- Östersund.se
- / Kommun och politik
- / Kontakta oss
Kontakta oss
På Östersunds kommun har vi ett kundcenter som hjälper dig med de flesta frågor och ärenden du har kring kommunens verksamhet. Våra kommunvägledare på Kundcenter är specialiserade inom olika områden för att kunna ge dig så bra service som möjligt.
Du kan ringa till oss på 063-14 30 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service och får då prata med en kommunvägledare.
Om inte kommunvägledaren kan besvara din fråga direkt kommer du att kopplas vidare till rätt kompetensgrupp på Kundcenter.
Press 8 for information in english.
Tryck 8 för hjälp på engelska.
Öppettider för telefon
-
måndag 13/02
08.00–17.00
-
tisdag 14/02
08.00–17.00
-
onsdag 15/02
08.00–17.00
-
torsdag 16/02
08.00–17.00
-
fredag 17/02
08.00–16.00
-
lördag 18/02
Stängt
-
söndag 19/02
Stängt
När du ringer till kommunen
När du ringer till kommunens kundcenter eller någon annan som arbetar på Östersunds kommun visas ditt telefonnummer för oss. Vill du inte visa ditt telefonnummer slår du #31# före telefonnumret.
När kommunen ringer till dig
Om du har ett missat samtal från 063-14 40 40 eller 063144040 så är det någon från Östersunds kommun som har sökt dig. Ringer du tillbaka kommer du till ett förinspelat meddelande. I meddelandet framgår det att någon från kommunen har försökt att nå dig, och att vi kommer att göra fler försök till kontakt.
Inkluderande telefonitjänster
Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net
Du kan besöka vårt kundcenter på Kommunhuset i Östersund. Vi finns på Rådhusgatan 21.
Hos oss kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informationsmaterial och få svar på de vanligaste frågorna. Du kan också låna dator och söka information eller använda kommunens e-tjänster.
På Medborgartorget finns det låsbara skåp som du kan låsa in dina tillhörigheter i under ditt besök.
Besöksadress
Rådhusgatan 21
831 35 Östersund
Entrén hittar du inne på gården vid Rådhusets södra gavel och den är tillgänglighetsanpassad.
Vid entrén finns också en handikappparkering med infart från Rådhusgatan.
På baksidan av biblioteket finns 6 parkeringsplatser där besökande kan stå i 30 minuter.
Syntolkning av entrén (wav-fil)
Öppettider för besök
-
måndag 9/12
08.00–16.00
-
tisdag 10/12
08.00–16.00
-
onsdag 11/12
08.00–16.00
-
torsdag 12/12
08.00–16.00
-
fredag 13/12
08.00–16.00
-
lördag 14/12
Stängt
-
söndag 15/12
Stängt
Tillgänglighet i lokalerna
Hörselteknisk utrustning
Bemannad reception
Parkeringsplats för personer med nedsatt rörelseförmåga
Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstol
Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen
Ledarhund välkommen
Rullstol finns att låna vid entrén.
Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.
Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.
Du får återkoppling på din fråga eller synpunkt inom maximalt två arbetsdagar.
E-post
Skicka e-post till oss på kundcenter@ostersund.se. Om det gäller känsliga uppgifter använder du i stället vårt formulär här nedan.
Formulär
Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär. Där har du möjlighet att bifoga filer och markera ut en plats på kartan som ärendet gäller.
Post
Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:
Östersunds kommun
831 82 Östersund
Posttjänster för dig med funktionsnedsättning
Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska skriva till oss.
Posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning
Här hittar du kontaktuppgifter till våra tjänstemän och förtroendevalda politiker.
