Ändra, överlåta eller avsluta livsmedelsverksamhet

Om du ska ändra, överlåta eller upphöra med din livsmedelsverksamhet ska du meddela kommunen om detta.

Så länge du inte meddelar att din verksamhet upphört eller ändrats kommer vi att ta betalt för vår årliga kontroll i din verksamhet, så meddela oss så fort du slutar bedriva verksamhet för att undvika att du betalar i onödan.

Ta över någons verksamhet eller byta ägare

Om du ska ta över någon annans restaurang, café eller annan livsmedelsverksamhet ska du anmäla det till kommunen. Vi registrerar då om den befintliga verksamheten på ny ägare och betalningsansvaret för den årliga kontrollen övergår till den nya ägaren.

Läs mer om att registrera livsmedelsverksamhet på sidan Starta livsmedelsföretag.

Ändrade förhållanden, tillverkningssätt eller volymer

Om du ska göra större förändringar i din livsmedelsverksamhet kan du behöva anmäla det till kommunen, eftersom förändringarna kan påverka både omfattningen av den kontroll vi gör hos dig och den avgift du betalar för kontrollen.

Större förändringar är till exempel:

  • Om du gör ändringar i din verksamhet som till exempel att du har restaurang och börjar med catering
  • Om du ändrar organisationsnummer
  • Om du bygger om din anläggning, till exempel från butik till att även börja baka pizza
  • Om du ändrar ditt sortiment eller ditt tillverkningssätt
  • Om det blir stora förändringar i den volym du producerar

Om du är osäker på om du behöver anmäla en planerad förändring till kommunen kan du alltid kontakta oss för att få mer information om vad som gäller i just ditt fall.

Avsluta verksamhet

Om du ska avsluta din verksamhet är det viktigt att du hör av dig till oss. Om du inte gör det kommer du finnas kvar i våra register som livsmedelsföretagare, vilket också innebär att du får betala årlig avgift.

Om du avsluta din verksamhet räcker det att du hör av dig till oss och meddelar

  • från vilket datum du ska sluta med din verksamhet
  • vilken anläggning det handlar om
  • ditt organisationsnummer

Din skyldighet att betala årlig kontrollavgift upphör i slutet av det år som du meddelar att du upphör med din verksamhet. Avgiften för livsmedelskontroll betalas alltid årsvis, så om du till exempel haft en registrerad livsmedelsverksamhet som du upphör med i februari 2016 måste du ändå betala hela den årliga kontrollavgiften för 2016.

Tänk därför på att meddela oss så fort som möjligt när din verksamhet upphör, speciellt i samband med årsskiften.

Sidan uppdaterad 2016-09-02