentlighetsprincipen.
Konsumentens rätt till information om allergener
Som konsument har du alltid rätt att få veta vilka allergener maten som du till exempel köper på en restaurang eller i en matvarubutik innehåller.
På en restaurang kan du fråga personalen som då ska kunna ge dig korrekt information om matens innehåll.
I en matvarubutik med färdigförpackade livsmedel kan du läsa på livsmedlets innehållsförteckning, där det alltid tydligt ska framgå om livsmedlet innehåller ett allergen.
De ämnen/produkter som kan orsaka allergi och som livsmedelsföretagen är skyldiga att kunna redogöra för är lagstiftade inom EU och listas nedan.
Om du har fått en allergisk reaktion och produkten enligt information inte ska innehålla det allergen du misstänker att du reagerat på kan du anmäla det i e-tjänsten "Klagomål livsmedel". Fyll i alla uppgifter och skicka in anmälan.
Du kan även ringa kommunens kundcenter, på telefonnummer 063-14 30 00.
Ämnen eller produkter som orsakar allergi
- Spannmål som innehåller gluten (vete, korn, råg, havre, spelt (dinkel) khroasanvete eller korsningar mellan dem
- Kräftdjur
- Ägg
- Fisk
- Jordnötter
- Sojabönor
- Mjölk och mjölkprodukter (inklusive laktos)
- Selleri
- Senap
- Sesamfrön
- Svaveldioxid och sulfit
- Lupin
- Blötdjur (snäckor, musslor och bläckfisk)
- Nötter (mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pecannöt, paranöt, pistagemandel, macadamia- eller Queenslandnöt
För information om märkning av allergener på färdigförpackade livsmedel, se Livsmedelsverkets hemsida:
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se