Faktura, avgifter och regler

Det är kommunens ansvar att hämta avfall från hushållen och det kan kommunen ta ut avgift för. Och det är kommunfullmäktige som beslutar om avgifterna och reglerna. Här kan du läsa reglerna, den så kallade renhållningsordningen, avfallstaxan och hitta dina sidor.

Avgifter för avfallshantering

Alla betalar en grundavgift. Till grundavgiften tillkommer hämtnings­avgiften. För restavfall till förbränning betalar du för varje tömning och för matavfallet är det en avgift för hela året - så ställ ut matavfallstunnan ofta. Du som valt hemkompostering betalar ingen hämtningsavgift för matavfall.

Undrar du över fakturan? Se Fakturan för VA, sopor och slamtömning

Taxan är fastställd av kommunfullmäktige och gäller från den 1 januari 2025. Moms är inräknad i alla avgifter.

Avgifter för avfall för småhus

Tabell över avgifter för småhus

Grundavgift per adress

Kostnad, inklusive moms

Småhus

1 115 kr/år

Småhus med gemensamt hämtställe

855 kr/år

Hämtningsavgift


Restavfall till förbränning: 140 liters kärl *

86 kr/tömning

Restavfall till förbränning: 190 liters kärl = standardstorlek

96 kr/tömning

Restavfall till förbränning: 370 liters kärl

126 kr/tömning

Matavfallskärl** 80 eller 140 liters kärl

595 kr/år

 

* Nya abonnemang med 140 liters kärl tecknas inte. Vi fasar ut storleken.
** Matavfall hämtar vi alltid varannan vecka.

Gemensamma sopkärl för småhus - på uppsamlingsplats

Tabell över avgifter för gemensamma sopkärl


Avgift

Kostnad, inklusive moms

Grundavgift för småhus

1 115 kr/år



Avgifter för gemensamma sopkärlAvgift

Del i gemensamma sopkärl: Restavfall till förbränning och Matavfall, per hushåll

1 320 kr/år

Del i gemensamma sopkärl för hemkomposterare. Endast Restavfall till förbränning, per hushåll

835 kr/år



Avgifter fritidshus

Avgifter fritidshus:
Avgift

Kostnad, inklusive moms

Grundavgift:595 kr/år
+Hämtningsavgift: 

Restavfall till förbränning, kärl 140 liter*

86 kr/tömning

Restavfall till förbränning, kärl 190 liter96 kr/tömning
Matavfallskärl under sommarsäsong, vecka 20 - 37216 kr/år

Gemensamma sopkärl på uppsamlingsplats - säsongshämtning
perioden v 20 - 37:
Avgift

Inklusive moms

Grundavgift595 kr/år
Del i gemensamma sopkärl: Restavfall till förbränning och Matavfall435 kr/år
Del i gemensamma sopkärl för hemkomposterare. Endast restavfall till förbränning260 kr/år

* Vi fasar ut 140-literskärlen för restavfall kostnadsfritt i samband med ägarbyten och nya abonnemang.

Avgifter för flerbostadshus och verksamheter

För flerbostadshus är grundavgiften per lägenhet och år. Till grundavgiften tillkommer hämtningsavgiften som varierar beroende på hur ofta soporna hämtas, hur stora kärlen är och vilket avfall vi hämtar vid ert hus. Allt avfall hämtas enligt ett fast tömningsintervall.

Undrar du över fakturan? Se fakturan för VA, sopor och slamtömning

Grundavgift:

Grundavgifter för flerbostadshus och verksamheter
Benämning
Avgift
Grundavgift per lägenhet i flerbostadshus
740 kr/lägenhet och år
Grundavgift för specialbostad
390 kr/lägenhet och år
Grundavgift samlokaliserad verksamhet
160 kr/verksamhet och år
Grundavgift för verksamhet
440 kr/hämtplats och år

Grundavgift för flerbostadshus och specialbostäder ger tillgång till kommunens återvinningscentraler för hushåll. Anmäl besöket dit om man kommer med företagsbil.

Grundavgift för verksamheter täcker inte besök på återvinningscentraler för hushåll utan hänvisas till en företagsåtervinningscentral.

Hämtningsavgifter: Restavfall till förbränning

Hämtningsavgifter för restavfall till förbränning för flerbostadshus. Pris är inklusive moms.
Kärlstorlek
Hämtningsfrekvens
Avgift
Kärl 140 l*
Enligt fast hämtningsschema
86 kr/hämtning
Kärl 190 l
Enligt fast hämtningsschema
96 kr/hämtning
Kärl 370 l
Enligt fast hämtningsschema
126 kr/hämtning
Kärl 660 l
Enligt fast hämtningsschema
174 kr/hämtning

* Vi fasar ut 140-literskärlen för restavfall och erbjuder kostnadsfritt byte till 190-literskärl istället.

