- Östersund.se
- / Bygga, bo, klimat och miljö
- / Bostäder och offentliga lokaler
- / Boendemiljö
Boendemiljö
Här hittar du information som rör boendemiljön i hemmet och vem du ska vända dig till om du upplever problem med din boendemiljö.

Vi vistas inomhus upp till 90 procent av vår tid och därför är det viktigt att vi har en hälsosam inomhusmiljö. Trots att våra bostäder idag håller hög standard så uppstår ibland problem. Man kan exempelvis uppleva problem med;
- Avfallshantering eller nedskräpning
- Buller
- Fukt och mögel
- Inomhustemperatur
- Ljus
- Lukt
- Skadedjur
- Störande djur
- Ventilation
- Vedeldning
På den här sidan kan du läsa mer om hur kommunen kan hjälpa dig som upplever dålig boendemiljö.
Vem ansvarar för problem med inomhusmiljön?
Den som äger en fastighet har ett stort ansvar för att se till så inomhusmiljön inte orsakar olägenheter för människors hälsa. Men du som boende har också ett ansvar att ta hand om din bostad. Olägenhet för människors hälsa är ett begrepp från miljöbalken.
Innan du skickar in en anmälan till Miljö och hälsa på Östersunds kommun måste du kontakta fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen, alternativt den verksamhet eller person som orsakar problemet. De som är ansvariga för störningen måste ha fått en möjlighet att utreda eller åtgärda problemet, innan du skickar in en anmälan om olägenhet till kommunen.
Om du störs på din arbetsplats ska du i första hand ta kontakt med ditt skyddsombud. För mer information besök Arbetsmiljöverkets webbplats.
Vad ska jag göra om jag upplever problem där jag bor?
Om du upplever problem i din boendemiljö ska du i första hand alltid kontakta fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen om du bor i en bostadsrätt. Alternativt kan du kontakta verksamheten eller personen som orsakar störningen. Berätta för dem om problemet och försök beskriva det så sakligt och utförligt som möjligt. Det är bra om du till exempel skrivit ner under vilka tider eller omständigheter som problemet uppstår.
För dig som har egen villa och upplever problem med inomhusmiljön rekommenderar vi att du vänder dig till ett företag som arbetar med inomhusmiljöfrågor för att få rådgivning och hjälp.
Fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller den som orsakar störningen måste få tid på sig att lösa, eller åtminstone föreslå en lösning, på ditt problem. Tiden ska vara rimlig, vilket vanligen är ungefär 2 veckor. Men det kan variera beroende på hur omfattande problemet är. Får du ingen hjälp kan du vända dig till kommunen för att göra en så kallad anmälan om olägenhet.
Vad kan kommunen göra åt problem med inomhusmiljön?
Om du haft återkommande kontakt med din fastighetsägare eller bostadsrättsförening men fortfarande inte fått hjälp kan du kontakta kommunen. Det gäller även om det är en verksamhet eller enskild person som stör. Det kallas att du gör en olägenhetsanmälan.
När du gör en olägenhetsanmälan skriver du i den vad problemet är och när du kontaktat fastighetsägaren eller bostadsföreningen och vad dessa försökt göra åt saken. Att göra en anmälan om olägenhet kostar ingenting.
Anmäl olägenhet via e-tjänsten Bostadsklagomål
Du kan välja att vara anonym men vi har då oftast mycket begränsade möjligheter att utreda klagomålet. Att göra hembesök är en viktig del för att vi ska kunna utreda problemet i din boendemiljö. Utan hembesök kan vi vanligtvis inte samla tillräckligt med underlag för att kunna ställa krav på åtgärder. Om du anmäler anonymt har du heller inte möjlighet att överklaga beslut
Vad händer efter att jag skickat in en anmälan om olägenhet?
När vi får en anmälan om olägenhet skickar vi ett brev till fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller den som orsakar störningen. I brevet berättar vi att vi fått in ett klagomål och uppmanar dem meddela oss vilka åtgärder de kommer att vidta för att avhjälpa problemet.
Om fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller den som orsakar störningen inte svarar, eller om vi bedömer att deras förslag på lösning inte kommer att räcka, så gör vi en inspektion. Bedömer vi att det finns en risk för att människors hälsa påverkas negativt så tar vi beslut om vilka åtgärder som ska vidtas för att problemet ska åtgärdas.
Om vi inte hittar några tecken på att det finns risk för att människors hälsa påverkas negativt av problemet så avslutar vi ärendet.
Vi gör vår bedömning utifrån vad som står i miljöbalken, Folkhälsomyndighetens allmänna råd och andra gällande hälsoskyddsbestämmelser. Folkhälsomyndigheten har riktlinjer för fukt och mögel, inomhusbuller, radon, temperatur samt ventilation.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se
