Så fungerar den anpassade grundskolan
Den anpassade grundskolan i Östersund är en skolform som har egna lokaler i Odensalaskolan. Skolan är för elever med intellektuell funktionsnedsättning och omfattar årskurs 1-9. Skolan kan inkludera elever i förskoleklass under vissa förutsättningar.
I den anpassade grundskolan läser eleverna ämnen eller ämnesområden. Om eleven ska läsa ämnen eller ämnesområden beslutas utifrån vad utredningen inför mottagande i den anpassade grundskolan kom fram till.
- Ämnesområden är för elever med medelsvår, svår eller mycket svår intellektuell funktionsnedsättning.
- Ämnen är för elever med lindrig eller medelsvår intellektuell funktionsnedsättning.
- Lugna spåret är för elever med kombinationen intellektuell funktionsnedsättning och autismsspektrumtillstånd. Eleverna läser ämnesområde eller ämne.
Undervisningen sker i mindre grupper. Elevernas behov styr bemanningen (lärare, specialpedagog, speciallärare och elevassistent finns normalt i varje grupp).
Ansökan till den anpassade grundskola
Innan en elev blir mottagen i den anpassade grundskola ska en utredning på barnet/eleven göras. Utredningen omfattas av:
- en pedagogisk bedömning
- en psykologisk bedömning
- en medicinsk bedömning
- en social bedömning
De olika delarna utförs av olika professioner. Ansvarig för utredningarna är i huvudsak Barn- och elevhälsan, förutom för den pedagogiska bedömningen som förskolan/skolan ansvarar för. Utredning sker på uppdrag av rektor med samtycke från vårdnadshavare.
Utredning och de fyra bedömningarna sker i samverkan mellan Barn- och elevhälsan, skolan, elev och vårdnadshavare. Om det visar sig att barnet/eleven inte har förutsättningar att klara utbildningen i grundskolan på grund av intellektuell funktionsnedsättning erbjuder vi barnet/eleven plats i den anpassade grundskolan.
Vårdnadshavarna ansöker om byte av skolform för sitt barn.
Under elevens skolgång
Vad händer efter den anpassade grundskolan?
Efter att eleven avslutat sina studier kan eleven söka till den anpassade gymnasieskolan. En del väljer att inte gå vidare till den anpassade gymnasieskolan och då kan Navigatorcentrum vara ett alternativ.
Utbildningstiden på den anpassade gymnasieskolan är fyra läsår. All undervisning sker i samarbete med yrkeslivet och arbetsplatser i närheten.
För tips, hjälp eller vägledning kring gymnasieval har den anpassade grundskolan studie- och yrkesvägledare. Tillsammans med elev och vårdnadshavare hittar de lämpliga lösningar för fortsatta studier, både inom hemkommunen och utanför kommungränsen.