Hämtningsavgifter: Matavfall

Samt före detta livsmedel som inte innehåller animaliska biprodukter.

Kärlstorlek

var 14:e dag

1 gång/vecka

2 gånger /vecka

3 gånger/vecka

Extra hämtning

80 liter**

595 kr/år

1 330 kr/år

2 570 kr/år

3 860 kr/år

78 kr/hämtning

120 liter*

785 kr/år

1 750 kr/år

3 500 kr/år

5 250 kr/år

78 kr/hämtning

140 liter

785 kr/år

1 750 kr/år

3 380 kr/år

5 070 kr/år

78 kr/hämtning

190 liter

955 kr/år

2 100 kr/år

4 060 kr/år

6 085 kr/år

86 kr/hämtning

370 liter*

2 270 kr/år

4 565 kr/år

8 475 kr/år


112 kr/hämtning

Framkörnings-

avgift vid extra hämtning





344 kr/tillfälle

* nya abonnemang tecknas inte.

** när 80-liters kärl behöver bytas ut kommer de att ersättas med 140 liters kärl. Vi anpassar antalet kärl och hämtningsintervall i samråd med kunden för att kostnaden inte ska öka.

Avgifter för hämtning av före detta livsmedel som innehåller animaliska biprodukter

Insamling och transport av animaliska biprodukter regleras av EU-lagstiftning.

Kärlstorlek

var 14:e dag

1 gång/vecka

2 gånger /vecka

Extra hämtning:

140 liter

1 120 kr/år

2 500 kr/år

4 820 kr/år

145 kr/kärl

190 liter

1 360 kr/år

3 000 kr/år

5 790 kr/år

145 kr/kärl

Framkörningsavgift




344 kr/tillfälle

Hämtningsavgifter: restavfall och matavfall bottentömmande behållare

Avgift för hämtning och behandling av restavfall till förbränning samt matavfall enligt fast hämtningsintervall
Behållarstorlek
Avgift inklusive moms
4.1 - 5 m³
526 kr/hämtning
3,1 - 4 m³
489 kr/hämtning
2,1 - 3 m³
452 kr/hämtning
1,1 - 2 m³
416 kr/hämtning
0 - 1 m³
380 kr/hämtning
Innersäck för restavfall och byte av innersäcken
115 kr/hämtning
Matavfall enligt fast intervall inklusive byte av innersäck 0,5 - 1,5 m³
356 kr/hämtning
Framkörningsavgift vid extra hämtning
1 145 kr/tömning
Felsorterat avfall
1 145 kr/behållare

 

Restavfall till förbränning - container:

Avgift för tömning av container och behandling av avfallet. Kunden får själv hålla containern.
Restavfall till förbränning
Hämtningsavgift
+ Behandlingsavgift
Enligt fast tömningsintervall
515 kr/tömning
1 335 kr/ton
Extra/beställd tömning
1 145 kr/tömning
1 335 kr/ton
Felsorterat avfall
1 145 kr/behållare

 

Avgift för hämtning och behandling av avfall i lastväxlarflak

Hämtningsavgift och behandlingsavgift för avfall i lastväxlarflak
Tjänst
Avgift inklusive moms
Budad hämtning/fast intervall
1 145 kr/gång
Behandlingsavgift restavfall1 335 kr/ton
Felsorterat avfall
1 145 kr/behållare


Avgift för hämtning av förpackningar och returpapper

Hushållen kan själva lämna förpackningar och returpapper på återvinningsstationer.

Hämtningsavgift av förpackningar och returpapper faktureras av entreprenören.
Tjänst
Avgift inklusive moms
Hämtning av förpackningar och returpapper i kärl (190-660 liter)
max 250 kr/tömning och behållare
Hämtning av förpackningar och returpapper i bottentömmande behållare*max 1 125 kr/tömning och behållare
Hämtning av förpackningar och returpapper i container (4-8 kubikmeter)
max 1 000 kr/tömning och behållare
Fel avfall och förpackningar i kärl (190 - 660 liter)
230 kr/kärl
Fel avfall i större behållare1 145 kr/behållare
Bomkörning
Avgift som motsvarar tömningsavgiften för ett kärl/hämtställe

Dragväg
11-20 meter
21-30 meter
31-50 meter


30 kr/kärl
60 kr/kärl
150 kr/kärl

Överfullt kärl
230 kr/kärl

*det är fastighetsägaren som tillhandahåller och ansvarar för bottentömmande behållare.

Ersättning för insamling av förpackningar

Ersättning för full förpackningsinsamling nära fastigheterna,

Tjänst

Ersättning

Flerbostadshus med sortering av förpackningar av papper, plast, metall, färgat och ofärgat glas får avdrag på avfallsfakturan

300 kr/lägenhet eller samlokaliserad verksamhet

Småhus med gemensam insamling av förpackningar

800 kr/år per adress

 

Grovavfall och farligt avfall

Hämtning av stora och tunga grovsopor. Hushållen kan själva lämna stort och tungt avfall på någon av återvinningscentralerna. Hushållen och fastighetsägare till flerbostadshus kan beställa hämtning av grovavfall av en godkänd entreprenör.
Avgiften täcker hämtningskostnaden. Entreprenören bestämmer kostnaden för hyra av behållare om kunden inte har egen behållare. Behandlingskostnaden ingår i grundavgiften.

Om det lämnade avfallet skulle vara felsorterat så tillkommer kostnad för behandling och felsorteringsavgift.

Tjänst

Förklaring

Maxtaxa

Hämtning av skrymmande avfall

 

Trasiga saker som inte får plats i avfallskärlet eller är olämpligt att lägga där. Trasiga möbler, cyklar, mattor med mera.

1 500 kr/timma. Entreprenören bestämmer kostnad för hyra av behållare.

Ej återvinningsbart

 

 

Trasigt porslin, keramik, dricksglas och annat där materialet inte går att återvinna och som inte kan förbrännas, det är ej återvinningsbart.

1 500 kr/timma. Entreprenören bestämmer kostnad för hyra av behållare.

Trädgårdsavfall

 

Ris, grenar, löv och gräs. Även invasiva växter.

 

1 500 kr/timma. Entreprenören bestämmer kostnad för hyra av behållare.

Bygg och rivningsavfall

 

OBS: Den här tjänsten kan bara beställas av privatpersoner som själva byggt eller rivit. Trä, klinker, glas, gips...

1 500 kr/timma. Entreprenören bestämmer kostnad för hyra av behållare.

Behandlingsavgift vid felsortering

Behandlingskostnad för osorterat avfall på Gräfsåsens avfallsanläggning

max 2 875 kr/ton

Felsorteringsavgift

på Gräfsåsens avfallsanläggning

max 5 000 kr/lass

 

Hämtning av farligt avfall och elavfall

Hushållen kan själva lämna sitt farliga avfall och sitt elavfall kostnadsfritt på återvinningscentralerna, eller i något miljöskåp.

Hushållen och fastighetsägare till flerbostadshus kan beställa hämtning av farligt avfall och smått elavfall.

Farligt avfall max 10 kg och inte mer volym än två papperskassar.

Största avgift för hämtning av farligt avfall och elavfall som entreprenören får ta ut.

Tjänst

Avgift inklusive moms

Farligt avfall och smått elavfall, max 10 kg,

ska rymmas i motsvarande två papperskassar

maxtaxa 600 kr / tillfälle

Skrymmande elavfall

maxtaxa 1 500 kr / timme


Övriga avgifter, hushåll och företag

Avgifterna anges med moms.

Framkörningsavgift extra hämtning restavfall

Vid extra hämtning av restavfall tar vi ut en framkörningsavgift. Till det kommer avgiften för tömning av kärlet.

Tjänst

Avgift

Framkörningsavgift vid extra hämtning av restavfall.


344 kr/tillfälle + tömningsavgiften

för kärlet

Kärlstorlek

Avgift

Total kostnad vid extratömning av ett kärl

Kärl 140 l*

86 kr/hämtning

430 kr/tillfälle och ett kärl

Kärl 190 l

96 kr/hämtning

440 kr/tillfälle och ett kärl

Kärl 370 l

126 kr/hämtning

470 kr/tillfälle och ett kärl

Kärl 660 l

174 kr/hämtning

518 kr/tillfälle och ett kärl

  • Vi fasar ut 140-literskärlen för restavfall kostnadsfritt i samband med ägarbyten och nya abonnemang.

Framkörningsavgift extra hämtning av matavfall

Vid extra hämtning av matavfall tar vi ut en framkörningsavgift. Till det kommer avgiften för tömning av kärlet. En tömningsavgift per kärl.

Tjänst

Avgift

Framkörningsavgift vid extra hämtning av matavfall.

344 kr/tillfälle

80 liters eller 140 liters kärl - extra hämtning

78 kr/tömning

Byte av kärl

Byte av kärl till en annan storlek, för slitage för yttre påverkan

Tjänst

Avgift inklusive moms

Byte av kärl till annan storlek

275 kr/kärl

Byte av kärl på grund av kärlets ålder och normala slitage

0 kr

Byte av kärl på grund av yttre påverkan

710 - 3 415 kr/kärl beroende på kärlets storlek

Överfullt och felsorterat

Extra avgifter vid fel

Tilläggsavgift

Kostnad

Överfullt sopkärl

230 kr/kärl

Felsorterat avfall

230 kr/kärl

Bomkörningsavgift

230 kr/hämtställe

Utökad service och lång dragväg:

Lång dragväg

Avståndet mellan sopkärlen och sopbilens uppställningsplats får inte vara längre än 5 meter vid villor och 10 meter vid flerbostadshus. Där sopkärlen töms av sidlastande bil ska sopkärlen stå inom räckhåll för sopbilen - 1,5 m från vägkanten.

Dragväg, backning och utökad service, avgift med moms.

Dragväg/backning

Avgift inklusive moms

<10 meter (gäller enbart småhus)*

16 kr/kärl och hämtning

11 - 20 meter

32 kr/kärl och hämtning

21 - 30 meter

65 kr/kärl och hämtning

31 - 50 meter

162 kr/kärl och hämtning

*Om du är förhindrad att dra fram dina sopkärl på hämtdagen; det kan vara funktionsvariation, skada eller sjukdom kan vi hjälpa till att dra fram kärlen och ställa tillbaka dem efter tömning.

Läs mer om utökad service

Oförutsedda händelse kostar 795 kr/timme

Avgiften används till exempel om vi måste vänta för att kunna hämta soporna, hjälpa till vid städning av överfulla soprum eller liknande.

Tilläggsavgift stora behållare

Tilläggsavgift för felsortering i bottentömmande behållare, container eller lastväxlarflak.

Tilläggsavgift felsortering

Avgift inklusive moms

Felsorterade sopor* extra avgift per behållare

1 145 kr/behållare

Behandlingsavgift för restavfall

1 335 kr/ton

*grava felsorteringar som farligt avfall, vanliga soppåsar eller restavfall i behållare för matavfall.

Latrin

Latrin är avlopp från toaletter som saknar vattenspolning. Hämtning kan ske via särskilda latrintunnor med lock eller sugbil. Kunden kan beställa fastighetsnära hämtning av tunna eller med sugbil. Vid hämtning av full tunna kan även en tom tunna levereras. Hämtning sker inom fem arbetsdagar från beställning. Tunnan ska stå vid farbar väg vid hämtningen.
Latrintunnor kan även köpas och lämnas direkt på Gräfsåsens Avfallsanläggning.
Tömning av latrin med sugbil från verksamheter (t.ex. bajamajor vid evenemang och byggtoaletter) utförs av entreprenörer på uppdrag av Östersunds kommun. För beställning av tömning tar verksamheten kontakt med en av dessa entreprenörer.

Avgifter för latrin i tunna

Avgift


Kostnad, inklusive moms

Lämna tunna på Gräfsåsen för behandling

265 kr/styck

Köp ny latrintunna på Gräfsåsen

188 kr/styck

Hämtning eller utkörning av ny tunna

750 kr/gång

Beställning av tömning latrin med sugbil, t ex baja maja

maxtaxa 1 500 kr/timma,

Behandlingskostnad vid tömning av latrin med sugbil

500 kr/kubikmeter


Fettavskiljare

Beställ tömning av fettavskiljaren av en godkänd entreprenör.

Tjänst


Avgift

Tömning av fett från fettavskiljare

Max 1 500 kr/timma

Behandlingskostnad

1 274 kr/ton


Avgifter för slamtömning, enskilt avlopp

Taxan är fastställd av kommunfullmäktige och gäller från den 1 januari 2025. Moms är inräknad i alla avgifter.

