Östersunds 3D-stadsmodell
Östersunds 3D-stadsmodell är en tjänst från Östersunds kommun. Det är en interaktiv tredimensionell (3D) modell av staden där du kan se delar av Östersund ur ett verklighetstroget 3D-perspektiv.
Vad är Östersunds 3D-stadsmodell?
Stadsmodellen är ett verktyg för kommunens tjänstepersoner att på ett verklighetstroget och tydligt sätt kunna visualisera pågående plan- och byggprojekt i 3D. Modellen ger också medborgarna möjlighet att få information om kommunens samhällsplanering på ett nytt och spännande sätt.
Tekniska krav
För att kunna använda Östersunds 3D-stadsmodell behöver du en dator som har ett 64-bitars operativsystem och en 64-bitars webbläsare, alltså till exempel Google Chrome, Firefox eller Safari. Även senare versioner av Edge fungerar.
Stadsmodellen fungerar inte i Internet Explorer och inte heller på Smartphones och Surfplattor. En bra internetuppkoppling är också viktig för att modellen ska kunna laddas upp snabbt.
Så här fungerar Östersunds 3D-stadsmodell
- Förflytta dig mellan olika projekt och landmärken genom att klicka på de olika scenerna längst ner på skärmen
- Rotera din vy genom att klicka och hålla inne vänster musknapp samtidigt som du för musen i höjd- eller sidled
- Panorera genom att klicka och hålla inne höger musknapp samtidigt som du för musen i höjd- eller sidled
- Zooma genom att scrolla med musen
- Dubbelklicka på marken för att ställa dig i ögonhöjd
- Klicka på en infopunkt (till exempel ”Centrum 2” eller ”Gustav III:s torg”) för att få mer information och kunna se illustrationer och ritningar av ett projekt
- Tänd och släck olika lager (till exempel 3D-modeller av pågående projekt) genom att klicka på ”Lager” längst ner till höger och välj sedan vilka lager du vill ha tända och släckta.
Se nedan för mer ingående instruktioner, som exempelvis för hur du kan göra sol- och skuggstudier, mäta i 3D och en del annat.
Hur modellen är tillverkad
3d-modellen bygger på flygbilder, tagna med fem olika kameror som registrerar bilder i olika riktningar. De bilder som är rakt ned har ett överlapp, som gör att man kan mäta koordinater i tre dimensioner med hög noggrannhet. Alla byggnadskonstruktioner är inmätta med ungefär en decimeters noggrannhet, i ett för ändamålet avsett stereoinstrument.
Markens höjder kommer från Lantmäteriets markmodell. På marken och på alla byggnader har sedan flygbilderna draperats i sin rätta position. Till detta har träd och gatubelysningsstolpar lagts in från kommunen kartdatabas.
Har du frågor eller funderingar kring vår 3D-stadsmodell kan du ställa dem till: karta@ostersund.se