Förtroendevalda politiker
- Kommunstyrelsens förtroendevalda
- Kommunfullmäktiges förtroendevalda
- Barn- och utbildningsnämndens förtroendevalda
- Kultur- och fritidsnämndens förtroendevalda
- Miljö- och samhällsnämndens förtroendevalda
- Social- och arbetsmarknadsnämndens förtroendevalda
- Tekniska nämndens förtroendevalda
- Vård- och omsorgsnämndens förtroendevalda
- Politiska sekreterare
I vårt förtroendemannaregister hittar du kontaktuppgifter till alla våra förtroendevalda politiker.
Presskontakter
Med hjälp av våra e-tjänster kan du bland annat felanmäla, lämna medborgarförslag, beröm, klagomål och tips om kommunens verksamhet.
Felanmälan av utemiljön
Har du sett något fel på gator, torg eller i parker? Något som saknas eller är trasigt? Gör en felanmälan
Har du ett akut ärende som berör kommunens verksamhet kontaktar du vårt kundcenter. Däremot under kvällar och helger ringer du direkt till något av våra journummer.
Hemtjänst
Behöver du snabbt nå hemtjänstpersonal dagtid eller kvällstid fram till 22.00 så kan du ringa direkt till hemtjänstgruppernas lokaler
Om du eller din anhörig har trygghetslarm kan du även ringa nattetid. Då kontaktar du hemtjänstens nattpatrull
Kommunala fastigheter
Har du akuta problem med någon av kommunens fastigheter? Ring 063-14 32 21.
Gäller problemen någon av Östersundshems fastigheter hittar du deras journummer på www.ostersundshem.se
Särskilt boende
Har du någon anhörig på särskilt boende och behöver få kontakt med personalen så hittar du telefonnummer som gäller dygnet runt direkt på sidan där respektive boende presenteras.
Social beredskap
För akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa vardag finns social beredskap. Social beredskap avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och våld i nära relation.
Social beredskap når man via SOS Alarm (112) vardagar mellan klockan 17:00 och 08:00 samt under helger. Dag före helgdag inträder beredskapen klockan 15:00.
Vatten och avlopp
Har du problem med vattenläckor, frysningar eller missfärgat vatten?
Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00-17.00, fredagar 08.00-16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)
Offentliga utemiljön - gator och parker
Har du ett akut ärende som har med den offentliga utemiljön att göra - exempelvis gator, gång- och cykelvägar, parker, lekplatser, parkeringar och torg?
Ring 063-14 30 00 (efter kontorstid hänvisas du vidare)
Du kan också, med fördel, använda vår e-tjänst för felanmälan, se ovan.
Ta del av kommunala handlingar i punktskrift
Hos Kundcenter finns det en punktskriftskrivare. Med hjälp av den kan du som är synskadad eller blind ta del av kommunala handlingar i punktskrift.
Flera medarbetare på kundcenter är utbildade och kan hjälpa dig om du har behov av dokument i punktskrift. Det kan till exempel handla om kommunala handlingar eller annat informationsmaterial.
Punktskrift används av synskadade eller blinda personer i stora delar av världen och finns för de flesta alfabet.
Ring eller besök oss
Kontakta Kundcenter för att få hjälp med utskrifter i punktskrift:
- Ring till Kundcenter på 063-14 30 00.
- Besök Kundcenter
Tolk
Om du inte talar eller förstår svenska, har du rätt att begära hjälp av tolk på önskat språk.
Denna rätt har du oavsett vad ditt ärende inom Östersunds kommun gäller och är en kostnadsfri service till dig som kommuninvånare.Vill du använda en tolk i din kontakt med Östersunds kommun, meddela oss detta när du är i kontakt med oss - antingen via telefon, mejl eller vid besök.
Möjligheten att uttrycka sina åsikter, tankar och känslor samt att förstå andra är en förutsättning för att kunna styra över sitt liv och känna sig delaktig i det svenska samhället. Du har även rätt till tolk om du är:
- allvarligt hörsel- eller talskadad
- synskadad. Då kan du begära att få beslutet uppläst.
Har du synpunkter på oss?
Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra vår verksamhet.