- Östersund.se
- / Trafik och infrastruktur
- / Gator och torg
- / Önskemål om gator och trafik
Önskemål om gator och trafik
Vi tar gärna emot tips och önskemål för att förbättra trivseln och tryggheten i trafiken. Men vi kan inte tillmötesgå alla önskemål; vi måste ha ett helhetsperspektiv på trafikflödena i kommunen. Och det finns också en hel del riktlinjer och krav som vi måste ta hänsyn till.
Vi tittar på alla tips och önskemål som kommer in och gör en bedömning av vart och ett av dem. Får vi in tips och önskemål som vi bedömer som bra och relevanta, kommer du att märka det i trafikmiljön.
Nedan kan du läsa om hur vi ser på de vanligaste önskemålen och vad som styr de bedömningar vi gör av inkomna önskemål.
När vi arbetar med ny asfaltbeläggning eller underhållsbeläggning av asfalt i kommunens tätorter, ser vi samtidigt till att jämna ut nivåskillnader vid infarter, övergångsställen och vid kombinerade gång- och cykelbanor.
Felanmäl gärna
Vid befintliga övergångsställen samt gång- och cykelbanor tar vi gärna emot felanmälningar på höga kanter som försvårar framkomligheten för exempelvis cyklar och barnvagnar. Sådana felanmälningar lägger vi till i vår underhållsplan och åtgärdar vid tillfälle.
Enkelt avhjälpta hinder
Du kan också, utifrån ett tillgänglighetsperspektiv,
anmäla ett enkelt avhjälpt hinder
Asfaltsramper vid privata infarter
Önskemål om asfaltramper vid privata infarter kan vi tillmötesgå om kantstenen är minst 6 cm hög. Sådana önskemål lägger vi också till i vår underhållsplan och åtgärdar vid tillfälle.
Önskemål om bullersänkande åtgärder
Upplever du att trafikbullret från gatan är störande i ditt hem? Då ska du vända dig till väghållaren. Du kan se vem som är väghållare för olika gator och vägar i kommunen i Östersundskartan (se Trafik och infrastruktur i menyn till vänster).
Buller från kommunal gata eller väg
Om du bor nära en starkt trafikerad kommunal gata eller väg, och upplever att trafikbullret, som tränger in i din bostad, är störande, kan du kontakta kommunen. Vi gör då en beräkning av trafikbullret med utgångspunkt i
- trafikmängden utifrån de trafikmätningar vi gör
- avståndet mellan din husfasad och vägen.
Det beräknade värdet jämför vi sedan med de gränsvärden som finns för störande trafikbuller. De allra flesta beräkningar som vi hittills gjort, håller sig under de gränsvärden som finns. I de fall det beräknade värdet ligger över gränsvärdet, låter vi en konsult göra en fördjupad utredning.
Om gränsvärden för trafikbuller överskrids kan vi vidta bullersänkande åtgärder som exempelvis bullerplank.
Kontakta kommunen om du vill att vi gör en bullerberäkning hos dig, se kontaktuppgifter nedan. Uppge dina kontaktuppgifter samt adressen där du upplever bullret.
Om du inte är nöjd med resultatet av den bullerberäkning vi har gjort kan du lämna en olägenhetsanmälan
Önskemål om farthinder
Farthinder som exempelvis vägbulor är vi mycket sparsamma med. De kan försvåra för räddningstjänsten att ta sig fram och inte sällan körs de sönder under vinterns snöröjning. Farthinder kan också påverka arbetsmiljön negativt för nyttotrafikens chaufförer.
Vintertid sänks hastigheten ändå på grund av mörker, halt väglag och smalare gator. Under sommarhalvåret kan du och dina grannar ansöka om att få
Kommunens tätorter Östersund, Frösön, Lit och Brunflo har följande hastighetsbegränsningar:
- 40 kilometer i timmen i bostads- och industriområden
- 30 kilometer i timmen vid förskolor, skolor och i centrum
- 60 kilometer i timmen på infartsvägar till tätorter
- 60 kilometer i timmen även på tillfälliga omledningsvägar då E14 är avstängd
enligt ett beslut i Kommunfullmäktige 2014.
Om hastighetsbegränsningarna inte efterlevs är det, i första hand, en fråga för polisen.
Många fastighetsägare vill att vi sätter upp skyltar om parkeringsförbud utanför deras fastigheter. Det kan vara för att hålla infarter, entréer eller lastbryggor fria.
De övergripande bestämmelserna för parkering
I trafikförordningen finns övergripande - generella, bestämmelser om hur man får stanna och parkera. Förbud mot att stanna eller parkera, enligt dessa regler, anges inte genom vägmärken. Har du körkort ska du kunna reglerna. De generella parkeringsreglerna bygger på två huvudprinciper. Du får inte stanna eller parkera så att
- fara uppstår
- du hindrar eller stör andra
Läs mer i Transportstyrelsens broschyr Stanna och parkera
Alltså råder det oftast redan ett parkeringsförbud vid infarter, lastbryggor etc. På sådana platser har kommunen ingen anledning att sätta upp skyltar som förbjuder parkering.
Som fastighetsägare kan du påminna om P-förbudet
Har du, som fastighetsägare problem med felparkerade bilar vid din utfart? Du kan själv sätta upp skyltar eller dekaler på din fastighet som påminner trafikanterna om parkeringsförbudet.
Vi gör undantag för polis och räddningstjänst
I trånga passager har vi ändå satt upp P-förbudsskyltar trots att parkering är förbjuden enligt de generella reglerna. Det är främst på trånga gator där parkering är tilllåten på båda sidor längs trottoarerna (så kallad kantstensparkering). Det är dock aldrig tillåtet att korka igen en gata så att fordon inte kan ta sig fram och det ansvaret ligger på alla trafikanter att se till. Detta förbud att "korka igen" förstärker vi dock med skyltning på de trånga gator där polis och räddningstjänst upplever återkommande problem.
Står ett fordon i vägen?
Läs mer om vilken hjälp du kan få av kommunen eller polisen med felparkerade fordon
Önskemål om övergångsställe
Vi får ibland in önskemål om nya övergångsställen till gator och vägar som upplevs som extra trafikfarliga. Önskar du ett övergångsställe? Läs först igenom nedan, vad lagen och riktlinjerna säger om övergångsställen. Det är vad vi utgår ifrån när vi bedömer önskemål om övergångsställen.
Gångtrafikanters framkomlighet
Man bör först ha i åtanke att övergångställen är en åtgärd för gångtrafikanters framkomlighet snarare än gångtrafikanters trafiksäkerhet. Lagen säger att fordonsförare har "väjningsplikt mot gående" vid ett övergångsställe. Lagen ger ingen ökad säkerhet för gående. Det kan till och med vara så att övergångställen invaggar gående i en falsk trygghet och att olycksrisken ökar.
3 000 bilar/dygn och 20 gångtrafikanter/timme
Trafikverkets riktlinjer för övergångsställen säger att ett övergångsställe kan anläggas där det passerar
- minst 3000 bilar/dygn och
- minst 20 gångtrafikanter under dygnets mest intensiva timme
Då kan det vara befogat med ett övergångsställe utifrån gångtrafikanters framkomlighet.
Uppfylls inte dessa kriterier anlägger vi, i regel inte, ett övergångsställe. Endast vid skolor kan vi ibland vara mer frikostiga.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se