Vid kris eller krig
Tyngdpunkten på kommunens arbete kring olika typer av samhällsstörningar ligger framför allt på förebyggande åtgärder. Kommunen ska vara förberedd på att hantera kriser på alla nivåer i organisationen, oavsett omfattning.
För dig som privatperson
Alla har ett ansvar för att göra det som behövs för att ta hand om sig och sina närmaste vid olyckor och allvarliga händelser.
Ha beredskap för att klara dig en tid
Vid en allvarlig samhällsstörning måste samhällets resurser gå till de som behöver det som mest. Därför bör du ha en beredskap för att klara dig sju dagar i hemmet utan hjälp från det offentliga.
Läs mer
Så förväntas du hjälpa till
Om du är mellan 16 och 70 år och bor i Sverige omfattas du av totalförsvarsplikt. Det innebär att du förväntas hjälpa till om regeringen beslutar om höjd beredskap. Om du har en militär utbildning kan du få en stridande roll i Försvarsmakten. Annars kan din roll vara att gå till din vanliga arbetsplats eller hjälpa till med andra uppgifter inom totalförsvaret.
Läs mer
Så kan du engagera dig
Du kan även engagera dig och bidra till Sveriges gemensamma beredskap genom att:
- gå med i en frivillig försvarsorganisation
- lyfta och diskutera frågor gällande beredskap med dina grannar, på arbetet eller i sociala sammanhang
- bygga en beredskap i din bostadsförening eller någon annan förening du vanligen är engagerad i.
Läs mer
Var källkritisk
I oroliga tider och vid allvarliga samhällsstörningar är det viktigt att vara källkritisk och inte sprida rykten eller desinformation. Ta därför alltid i första hand del av den information som finns i myndigheternas informationskanaler.
Läs mer
Kommunens ansvar
Som kommun ska vi vara rustade för att hantera samhällsstörningar. Vid en kris är vårt uppdrag att:
- se till att vår samhällsviktiga verksamhet fungerar
- vidta de åtgärder som behövs
- informera allmänheten
- samverka med andra berörda aktörer.
Varje nämnd har en plan för hur de ska hantera samhällsstörningar och genomför regelbundet utbildningar och övningar, för både kommunanställda och förtroendevalda. Vi samverkar dessutom kontinuerligt med andra aktörer för att samordna arbetet inför eventuella samhällsstörningar.
Våra samhällsviktiga verksamheter
Som kommun ansvarar vi för många verksamheter som alltid behöver fungera för att samhället ska fungera, även under en samhällsstörning. De verksamheterna kallas samhällsviktiga. Exempel på samhällsviktig verksamhet är särskilda boenden, vattenreningsverk och skolor.
Samhällsviktig verksamhet - MSB
Så arbetar vi med förberedelser
Varje mandatperiod analyserar kommunen vilka samhällsstörningar som skulle kunna inträffa i vårt geografiska område. Därefter analyserar vi hur det skulle påverka kommunens verksamhet. Det kallas risk- och sårbarhetsanalys. Utifrån den tar kommunen fram tre styrdokument som anger hur vi ska arbeta:
- Riktlinje för civil beredskap Pdf, 214.3 kB.
- Risk- och sårbarhetsanalys Pdf, 1.9 MB.
- Utbildnings- och övningsplan för krisberedskap och civilt försvar Pdf, 441.9 kB.
- Plan för extraordinära händelser och höjd beredskap Pdf, 285.4 kB.
Så här styrs Östersunds kommun vid en störning
Varje nämnd ansvarar så långt som möjligt för att hantera störningen med ordinarie organisation. Till hjälp finns funktionen Tjänsteman i beredskap (TiB) i tjänst dygnet runt, året om. Vi har också ett antal grupperingar som vi kan aktivera vid behov.
Krisledningsnämnd
Kommunstyrelsens ordförande kan aktivera krisledningsnämnden när:
- en händelse berör många verksamheter och våra ordinarie resurser inte räcker till
- vi behöver snabba beslut och samordning.
Krisledningsnämnden kan ha det övergripande ansvaret för kommunens ledning och krishantering vid en samhällsstörning i fredstid. Krisledningsnämnden kan besluta om att ta över hela eller delar av andra nämnders verksamhetsområde.
Grupperingar vid kris inom tjänstemannaorganisationen
Krisledningsorganisation
Varje förvaltning har en egen krisledningsorganisation som hanterar olika störningar. Det finns även en central krisledningsorganisation som vi aktiverar vid behov.
Centralt ledningsstöd
Kommundirektörens ledningsstöd som är organiserat som en stab. I staben finns kommunanställda somförser kommundirektören med beslutsunderlag. Staben följer natostandard med funktioner och roller enligt rekommendation från MSB och har inget mandat att fatta beslut.
Tjänsteman i beredskap (TiB)
Tjänsteman i beredskap är den person som vanligtvis tar emot information om en krissituation i fredstid utanför ordinarie arbetstid. Personen inleder krisarbetet och kopplar in de personer som behövs för att hantera situationen. Hos oss turas ett antal tjänstemän om att vara TiB.
Om den ordinarie organisationen inte räcker till kan vi aktivera andra grupperingar inom kommunen.