Kvalitetsarbete - Pedagogik

Förskolan har en åldersblandad verksamhet i åldrarna 1-5 år med ett gott samarbete mellan arbetslagen. Förskolan Remonthagen arbetar utifrån förskolans läroplan och de kommungemensamma målen om att förskolan ska vara Rolig, Trygg och Lärorik.

I Unikum kan ni som vårdnadshavare ta del av vad vi arbetar med tillsammans med era barn. Vi använder oss av fotografering, text, film och skapande för att dokumentera vår verksamhet och barns lärande. Under läsåret 2024/2025 utbildas all personal i Språkfrämjande förhållningssätt.

Pedagogiskt årshjul

Vårt pedagogiska årshjul ser ni nedan och det visar vad vi fokuserar på och vad som händer på förskolan i grova drag. Det innebär dock inte att vi inte arbetar med hela förskolans uppdrag kontinuerligt under året. Vi fokuserar på varje barns behov och intressen och delar in barnen i mindre grupper under dagen för att kunna möta var och en och aktivt närvara, lyssna och stötta barnen i deras utveckling.

Remonthagens pedagogiska årshjul

Klicka för att se bilden i större format.

Beskrivning av det pedagogiska årshjulet

Januari - februari

Inflytande och medbestämmande. IKT och teknik.

Vilka förmågor och färdigheter vill vi se att barnen utvecklar?

  • Få möjlighet till inflytande och medbestämmande. -Ge barnen möjlighet att reflektera över olika situationer i vardagen.
  • Ge barnen möjlighet att dokumentera valda aktiviteter.
  • Barnen ges möjlighet till upplevelser genom digitalisering samt teknik i enkla former och olika digitala verktyg.

Mars - april

Matematik och språk i matematiken.

Vilka förmågor och färdigheter vill vi se att barnen utvecklar?

  • Att ge förutsättningar för att utveckla sin problemlösnings samt matematiska förmåga.
  • Inom naturvetenskap vill vi ge barnen en början till förståelse för samband i naturen, växter och djur.
  • Ge barnen möjlighet att utforska kemiska och fysikaliska fenomen.

Maj - juni

Miljö och hållbar utveckling. Naturvetenskap.

Vilka förmågor och färdigheter vill vi se att barnen utvecklar?

  • Få en förförståelse för hur vi tar hand om vår miljö, kretslopp samt en inblick i hur vi kan påverka vår framtid.

Juli - augusti

Hälsa och välbefinnande. Lek och rörelse.

Vilka förmågor och färdigheter vill vi se att barnen utvecklar?

  • Lek, rörelse och samspel, tillsammans med andra förskolor.

September - oktober:

Anknytning, trygghet och omsorg. Normer och värden.

Vilka förmågor och färdigheter vill vi se att barnen utvecklar?

  • Känna trygghet och tillit till pedagogerna på förskolan och att barnen ska bli trygga i sig själva och känna samhörighet i gruppen.
  • Leka och utveckla samspel och social förmåga.
  • Utveckla respekt och öppenhet mot sina kamrater.
  • Turtagning, samspel, ge och ta instruktioner samt att ha roligt tillsammans.
  • Fortsätta arbete med värdegrundsfrågorna.

November - december

Kultur, drama och skapande. Språk och kommunikation.

Vilka förmågor och färdigheter vill vi se att barnen utvecklar?

  • Kommunicera och våga uttrycka sig inför varandra.
  • Möjligheter till skapande i olika former, uppleva med sina sinnen och träna motoriken.
  • Ta del av olika kulturella evenemang och traditioner.
  • Bekanta sig med barngruppens olika modersmål.
  • Utveckla förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans.
  • Att ge förutsättningar för att utveckla sin språkliga förmåga.
Sidan uppdaterad 2024-10-10