Vård och omsorg

Här finner du samlad information om Vård- och omsorgsförvaltningens tjänster och service.

A. Socialtjänstlagen (SoL)

Det finns flera olika möjligheter att få hjälp om du behöver extra stöd för att klara vardagen.

Tillgänglig information

  1. Information om SoL-insatser
  2. Ansök om extra stöd enligt SoL
  3. Utförare inom kommunen
  4. Direktkontakt med hemtjänst och serviceutförare

B. Boendestöd (SoL, socialpsykiatri)

Den som har en psykisk funktionsnedsättning kan ansöka om att få hjälp i hemmet för att klara vardagen bättre. Stödet är personligt anpassat utifrån behov och kan variera i tid och omfattning.

Tillgänglig information

  1. Information om boendestöd
  2. Ansök om boendestöd

C. Lag om stöd och service till vissa funktions­hindrade (LSS)

Du ansöker om LSS-insatser hos en LSS-handläggare på Myndighetsenheten, Vård- och omsorgs­förvaltningen. Först gör handläggaren en prövning av din persongruppstillhörighet, därefter av dina behov innan du kan få beslut om LSS-insatser.

Det är bara personer med funktionsnedsättning eller dennes företrädare som kan ansöka.

Tillgänglig information

  1. Information om LSS-insatser
  2. Ansök om LSS-insatser

D. Avgifter

En del av kommunens tjänster och service inom omsorgen är avgiftsbelagda. Här har vi samlat information om våra avgifter och taxor.

Högkostnadsskyddet ("maxtaxan") för 2025 uppgår till: 2 642 kronor per månad.

Se ytterligare information nedan för samtliga avgifter och taxor.

Tillgänglig information

  1. Avgifter för hjälp i hemmet
  2. Avgifter för särskilt boende
  3. Lämna inkomstuppgift för vård och omsorg (e-tjänst)
  4. Lämna autogiromedgivande (e-tjänst)

E. Dataskydd

För att kunna hantera ditt ärende samt beräkna avgifter inom Vård- och omsorgs­nämnden behöver vi spara person­uppgifter om dig, som exempelvis namn, person­nummer, adress, telefon­nummer, e-postadress, hälso- och sjukvårdsuppgifter, kontakt­personer samt inkomst­uppgifter. Uppgifter inhämtas från dig, anhörig, god man eller förvaltare, från myndig­heter (exempelvis folkbokföring) samt från annan verksamhet efter ditt samtycke. Dina uppgifter sparas utifrån gällande lagstiftning. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är uppgift av allmänt intresse eller myndighets­utövning.

Dina personuppgifter delas med de aktörer som verkställer dina beviljade insatser. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Person­uppgifterna kommer inte att överföras till land utanför EU/EES.

Personuppgiftsansvarig är Vård- och omsorgsnämnden.

Mer information finns tillgänglig på ostersund.se/dataskydd.

F. Överklagan

Om du inte är nöjd med ett beslut kan du överklaga det till förvaltningsrätten. Det behöver du göra senast tre veckor efter att du fått ditt beslut, din överklagan skickas till Vård- och omsorgsnämnden.

I överklagan ska det framgå:

  • Namn, personnummer samt telefonnummer för den beslutet gäller
  • Vilket beslut som överklagas samt det datum som beslutet fattades
  • Varför beslutet bör ändras och på vilket sätt
  • Underlag som eventuellt kan påverka beslutet bifogas överklagan
  • Underskrift av den som överklagar

Överklagan skickas till:

Östersunds kommun
Vård- och omsorgsnämnden
831 82 ÖSTERSUND

Har du frågor eller behöver hjälp att överklaga ett beslut kontaktar du Kundcenter 063-14 30 00.

Sidan uppdaterad 2025-06-30