Avgifter för slamtömning av trekammarbrunn:

Trekammarbrunn

Avgifter

Ordinarie tömning av slamavskiljare (en ordinarie tömning per år)

1 500 kr

Extratömning av slamavskiljare/minireningsverk - inom 10 arbetsdagar

2 550 kr

Extratömning av slamavskiljare/minireningsverk- senast kl 18:00 dagen efter beställning

4 300 kr

Bokad tömning av slamavskiljare/minireningsverk förmiddag eller eftermiddag

4 300 kr


Avgifter för slamtömning av sluten tank:

Sluten tank

Avgifter

Ordinarie tömning eller inom 10 arbetsdagar

1 905 kr

Extratömning - senast 18:00 dagen efter beställning

4 300 kr

Bokad tömning förmiddag eller eftermiddag

4 300 kr


Övriga avgifter för slamtömning:

Övriga avgifter

 Avgifter

Bomkörning (Tillägg vid hinder i vägen som omöjliggör tömning)

705 kr

Slamvolym över 3 m³*

575 kr/m³

Tömning av slamavskiljare med volym större än 10 m³

995 kr/timma

Slangutdrag utöver 25 meter, pris per 10 m

145 kr/10 meter slang

Dubbelbemanning vid arbetsmiljöproblem som kan lösas genom dubbelbemanning t. ex. tunga lock, lång slangdragning, skymd backning.

365 kr/tillfälle

* Vid ordinarie tömning samt extratömning ingår 3 m³ slam. I de fall slamvolymen överstiger 3 m³ tas extra avgift ut.

Definitioner

Bygg- och rivningsavfall: Privatpersoner som renoverar, bygger om eller river hemma kan lämna sitt bygg-och rivningsavfall kostnadsfritt på någon av kommunens återvinningscentraler. Man kan även beställa hämtning av bygg- och rivningsavfall från sin fastighet. Detta gäller enbart när arbetet utförts av privatperson, inte när man anlitat ett företag/hantverkare.

Bomkörningsavgift: Tilläggsavgift vid aviserad eller beställd hämtning som inte kunnat utföras på grund av hinder i vägen till exempel felparkerade bilar, lås som inte går att öppna eller bristfälligt vägunderhåll.

Dubbelbemanning: Två personer i slambilen som kan hjälpas åt att dra vartannat tung lock eller lång/tung slangdragning i syfte att klara arbetsmiljökraven gällande lyft på en arbetsdag, Dubbel bemanning ska även användas där det finns behov för att en person kliver ut och håller koll vid t.ex. lång eller skymd backning i syfte att undvika olyckor.

Ej återvinningsbart avfall: Avfall som inte kan förbrännas eller återvinnas. Läggs på deponi (soptipp).

Elavfall: Avfall som har eller har haft sladd eller batteri.

Farligt avfall: Avfall med farliga egenskaper t.ex. hälsoskadligt, miljöskadligt, brandfarligt, smittförande m.m.

Fettavskiljare: Behållare som avskiljer fett från avloppsvattnet. Fettavskiljaren töms med sugbil. Fettavskiljare ska finnas i fastigheter med matproduktion.

Flerbostadshus: Bostadshus som har byggnadstypen flerbostadshus i Lantmäteriets fastighetsregister. Har normalt sett mer än två bostadslägenheter.

Fritidshus: Bostadshus som har byggnadstypen småhus, men som saknar folkbokförd invånare.

Gemensamt hämtställe: Flera bostadslägenheter (flerbostadshus eller småhus) som delar på avfallskärl och som har en gemensam fakturering.

Godkända entreprenörer: Företag som kommunen har tecknat avtal med för hämtning av avfall.

Hemkomposterare: Fastighetsinnehavare som har anmäld kompost för matavfall.

Kommunalt avfall: Avfall från hushåll och sådant avfall från andra källor som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll. Till kommunalt avfall räknas exempelvis restavfall, matavfall, grovavfall, returpapper, förpackningsavfall och farligt avfall.

Kommunalt ansvar: Avfall som kommunen ansvar för att samla in och behandla enligt 15 kap. 20 § miljöbalken.

Matavfallstank: Behållare som innehåller matavfall, kombineras vanligtvis med en matavfallskvarn i köket. Töms med sugbil tömning kan samordnas med tömning av fettavskiljare.

Skrymmande avfall: Avfall som är för stort för att samla in i ordinarie avfallshämtning. Till skrymmande avfall räknas bland annat större trasiga saker som möbler, cyklar, leksaker, mattor m.m. Till skrymmande avfall räknas även avfall som på grund av sin mängd inte får plats i den ordinarie hämningen.

Slamavskiljare: Behållare där fasta partiklar avskiljs från avloppsvattnet. Avskiljaren töms av sugbil. Är första reningssteget i en enskild avloppsanläggning.

Sluten tank: Behållare utan utlopp som samlar upp avloppsvatten och töms av sugbil.

Småhus: Bostadshus som har byggnadstypen småhus i Lantmäteriets fastighetsregister. Har normalt sett mindre än tre bostadslägenheter.

Specialbostad: Lägenheter som tillhör ett äldreboende (till exempel trygghetsboende, seniorboende och särskilt boende), LSS-gruppbostad samt studentbostäder i korridor som saknar eget kök.

Samlokaliserad verksamhet: Verksamhet som lämnar avfall i samma kärl som hushåll.

Tidsbokad tömning: Tömning av enskilt avlopp som man kan boka långt i förväg inför till exempel omgrävning av avlopp eller likande. Man kan bestämma om man vill att tömning ska ske på förmiddagen eller eftermiddagen en viss dag.

Trädgårdsavfall: Avfall från trädgårdar tillhörande småhus och flerbostadshus.

Uppsamlingsplats: Bostadshus som delar avfallskärl men där kommunen ansvarar för kärlen och platsen. Varje hushåll faktureras separat.

Utdragning av slang över 25 m: Avgift för den extra tidsåtgång som åtgår för påkoppling och hantering av extra slang. Kan kombineras med dubbelbemanning.

Verksamhet: Skolor, förskolor, restauranger, sjukhus, fritidsanläggningar, affärer, hotell, båtklubbar, fängelser och andra verksamheter där det uppkommer avfall under kommunalt ansvar men som inte är ett boende.

Fakturan för VA, sopor och slam­tömning

När kommer fakturan?

Grundregeln är att kunder med en årskostnad för sopor, slamtömning och VA som understiger 12 000 kr får fakturan en gång per kvartal. Kunder med en årskostnad som överstiger 12 000 kr får sin faktura varje månad. Villahushåll tillhör oftast första kategorin medan företag och flerbostadshus oftast tillhör den andra.

Vi skickar inte ut fakturor där summan slutar på mellan -150 och +150 kronor. I dessa fall kommer beloppet att läggas på nästa faktura istället. Det kan betyda att fakturan gäller för en längre tidsperiod än din vanliga fakturafrekvens.

Villahushåll

Till de flesta villahushåll skickar vi en faktura varje kvartal. Fakturan skickas ut i slutet av februari, maj, augusti och november. Den förfaller alltid den sista mars, juni, september, och december.

Till fakturan kommer ofta en bilaga med bland annat information om öppettiderna på återvinningscentralerna när det är helger. Det kan också vara tips och trix av olika slag både för avfall, slam, vatten och avlopp.

Bilaga till november månads faktura: Nya öppettider på återvinningscentralen i Odenskog från om med årsskiftet. Pdf, 346.6 kB.

Bilaga till augusti månads faktura: Tjänst för beställning av grovavfall, TaGe-bod i Lit, öppettider på återvinningscentralerna vid Allhelgonahelgen Pdf, 1.2 MB.

Bilaga till maj månads faktura: Bevattning kostar, ny taxa för vatten och avlopp, öppettider på midsommar på återvinningscentralerna. Pdf, 143.5 kB.

Bilaga till februari månads faktura: VA-taxan är omgjord och öppettider under helgerna på återvinningscentralerna Pdf, 78.1 kB.

Flerbostadshus och företag

Dessa kunder tillhör oftast kategorin med en årskostnad som överstiger 12 000 kr och får sin faktura varje månad. Fakturan ska betalas den sista i den månad tjänsterna avser.

Fritidshusägare

För fritidshus kommer fakturan två gånger per år; i slutet av maj och november.

Har du förlagt eller åkt ifrån fakturan?

Om du inte har tillgång till din faktura när du ska betala den, kan du kontakta oss så får du kopia eller fakturauppgifter. Ring eller beställ fakturakopia här

Avgifter om du inte betalat i tid

Har du varit sen med betalningen tar vi ut avgifter.

Påminnelseavgift

Har du glömt att betala fakturan skickar vi en påminnelse cirka åtta dagar efter förfallodagen.

Inkassokrav

Inkassokrav skickas tidigast 16 dagar efter förfallodagen. Vi tar ut en avgift på 180 kr på nästa faktura. Om du inte betalar trots inkassokrav, så går fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Vattenabonnenter riskerar också att få sitt vatten avstängt. Vi hanterar krav enligt §5 i Inkassolagen.

Dröjsmålsränta

Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästa faktura. Vi hanterar dröjsmålsränta enligt §6 i Räntelagen med gällande referensränta + 8%.

E-faktura

Vill du slippa få pappersfakturor med posten och istället få elektroniska fakturor? Om du är ansluten till en internetbank kan du betala med E-faktura. Det är ett enkelt sätt att betala dina fakturor på. E-fakturorna skickas endast elektroniskt, direkt till din internetbank. Du kan kombinera E-faktura med autogiro. Här finns information om hur du anmäler dig till e-faktura.

