Trafikljus

I Östersund är gångtrafikanter, cyklister och bussar prioriterade. De får oftast grönt ljus först. Och att "flirta" med trafikljus fungerar inte.
Trafiksljusen styrs av antingen knapptryck på stolparna av gångtrafikanter eller cyklister, eller av sensorer som ligger i slingor under asfalten i körbanorna. Busstrafiken har särskilda sensorer.
Trafikljusen lyser rött i tomma korsningar. De väntar på en signal att trafikanter närmar sig, och gör sedan en prioritering; först gående och cyklister, sedan bussar och sist övriga motorfordon.
Ingen flirt och ingen grön våg
En vanlig missuppfattning är att det går att "flirta" med trafikljusen genom att blinka med helljuset. Men sensorerna för motorfordon sitter i marken och reagerar på fordonens storlek.
Förr om åren var "Gröna vågen" vanlig längs städernas genomfartsleder (att grönt ljus gavs till motorfordon av flera trafikljus längs en längre sträcka). I Östersund styrs inte trafikljusen av Gröna vågen utan av de prioriterade, miljövänliga trafikanterna.
Vid rusningstrafik, på morgonen och på eftermiddagen, kommunicerar dock vissa trafikljus längs genomfartslederna, med varandra. Då kan det bli en grön våg på en kortare sträcka för att få rusningstrafiken att flyta bättre.
Tidsstyrning träder in vid fel
Det händer att sensorerna i marken slutar att fungera. Oftast beror det på slitage av all trafik som belastar dem. Då träder istället en tidsstyrning av trafikljusen in. Det gör att trafikljusen inte fungerar lika tidseffektivt. Men det är inte många sekunder som trafikanterna tappar där.
Felanmälan av utemiljön
Har du sett något fel på gator, torg eller i parker? Något som saknas eller är trasigt? Gör en felanmälan