Fossilbränslefri organisation under 2025

Den 31 december 2025 ska Östersunds kommunorganisation vara fossilbränslefri. Nu närmar vi oss målet.

2010 beslutade Kommunfullmäktige att Östersunds kommun ska vara en fossilbränslefri organisation 2025. Det innebär att vi inte har några utsläpp av fossila bränslen från våra egna fordon, maskiner eller tjänsteresor. Förnybar värme och el används i våra fastigheter.

De transporttjänster vi upphandlar utförs med förnybara drivmedel eller el. Det gäller till exempel vinterväghållning, avfallstransporter, skolskjutsar eller färdtjänst.

Efter att ha följt upp utsläppen för 2024 kan vi konstatera att kommunorganisationens fossila koldioxidutsläpp har minskat med 90 procent jämfört med 2010.

Grafen visar hur de fossila utsläppen minskat från 2010 då de låg på 10 000 ton CO2 per år.Förstora bilden

Grafen visar hur kommunen minskat de fossila koldioxidutsläppen sen 2010. Den senaste mätningen 2024 visar att vi når målet fossibränslefri organisation den 31 december 2025. Det innebär att de fossila utsläppen från kommunen fastigheter, resor, fordon och maskiner är nere på noll vid årsskiftet. Klicka på bilden så förstoras den.

Checklista

Här nedanför hittar du en aktuell sammanställning av hur nära målet vi är:

Teckenförklaring

Genomfört

= Genomfört

Planeras

= Planeras

Återstår

= Återstår

Intern bränsleanvändning

Genomfört

Mål: Fossilfri bilflotta

Genomfört

Åtgärd: Mer än 35 laddplatser installerade 2023-2024.

Genomfört

Åtgärd: Majoriteten av bilflottan drivs med el eller biogas.*

Planeras

Åtgärd: 99,8% fossilfri bilflotta vid årsskiftet 2024/2025. 466 av 467 fordon omställda hittills.

Genomfört

Mål: Tunga fordon körs på HVO, biogas och el

Planeras

Åtgärd: Fåtal tunga fordon kvar att ställa om till förnybart drivmedel eller eldrift.

Genomfört

Åtgärd: Elsopbilar inköpta.

Genomfört

Åtgärd: Biogaslastbilar inköpta.

Genomfört

Mål: M/S Thomée drivs på HVO

Återstår

Mål: Lätta arbetsmaskiner drivs på el eller HVO

Genomfört

Åtgärd: Två elskotrar inköpta till Arenabyn.

Genomfört

Åtgärd: Två El-UTV inköpta till Arenabyn.

Genomfört

Åtgärd: El-gräsklippare inköpt till Hofvallen.

Genomfört

Åtgärd: Test med robotgräsklippare på parkytor.

Genomfört

Åtgärd: Eldrivna motor- och röjsågar inköpta.

Planeras

Åtgärd: Inköp av elUTV till camping och fritid.

Planeras

Åtgärd: Fler bensindrivna skotrar, fyr- och sexhjulingar ska ställas om.

Planeras

Åtgärd: Fler bensindrivna handhållna arbetsmaskiner ska ställas om.

Så har vi minskat utsläppen från vår bränsleanvändning

Bilflottan har gått från att drivas på bensin och diesel till att framför allt drivas på el och biogas.

Vid årsskiftet 2024/2025 drivs 99 procent av bilflottan på förnybara bränslen. HVO (biodiesel) har ersatt fossil diesel i de interna tunga maskinerna och några biogaslastbilar har köpts in.

En utmaning i år är också att hitta eldrivna skotrar och 4/6-hjulingar som uppfyller de krav vi ställer på fordon för skidbackar och skidspår. En annan utmaning är att hitta alternativ till två fossildrivna markvibratorer som kommunen äger.

*Bilflottan drivs med el (56%) biogas (30%) HVO (11%) bensin mindre än 1 %  (biogasbilarna tankar en liten mängd bensin).

Uppvärmning och el

Genomfört

Mål: Kommunens alla oljepannor konverterade

Genomfört

Åtgärd: Fyra oljepannor konverterade till bergvärme under 2022–2024.

Planeras

Åtgärd: De fyra sista oljepannorna konverteras till HVO våren 2025.

Planeras

Mål: Fossilfri fjärrvärme

Genomförd

Mål: Endast förnybar el i elavtal

Så har vi minskat utsläppen från uppvärmning och el

Kommunen köper el via Jämtkrafts 100% förnybara avtal.

Jämtkraft slutade att bryta och använda torv som bränsle helt under 2022. Därmed kommer allt bränsle till kraftvärmeverket i Lugnvik från förnybara källor som restprodukter från skogen i form av bark, spån, grenar, skadat virke och returträ.

Olja används till viss del i andra värmeverk i Östersund. När det nya kraftvärmeverket i Lugnvik står klart 2025 kan vi fasa ut den kvarvarande fossila oljan.

Tjänsteresor

Genomfört

Mål: Klimatväxling av flygresor

Genomfört

Åtgärd: Andelen tågresor kontra flygresor har ökat sedan införandet av klimatväxling.

Planeras

Åtgärd: Reducering av utsläpp från flygresor genom inköp av fossilfritt flygbränsle.

Planeras

Mål: Minska nyttjandet av privata fordon i tjänsten

Genomfört

Åtgärd: Bilavtal uppsagda.

Planeras

Åtgärd: Alla förvaltningar ser över möjligheterna att minska eller ersätta privata bilresor

Så har vi minskat utsläppen från våra tjänsteresor

Östersunds kommun införde intern klimatväxling av flygresor 2017. Det innebär att alla kommunens tjänsteresor med flyg beläggs med en klimatväxlingsavgift. Denna avgift används sedan till inköp av förnybart flygbränsle. Detta för att kompensera för de fossila utsläpp som sker från flygresorna samt att stötta flygbranchens omställning till förnybara bränslen.

Sedan kommunen införde klimatväxling har andelen flygresor minskat i förhållande till tågresor.

2023 och 2024 års klimatväxlingsavgift har använts till inköp av grönt flygbränsle, Bio Jet A1. Inköpen motsvarar de fossila koldioxidutsläppen från gjorda flygresor under de två åren.

Upphandlade maskin-, fordons- och transporttjänster

Genomfört

Mål: 2025 ställs krav på att transport- och maskintjänster är fossilfria

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av vinterväghållning*.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av maskin- och transporttjänster.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av mattransporter.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av frakt av avfall till Sundsvall.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av slamtömning.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av avfallstjänster.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av färdtjänst**.

Genomfört

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av skolskjutsar.

Planeras

Åtgärd: Krav på fossilfritt vid upphandling av hyrbilar.

Så har vi minskat utsläppen från våra maskin- fordons- och transporttjänster

I 2025-målet ingår de upphandlingar där transport- eller maskintjänster utgör huvuddelen av avtalen. Det innebär att kommunens ställer krav på att entreprenörer som sköter vinterväghållning, skolskjutsar, färdtjänst och transporterar avfall, kör fossilbränslefritt.

*Vi följer löpande upp att avtalen om drivmedel efterlevs. Det är viktigt för att säkerställa att tjänsterna genomförs fossilfritt.

**Avtalet anger 95% fossilfritt.

Omställning på gång av maskiner på byggarbetsplatser

Avtal som inte omfattas av målet är exempelvis byggentreprenader men kommunen har tjuvstartat lite med EU:s första utsläppsfria byggarbetsplats på förskolan Ottfjället i Torvalla och krav om biobränslen i vissa projekt.

Ambitionen är att ställa krav på förnybar energi i alla avtal som gäller transporter och maskiner till 2030. Det framgår av kommunens nya Klimat- och energistrategi, som antogs i november 2024.

Sidan uppdaterad 2025-04-24