Faktura till digital brevlåda

Du som inte har e-faktura och som har anmält dig till en digital brevlåda, t ex Kivra eller Min myndighetspost får din faktura till din digitala inbox. I vissa fall kan du betala fakturan direkt härifrån.

E-postfaktura

En E-postfaktura är en annan typ av elektronisk faktura som kommer till din e-postbrevlåda. Den kan du betala via din internetbank eller på annat sätt. Anmäl direkt till oss om du vill ha en E-postfaktura. Du kan kombinera E-postfaktura med autogiro.

Autogiro

Vill du betala din faktura via autogiro? Då dras beloppet automatiskt från ditt konto på rätt dag. Autogiro kan kombineras med E-faktura eller E-postfaktura. Här finns beskrivning på hur du lämnar medgivande till autogiro via banken. Om det inte går så kan du lämna medgivande via kommunens e-tjänst.

Vi kan också skicka en blankett - det tar längre tid, men ring i så fall till kundcenter 063 - 14 30 00

Kostnaden för sophämtning kommer på en gemensam faktura från Östersunds kommun tillsammans med kostnaderna för eventuellt vatten, avlopp och slamtömning.

Mina sidor - för att ändra och kolla fakturan

mina sidor kan du ta del av och hantera abonnemang, avläsningar, fakturor, reklamationer och sophämtning.

­Renhållningsordning - styrdokument för avfall

Alla kommuner måste, enligt lagstiftningen, ha en Renhållnings­ordning som består av Lokala föreskrifter och en Avfallsplan. I Östersund är planen uppdelad i ett Program för avfall och en Strategi för avfall.

Nedan finns Renhållningsordningen i sin helhet beslutad av kommunfullmäktige den 7 februari 2019.

Program för avfall 2019-2028

Program för avfall 2019-2028 är ett program för alla i Östersund som köper saker och som slänger saker.

Syftet med programmet är att vi i Östersund ska minska mängden avfall och avfallets farlighet för hälsa och miljö. Programmet anger både hur kommunen ska arbeta med sina egna avfallsströmmar och hur kommunen ska styra hushållen och verksamheterna i Östersund till att minska avfallsmängderna och avfallets farlighet.

Målbild 2028

Vi i Östersund ger upphov till väldigt lite sopor och nästan inget miljöfarligt avfall. Soporna sorterar vi där de uppstår och vi återbrukar eller återvinner så mycket som möjligt - vi tar avfallstrappan!

Ställningstaganden

Kommunen har gjort ställningstaganden för fyra prioriterade områden som ska bidra till att nå målbilden.

  1. Vi ska ta ansvar för våra sopor
  2. Vi ska minska sopornas farlighet
  3. Vi ska återvinna mer material
  4. Vi ska förebygga att sopor uppstår

Läs programmet i sin helhet:

Program för avfall - om förebyggande och hantering av avfall, Östersunds kommun 2019-2028 Pdf, 9 MB.

Bilaga 1: Bakgrund Pdf, 577.2 kB.
Innehåller en beskrivning av Östersund, hur avfallsorganisationen ser ut i kommunen samt vilken lagstiftning och vilka riktlinjer som ligger till grund för styrdokumenten för programmet och strategin.

Bilaga 2: Uppföljning av förra avfallsplanens mål och åtgärder Pdf, 842.4 kB.

Bilaga 3: Nulägesbeskrivning Pdf, 1.4 MB.
Innehåller statistik över insamlat avfall i kommunen; både det som kommunen men även andra aktörer har samlat in.

Bilaga 4: Anläggningar för återvinning och bortskaffande Pdf, 201.2 kB.
En lista på aktiva anläggningar i kommunen, som hanterar avfall; både kommunens egna och andra aktörers.

Bilaga 5: Nedlagda deponier Pdf, 334.6 kB.
En lista på nedlagda soptippar i kommunen; både kommunens egna och andra aktörers.

Bilaga 6: Behovsbedömning Pdf, 632.4 kB.
En analys av programmets och strategins konsekvenser för miljön.

Bilaga 7: Arbetet med de nya styrdokumenten Pdf, 591.9 kB.
En beskrivning av hur programmet och strategin har tagits fram.

Strategi för avfall 2019-2022

Strategi för avfall 2019-2022 är en strategi för alla i Östersund som köper saker och slänger saker. Strategin utgår från Program för avfall men har ett kortare tidsperspektiv. Den talar om vad kommunen ska göra de närmaste åren för att uppnå målbilden - se ovan.

