15. Filer att ladda ned

Här hittar du filer som är kopplade till den grafiska profilen. Klicka på en av länkarna för att hämta en packad fil till din dator.

Snabbguide: Förklaring av fil- och färgformat

Varje version av filerna du laddar ned på denna sida är i filformaten EPS och PNG samt i färgformaten CMYK, PMS och RGB. Samtliga EPS-filer är sparade med version "Illustrator CS5 EPS". Här nedan kan du lära dig mer om de olika formaten samt hur du hanterar packade filer.

Filformat

• EPS: Ett skalbart vektorformat avsett för tryck. Används för trycksaker, skyltar, fordonsdekor, med mera. Monteras i layoutprogram.
  • PNG: Ett pixelformat för digital användning. Kan exempelvis användas i Office-program som Word och Powerpoint eller på webbplatser och i sociala medier.

Färgformat

• CMYK: För generellt tryck, exempelvis tidningsannonser och trycksaker.
  • PMS: För avancerat tryck med dekorfärg, exempelvis kläder och skyltar.
  • RGB: För bildskärm.

Hantera packade filer (Windows 10)

Klicka på en av länkarna på denna sida för att hämta en packad fil till din dator. Högerklicka på den packade filen och välj ”Extrahera alla”. Nu skapas en ny mapp med filerna och du kan nu flytta dem till en lämplig plats.

Logotyp och dekor för Östersunds kommun

Här nedan hämtar du samtliga versioner av kommunlogotypen och dekoren, både för ljusa och mörka bakgrunder.

Övriga grafiska element

Piktogram

Friluftspuls

Creative City of Gastronomy

Unesco

Kommunen och platsvarumärkets färger

Här nedan hämtar du filer som du importerar till ditt Adobe-program. På så sätt får du enkelt tillgång till samtliga färger för både kommunen och platsvarumärket Östersund (Östersundspulsen). Färgerna finns både i CMYK (generellt tryck) och RGB (för skärm). I filerna för kommunen får du även med PMS-blandningarna (avancerat tryck med dekorfärg).

Har du frågor? Kontakta oss!

Om du känner dig osäker kring detta och har frågor så är du välkommen att mejla Alexander Andersson, ansvarig för kommunens grafiska profil. Du kan även ringa på 063-14 35 09 eller söka honom i Teams.

Östersunds kommun

Ostersunds-kommun-CCLIBS

Ostersunds-kommun-ASE

Östersundspulsen

Ostersundspulsen-CCLIBS

Ostersundspulsen-ASE

Så importerar du filerna till ditt Adobe-program

Creative Cloud Libraries

Om du använder Adobe Creative Cloud importerar du CCLIBS-filerna i Illustrator, Indesign eller Photoshop. Färgerna blir då automatiskt tillgängliga i alla tre program under paletten för Creative Cloud Libraries, oavsett vilket dokument du jobbar med. I paletten för Creative Cloud Libraries sorterar du förslagsvis efter typ och ändringsdatum, växla även till listvy för att se färgernas namn.

Guide för att importera CCLIBS-filer »

Adobe Swatch Exchange

Om du använder Adobe Creative Suite 6 (eller någon tidigare version) importerar du i stället ASE-filerna till det dokument du jobbar med.

Guide för att importera ASE-filer »

Sidan uppdaterad 2023-09-26