Kvalitetsarbete

Ett välfungerande kvalitetsarbete är viktigt för att främja alla barns utveckling och lärande. Vi arbetar med ständiga förbättringar i förskolan genom att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla verksamheten. Källa: Skolverket

Läroplan

Förskolan ska, enligt läroplanen (Lpfö 18), vara rolig, trygg och lärorik för alla barn. I vår strävan efter att uppnå detta arbetar vi med ständiga förbättringar genom att vi systematiskt dokumenterar, analyserar, utvecklar och utvärderar verksamheten.

Årshjul

Skogsgårdens förskola arbetar utifrån ett årshjul med fokus på Normer och värden, Språk, Matematik och teknik och Natur och teknik.

Barnhälsoarbete

Fyra gånger per år har vi barnhälsomöte där vi följer upp barnens utveckling och behov, både på grupp- och individnivå. På barnhälsomötet deltar pedagoger, specialpedagog och rektor.

Likabehandlingsplan

För att säkerställa att förskolan arbetar mot kränkande behandling, trakasserier och diskriminering upprättas årligen en plan för detta. Vårt mål är att vår förskola ska vara Rolig, Trygg, Lärorik och Likvärdig för alla barn. I denna plan riktar vi fokus mot trygg och likvärdig. Det vi erbjuder i vår utbildning ska för alla barn vara tillgängligt och meningsfullt. Insatser vi tror blir viktiga i detta arbete riktar sig mot pedagogens roll och förhållningssätt. Pedagogerna blir i detta arbete verktyg och förebilder. Trygghet delar vi upp i tre delar: fysisk trygghet, känslomässig trygghet, kulturell trygghet och social trygghet.

Barnintervju

Två gånger per år ställer vi frågor till alla barn mellan 3-5 år för att undersöka om de tycker att förskolan är rolig, trygg och lärorik. Barnens svar hjälper oss att på bästa sätt arbeta med ständiga förbättringar av verksamheten.

Sidan uppdaterad 2024-11-26