"Det är otroligt stimulerande att se verksamheten växa."
Anna Godevärn är en av Östersunds många framgångsrika företagare. Sedan 2007 driver hon Mörsjö deli som tillverkar friterade tunnbrödchips. Resan som egenföretagare fick ingen flygande start, men idag omsätter företaget nära 20 miljoner kronor per år och tunnbrödchipsen säljs i butiker över hela Sverige och Norge – och till flera länder utanför Skandinavien.
Det var ingen självklarhet att Anna skulle starta eget, eller att det skulle bli just inom livsmedelsbranschen. Under många år var hon anställd inom tillverkade industri, som Sandvik och Ericsson/Solectron/Flextronics, och trivdes bra med det. Men hon har alltid tyckt om att göra många saker samtidigt och haft olika projekt på gång vid sidan av sitt fasta arbete.
– En dag kom min man hem en idé; tänk om vi skulle börja producera och sälja friterade tunnbrödchips! Jag var tveksam. Skulle de verkligen gå att sälja och förstod min man hur otroligt komplicerad livsmedelsbranschen är? Men samtidigt var jag alldeles för nyfiken för att låta bli att testa, berättar Anna.
Tung start på företagandet – men kämpaglöden lönade sig
Paret startade i liten skala, i ett garage på Frösön, och början av företagsresan var långt ifrån en dans på rosor. Den jämtländska marknaden nappade inte alls, pengarna tog slut och 2008 blev Anna ensam med allt när hennes man hastigt gick bort. Ett riktigt mörkt år följde innan hon bestämde sig för att satsa helhjärtat och få verksamheten att gå runt.
– En stor del av företagandet handlar just om att kämpa på, ta ett steg i taget, vara enveten och inte ge upp. Har man bestämt sig för något ska man hålla sig till den linjen och inte ge upp. Det har inte alltid varit lätt, men det har alltid varit väldigt roligt!
Efter ett tag fick Anna kontakt med två jämtländska tjejer som flyttat till Stockholm och sålde in jämtländsk ost till olika delikatessbutiker. Hon frågade om de kunde ta med sig en låda tunnbrödchips också. Vips var lådan såld och beställningar på fler ramlade in. Anna spenderade dessutom vecka efter vecka i bilen, för att personligen resa runt och sälja in produkterna i Sverige och Norge. Till slut bar det hårda arbetet frukt och verksamheten växte sakta men säkert.
– Det som är mest stimulerande med att driva företag är att se utvecklingen av varumärket, produkterna och affärerna, att bygga relationer med nya partners och att se hur mina medarbetare växer med uppdraget.
Inga problem att driva företag som kvinna – utmaningarna är andra
Anna har inte upplevt det som något hinder att vara kvinna och företagare, och har aldrig mött på motstånd för att hon är tjej. Det finns annat som är betydligt tuffare konstaterar hon.
– I livsmedelsbranschen finns ett reglemente som skärps lite för varje år. Det är väldigt bra, för att konsumenten ska kunna känna sig trygg, men det kräver att man har ordning på sina processer och hela tiden utbildar personalen i de nya reglerna. Förutom det skulle jag säga att den största utmaningen är ”kampen mot de stora jättarna”, alltså livsmedelskedjorna. De säger att de värnar om det lokala men när det kommer till kritan prioriterar de alltid sina egna varumärken. Det är till exempel omöjligt för mig att höja priset, även om råvarupriserna skjuter i höjden. Men som jag sa tidigare; det är bara att bita sig i läppen och inte ge upp. Och omge dig att bra folk som du kan få stöd och goda råd av.
Om 5-10 år hoppas Anna att Mörsjö deli har tagit ytterligare kliv ut i världen.
– Jag drömmer om att kunna duplicera verksamheten. Att starta produktion i exempelvis USA eller Tyskland, och i andra länder där jag ser en stor efterfrågan. Idag tar det alldeles för lång tid att frakta produkterna till exempelvis USA. Det är en dröm just nu, men det känns faktiskt helt realistisk!
Om Mörsjö deli
Grundades: 2007
Omsättning 2023: 18,2 miljoner
Antal anställda: 12
Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera