Sponsring

Bild på IFK Para fotbollslag vilka sponsras av Östersunds kommun

Östersunds kommun arbetar med sponsring som ett verktyg för att profilera Östersund. Syftet är att sprida en positiv bild av Östersund och att stärka varumärket. Riktlinjen för sponsring bygger på jämställdhet och jämlikhet. Från 2025 har kommunen en ny hantering av sponsringsansökningar - ansökan behöver skickas in under perioden 10 januari - 9 mars.

Du kan läsa mer om vad den nya rutinen innebär i i nyheten om förändringarna.

Sponsringen ska bidra till att stärka bilden av Östersund utanför länets gränser. Det kan ske till exempel genom att den sponsrade parten informerar media om Östersund, ett gott ambassadörsskap, eller exponering av symbolen Östersundshjärtat. Sponsringen görs när Östersund kan profileras utanför länets gränser. Till exempel genom evenemang i Östersund, men som bevakas av nationell media eller som får stor spridning i sociala medier, föreningar som tävlar på nationell nivå eller evenemang med många tillresta deltagare eller besökare som bor utanför länets gränser.

Det är värt att poängtera att sponsring inte är ett bidrag, utan ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för kommunen och den sponsrade parten.

Vill du göra en sponsringsansökan?

En sponsringansökan gör du i vår e-tjänst för ansökan om sponsring, under perioden 10 januari till 9 mars. Ansökningar som lämnas in utanför detta tidsfönster kommer inte att prioriteras. Beslut om sponsring tas av förtroendevalda i maj.

När du påbörjar ansökan kommer du att först bli ombedd att läsa Östersunds kommuns riktlinje för sponsring Pdf, 184.4 kB. som bygger på jämställdhet och jämlikhet.

Observera att vi inte garanterar att kommunen sponsrar vid en förfrågan även om den möter samtliga bedömningsgrunder.

Sidan uppdaterad 2025-01-10