Så här ska vi gå tillväga

Detta arbetssätt ska genomsyra arbetet med avfallsminimering:

  • Kommunen ska vara ett föredöme och gå först i avfallstrappan
  • Det ska vara lättast att göra rätt
  • Enkelt, tydligt och tillgängligt för alla

Strategiområden

Kommunen har tagit fram fyra strategiområden som motsvarar ställningstagandena i Program för avfall - se ovan. De fyra strategiområdena talar om, på ett mer konkret sätt, vad vi i Östersund behöver göra för att uppnå målbilden och vad kommunen ska göra för att underlätta för oss alla att nå målbilden.

  1. Vi ska ta ansvar för våra sopor
    Vi i Östersund ska inte slänga allt i samma soptunna utan vi ska sortera alla våra sopor. Och inget skräp ska hamna på marken. Då får också de som arbetar med insamling av sopor en bra arbetsmiljö.

    Som förebild kan kommunen påverka mångas attityder och beteenden. Det ska vara tydligt för medarbetare, brukare och besökare att kommunen tycker att det är viktigt att vi går uppåt i avfallstrappan. Här krävs kunskaper och tillgängliga sorteringsställen.

    Kommunen ska underlätta för alla genom att ha tillgängliga och lättbegripliga insamlingssystem för de sopor som kommunen ansvarar för insamlingen av.

    Nedskräpning är ett annat område som kräver förändringar i attityder och beteenden. Här ska kommunen arbeta långsiktigt med förebyggande insatser.

  2. Vi ska minska sopornas farlighet
    Vi i Östersund ska välja miljövänliga produkter; då uppstår inget miljöfarligt avfall. Och i den mån det ändå uppstår ska det sorteras rätt.

    Här krävs kunskaper om vad som är miljöfarligt avfall, liksom kunskaper om alternativ till miljöfarliga produkter. Här ska kommunen gå före genom att öka kunskaperna hos
    medarbetarna, se över de egna inköpen och se till att det finns tillgängliga sorteringsställen.

    Kommunen ska också arbeta för att hushållen har god tillgång till sorteringsställen för miljöfarligt avfall. Vid kontakt med verksamheter har kommunen möjlighet att informera om miljövänliga alternativ.

  3. Vi ska återvinna mer material ur våra sopor
    Alla sopor som går att återvinna till nytt material att göra nya produkter av, ska vi i Östersund sortera ut och lämna till återvinning. Det här är det tredje trappsteget i avfallstrappan.

    Det ska finnas lättillgängliga sorteringsställen på alla platser där sopor uppstår. Kommunens anordningar för sopor, från papperskorgarna i personalrummet och skräpkorgarna på Östersund Arena till återvinningscentralerna, ska ge goda förutsättningar för sopsortering.

    Kommunen ska verka för att fler insamlade avfallsslag, som exempelvis textilier, plast, gips och fett går till återvinning.

    Kommunen har en biogasstrategi som säger att vi ska göra biogas för fordon av matavfallet. Här behövs ett beslut, enligt biogasstrategin, inom en rimlig tidsrymd.

  4. Vi ska förebygga att sopor uppstår
    Om vi i Östersund låter bli att köpa nya produkter så får vi inte så mycket sopor heller. Vi ska i alla fall inte köpa saker med så kort livslängd att de blir sopor med en gång. Det här är det fjärde och femte trappsteget i avfallstrappan.

    Kommunens alla verksamheter ska se över sina egna avfallsströmmar; som exempelvis möbler och mat. Gör kommunen rätt inköp och slänger kommunen rätt saker? Här gäller det att överväga; ge bort istället för att slänga, köpa begagnat istället för att köpa nytt, hyra istället för att köpa och köpa saker i rätt mängd och med lång livslängd.

    Kommunen ska också stimulera hushållen och företagen att återbruka och handla hållbart.

Förslag till åtgärder

Till strategin finns en bilaga med förslag på konkreta åtgärder.

Strategi om avfall - om förebyggande och hantering av avfall Pdf, 7.6 MB.
Östersunds kommun 2019 - 2022 Pdf, 7.6 MB.

Bilaga 1: Förslag på aktiviteter till kommunens verksamheter Pdf, 6 MB.

Strategin med dess strategiområden ska ligga till grund för nämnderna när de sätter upp nämndsmål för avfall och de ska, i sin tur, ligga till grund för förvaltningarnas handlingsplaner. Först i och med dessa dokument är avfallsplanen komplett.

Lokala föreskrifter för avfall

Lokala föreskrifter för avfall talar om hur var och en ska sortera sina sopor i Östersunds kommun. Där kan du också läsa om hur sophämtning och slamtömning i kommunens regi ska gå till och vilka regler som gäller för det.

Lokala föreskrifter för avfall

Sidan uppdaterad 2025-01-22