Om det gått en tid sedan du pratade med din fastighetsägare eller bostadsrättsförening och du fortfarande inte fått hjälp kan du göra en olägenhetsanmälan. I den skriver du vad problemet är och vid vilken tidpunkt du kontaktat fastighetsägaren eller den ansvarig och vad dessa försökt göra åt saken. Att göra en anmälan om olägenhet kostar ingenting.
För att göra en olägenhetsanmälan ska du använda e-tjänsten "Bostadsklagomål". Läs noga igenom instruktionerna i e-tjänsten innan du fyller i uppgifterna. Om uppgifterna är rätt ifyllda när ärendet kommer in till oss kan vi handlägga det snabbare. Det går inte att göra en anonym anmälan via e-tjänsten, se mer information om det nedan.
Om det saknas uppgifter kommer vi att skicka tillbaka ärendet till dig för komplettering innan vi påbörjar handläggningen.
Anonym anmälan
Du kan anmäla en störning anonymt men då kan du inte använda e-tjänsten eftersom den kräver vissa personuppgifter. För att göra en anonym anmälan behöver du kontakta kommunens kundcenter. Uppgifter som inkommer till kommunen är offentliga vilket innebär att om ditt namn framkommer i anmälan så kommer det att stå med i ärendet.
Vi handlägger normalt inte anonyma klagomål eftersom vi behöver utgå från den aktuella platsen för att kunna bedöma om det rör sig om en olägenhet. Till exempel, om du störs inne i din bostad så kan du inte vara anonym eftersom vi behöver få tillgång till din bostad för att utreda störningen.
Om du gör en anonym anmälan kommer du inte kunna vara en part i ärendet. Det innebär att du inte kommer att kunna få återkoppling om du inte kontaktar oss själv. Du kommer inte heller kunna överklaga eventuella beslut i ärendet.