De saknade ett gemensamt läromedel – tog fram eget, unikt material på 14 språk
Efter två års arbete är det klart: Modersmålsenheten i Östersund har tagit fram ett unikt läromedel som nu finns på 14 olika språk. Målet har varit att skapa en gemensam grund som kan användas av både elever och lärare – oavsett språk och nivå.
.webp)
Bristen på ett gemensamt läromedel i ämnet modersmål ledde till att lärarna i den systematiska kvalitetsarbetsgruppen vid Modersmålsenheten bestämde sig för att arbeta fram ett eget material.
– Vi ville möta eleverna där de är, utmana dem vidare och samtidigt skapa likvärdighet i undervisningen. För många mindre språk finns nästan inget färdigt material i Sverige, så lärarna tvingas ofta skapa eget, berättar Suzanne Lagroix Kronlund från Modersmålsenheten som är en av de lärare som tagit fram läromedlet.
En berättelse som förenar
Boken bygger på historien om den lilla utomjordingen Pip, som kraschar sitt rymdskepp i Östersund. Eleverna får följa Pip i jakten på delar till sitt rymdskepp. På vägen möter han både nya vänner och lokala miljöer som Torvalla konststig, Badhusparken och Jamtli julmarknad.
– Vi ville skapa något som både elever och lärare kan känna igen sig i, och som lyfter fram vår lokala kultur och miljö, säger Suzanne.
Berättelsen har vuxit fram i samarbete mellan modersmålslärare i de olika språken. Judith Barker har skrivit den gemensamma engelska grundtexten, som sedan kapitel för kapitel har bearbetats med förslag och idéer från hela gruppen. Resultatet blev en bok på omkring 70 sidor med sju kapitel – och en huvudkaraktär som är neutral i nationalitet och identitet. Illustrationer och formgivning har skapats av Lluis Eriksson.
Pedagogiskt material för flera nivåer
Till varje kapitel finns uppgifter på tre nivåer, så att eleverna kan arbeta vidare utifrån sina förutsättningar. Boken är främst riktad mot årskurs 4–6, men kan anpassas efter elevernas språkutveckling.
Materialet finns både som tryckt och digital bok. Utöver detta erbjuds digitala resurser på samtliga språk – såsom arbetsmaterial, Kahoots (ett quizverktyg), gloslistor med mera – som enkelt nås via QR-koden på baksidan av böckerna.
– Det här bidrar till en mer likvärdig undervisning och skapar en möjlighet för eleverna att utvecklas tillsammans. Vi ser också en stor potential för framtida samarbete med andra lärare i svenska som andraspråk, säger Suzanne.
En resa som fortsätter?
Projektet har stärkt lärarna och även elevernas undervisning. Tidigare har många modersmålslärare arbetat mycket självständigt kring undervisning på sina språk, men samarbetet kring boken ledde till en gemensam kraftsamling.
Suzanne betonar också att arbetet är en del av något större: att höja nivån – men även statusen för modersmålsundervisningen.
– Ämnet modersmål har generellt sett låg status i skolan, vilket beror på flera faktorer. Bland annat varierande kvalitet på undervisningen och brist på läromedel. Vårt projekt syftar inte bara till att utveckla och förbättra vår enhet, utan även att stärka vårt ämne. I vårt systematiska kvalitetsarbete arbetar vi ständigt framåt med hjärtat, avslutar Suzanne.
Hur slutar då resan med Pip? I boken väljer han att stanna på jorden i stället för att åka hem - något som öppnar för framtida fortsättningar, kanske i andra länder eller kommuner...
Om modersmålsundervisning
Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts. Att ha tillgång till sitt modersmål underlättar också språkutveckling och lärande inom olika områden.
Undervisningen i ämnet modersmål ska syfta till att eleven utvecklar kunskaper i och om sitt modersmål. Genom undervisningen ska eleven ges möjlighet att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att den får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften.
Undervisningen ska bidra till att eleven erövrar kunskaper om modersmålets uppbyggnad och blir medveten om modersmålets betydelse för det egna lärandet i olika skolämnen.
Elever som ansöker om modersmålsundervisning läser ämnet utanför det ordinarie schemat.
Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera