- Östersund.se
- / Bygga, bo, klimat och miljö
- / Bygga
- / Bygga nytt, ändra eller riva - ny struktur
- / Anmäla byggåtgärd
- / Guide för att anmäla åtgärd - flyttad
Guide för att anmäla åtgärd
Här hittar du guiden för att anmäla åtgärder som inte kräver bygglov. Den är framtagen för att du enkelt ska kunna göra en anmälan och tar dig steg för steg från början till slutet av din anmälan. Lycka till!
Guiden gäller för olika typer av åtgärder
Här nedan ser du i vilka sammanhang du kan använda guiden. Klicka på rubriken för att läsa mer om vad som gäller specifikt för varje typ av åtgärd.
Attefallshus/nytt begrepp?
Attefallshus ska placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus och ska vara ett komplement till boendet. Det går att dela upp attefallshuset på flera bodar men den sammanlagda ytan får inte överstiga 30 kvadratmeter.
Ett attefallshus är en byggnad som är maximalt 30 kvadratmeter stor och högst 4 meter från mark till taknock. Om du ska bygga ett attefallshus (en komplementbyggnad), till exempel ett garage, carport, förråd eller växthus ska du anmäla det och invänta ditt startbesked innan du börjar bygga.
Komplementsbostadshus
Ska du bygga ett komplementsbostadhus får attefallshuset vara 30 kvadratmeter stort. Ett komplementsbostadshus kan vara antingen en permanentbostad eller ett fritidshus.
Attefallstillbyggnad/gemensam rubrik?
Om du ska göra en tillbyggnad vars bruttoarea är mindre än 15 kvadratmeter på ett en- eller tvåbostadshus kan du välja om du vill söka bygglov eller göra en anmälan till kommunen.
Ska du göra en tillbyggnad vars bruttoarea är större än 15 kvadratmeter måste du söka bygglov.
Guide för att söka bygglov för tillbyggnad
Tänk på att du bara kan göra en anmälan om att bygga till på en- eller tvåbostadshus vid ett tillfälle. Det gäller även om din första anmälan inte berör alla 15 kvadratmeter. Du kan alltså inte ”spara” kvadratmeter för att göra en till anmälan senare.
Den här guiden passar även dig som ska inreda en ytterligare bostad eller lokal i ett enbostadshus.
Eldstad och kamin
Du måste göra en anmälan om du ska installera en helt ny kamin/eldstad, sätta in en insats i en öppen eldstad eller ändra en kamin/eldstad. Ska du byta den eldstad eller kamin du har mot en liknande i avseende på typ av eldstad, storlek, effekt och anslutning till rökkanal behöver du inte göra en anmälan
Om din installation eller ändring av eldstad medför fasadändringar på byggnaden måste du söka bygglov för eldstaden. Fasadändring kan till exempel vara att rökröret dras utanför fasaden istället för upp genom taket. Om du kommer att göra en fasadändring kommer e-tjänsten automatiskt att registrera det som en bygglovsansökan.
Kom ihåg att du måste få slutbesked innan du kan börja elda i din eldstad eller kamin!
Invändiga ändringar
Om du ska ändra en byggnad så att det avsevärt ändrar till exempel planlösningen måste du anmäla det.
Ska du ändra användningen av en byggnad kan du behöva bygglov, läs mer på sidan Ändra vad en byggnad används till.
Vad är en invändig ändring?
- Ändring av planlösning.
- Ändring av vatten- och avloppsinstallation (VA).
- Ändring av ventilation.
- Ändring av brandskydd.
- Ändring av bärande konstruktion.
- Hissinstallation eller ändring av hiss.
Vad räknas som avsevärd ändring?
Om du är osäker på om den ändring du vill göra räknas som avsevärd ändring kan du alltid kontakta oss på: 063-14 30 00, eller mejla kundcenter@ostersund.se
Guide för anmälan
Ta fram kartunderlag
Ska du göra en invändig ändring måste du visa på en karta vilken byggnad du vill göra ändringen i.
Kontakta och anlita en kontrollansvarig
Det kan krävas en kontrollansvarig i ärenden om invändig ändring.
Du anmäler kontrollansvarig i e-tjänsten när du ansöker. Eller via den separata e-tjänsten Anmälan kontrollansvarig. Kontrollansvarig kan även fyllas i direkt på blanketten, eller på separat papper.
Tänk på att du ska ha en överenskommelse med den kontrollansvarige som du anmäler i ditt ärende.
Certifierade kontrollansvariga hittar du på Boverkets webb.
Anmälan
Du lämnar in din anmälan i vår e-tjänst Söka bygglov och andra åtgärder. Där får du hjälp med vilka uppgifter och ritningar som krävs för just ditt ärende – så att du skickar in en komplett ansökan på en gång.
Vill du istället lämna in din anmälan via blankett kan du kontakta kundcenter. Men för att handläggningen ska bli effektivare och snabbare vill vi helst ha digitala handlingar och kommunicera digitalt.
Gör i ordning de handlingar som krävs
Söker du bygglov i e-tjänsten får du hjälpa med vilka handlingar som krävs för just ditt ärende.
Handlingar som krävs:
- Översiktlig karta.
- Uppgifter om kontrollansvarig.
- Uppmätningsritning, det vill säga hur det ser ut innan tänkt ombyggnad.
- Planritning, om ändringen gäller planlösningen.
- Rörritning, om ändringen gäller vatten- och avlopp.
- Ventilationsritning, om ändringen gäller ventilation.
- Brandskyddsbeskrivning, om ändringen påverkar brandskyddet.
- Konstruktionsritning, om ändringen påverkar konstruktionen.
- Produktbeskrivning på hiss, om ändringen gäller installation av hiss.
Det kan även krävas ytterligare handlingar för att du ska få ett startbesked. Din handläggare avgör vilka handlingar som krävs i ditt ärende.
Om du vill veta mer om vad som krävs av de handlingar och ritningar som du ska bifoga till din ansökan så kan du läsa mer på sidan Ritningar och handlingar.
Skicka in anmälan och handlingar
Fyll i din anmälan och skicka in tillsammans med övriga handlingar. Var noggrann och se till att din ansökan är komplett – då går processen snabbare. E-tjänsten efterfrågar automatiskt alla handlingar, ritningar och uppgifter som krävs i ditt ärende – därför är det viktigt att du fyller i allt den efterfrågar.
När din anmälan har registrerats får du en bekräftelse på att vi har fått din anmälan och efter några dagar får du även reda på vem som är din handläggare. Om du behöver göra kompletteringar kommer din handläggare att skicka ett meddelande eller mejl till dig.
Du kan följa ditt ärende i e-tjänsten Mina byggärenden, även om du har skickat in din anmälan på papper kan du följa ditt ärende i e-tjänsten, så länge du har angett ditt personnummer.
Handläggning
När din anmälan är komplett börjar vi att handlägga ditt ärende. Det är svårt att säga hur lång tid det tar innan du får beslut, det skiljer sig mellan olika ärenden. Vi har fyra veckor på oss att handlägga och ta ett beslut. Normalt har vi löpande kontakt med dig under ärendets gång.
I vissa fall har vi möjlighet att förlänga handläggningstiden med ytterligare fyra veckor, i så fall informerar vi dig om det. Tänk därför på att skicka in din anmälan i god tid!
För invändiga ändringar får du ofta beslut inom 2-4 veckor.
Beslut om startbesked
När du får beslut om startbeskedet kan du påbörja byggnationerna.
När du har byggt klart
När du har byggt klart ska du anmäla det till kommunen och intyga att du har gjort åtgärden enligt din anmälan. För att få ett slutbesked måste du skicka in vissa handlingar, exakt vilka framgår av ditt startbesked.
I ditt startbesked står det också om du behöver ett slutsamråd. Behövs det kontaktar du din handläggare när du har byggt klart för att boka ett möte på plats. Kontrollansvarig och övriga som kan bedömas vara lämpliga att vara med ska närvara vid slutsamrådet.
Under mötet går man bland annat igenom utlåtanden som den kontrollansvarige gjort och kontrollerar så att kontrollplanen har följts. Därefter kan du få ditt slutbesked.
Om något inte är färdigställt eller om någon kontroll inte har kunnat genomföras kan du få ett intermistiskt slutbesked. Det ger rätt att börja använda byggnaden under en tid i väntan på att återstående arbeten/kontroller/mätningar/intyg redovisas till kommunen. Därefter får du det slutgiltiga slutbeskedet.
Du måste ha ett slutbesked innan du får ta din byggnation i bruk.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se
