Kontakta oss

Entrén till Östersunds kommuns kundcenter

Entrén till Östersunds kommuns kundcenter som finns på Rådhuset i Östersund.

På Östersunds kommun har vi ett kund­center som hjälper dig med de flesta frågor och ärenden du har kring kommunens verksamhet. Våra kommun­väg­ledare på kundcenter är specialiserade inom olika områden för att kunna ge dig så bra service som möjligt.

Ring oss på 063-14 30 00

Du kan ringa oss på 063-14 30 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service.

Våra kommunvägledarna är specialister inom olika områden, därför får du välja vilken typ av verksamhet ditt ärende gäller när du ringer till oss.

Knappval

När du ringer till oss får du fem olika val:

  • Tryck 1 för Socialt stöd och omsorg, det vill säga frågor som rör exempelvis socialtjänst, äldre- och handikappomsorg.
  • Tryck 2 för Skola, förskola och vuxenutbildning, det vill säga alla frågor som rör skolan, förskolan eller fritidsverksamhet.
  • Tryck 3 för Fastigheter, byggande, gator och miljö, det vill säga frågor om
    exempelvis bygglov, renhållning, vatten och tillstånd.
  • Tryck 4 för Kultur, fritid, anställning, politik och inflyttarfrågor, det vill säga frågor om exempelvis kultur, fritid, lediga jobb, politik och om att flytta hit.
  • Tryck 5 för Företag, det vill säga alla frågor som rör näringslivet.
  • Press 8 for information in English. (Tryck 8 för information på engelska)
  • Dïedtelhl 9 ihke bïevnesh åarjelsaemiengïelesne åadtjodh. (Tryck 9 för information på sydsamiska).

Om du inte gör något knappval, utan bara väntar kvar kommer du att kopplas till första lediga kommunvägledare.

Nummerpresentatörer

Östersunds kommuns telefoner har nummerpresentatörer. Det innebär att ditt telefonnummer visas när du ringer till kommunen. Vill du inte att ditt telefonnummer ska visas slår du #31# före telefonnumret.

Om det står 063-14 30 00 i displayen på din telefon så är det någon från kommunen som sökt dig. Ringer du tillbaka kommer du till kommunens kundcenter.

Telefonitjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har tal-, röst eller språksvårigheter kan ta hjälp av någon av de telefonitjänster som Post- och telestyrelsen erbjuderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster när du ska ringa till oss.

Skriv till oss

Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.

Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.

E-post

Du kan e-posta oss på kundcenter@ostersund.se

Formulär

Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulärlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där har du möjlighet att bifoga filer och markera ut en plats på kartan som ärendet gäller.

Post

Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:

Kundcenter
Östersunds kommun
Rådhuset
831 82 Östersund

Posttjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster när du ska skriva till oss.

Funktionsbrevlådor

Kommunen har ett antal funktionsbrevlådor dit du kan sända e-post för ärenden som hör hemma inom respektive område. Teckenspråkstolkad information om funktionsbrevlådor.

Besök oss på Rådhuset

Du kan besöka vårt kundcenter på Rådhuset i Östersund. Vi finns på Rådhusgatan 21.

Här kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informationsmaterial och få svar på de vanligaste frågorna.

Du kan också låna dator och söka information eller använda kommunens e-tjänster.

Syntolkning av entrén till kundcenter och dess interiöröppnas i nytt fönster

Öppettider

Måndag-torsdag 8-17
Fredagar och dag före helgdag 8-16

Lämna brev i kommunens brevlåda

Behöver du lämna post till kommunen efter stängning kan du göra det i kommunens brev­låda som finns på bak­sidan av Rådhuset. Du hittar brevlådan till vänster om ingången på baksidan.

Karta som beskriver var Rådhuset ligger i Östersund
Receptionen till kommunens kundcenter på Rådhuset i Östersund.

Kommunens kundcenter på Rådhuset i Östersund.

Våra journummer vid akuta ärenden

Har du ett akut ärende som berör kommunens verksamhet kontaktar du vårt kundcenter. Däremot under kvällar och helger ringer du direkt till något av våra journummer.

Hemtjänst

Behöver du snabbt nå hemtjänstpersonal dagtid eller kvällstid fram till 22.00 så kan du ringa direkt till hemtjänstgruppernas lokaler

Om du eller din anhörig har trygghetslarm kan du även ringa nattetid. Då kontaktar du hemtjänstens nattpatrull

Kommunala fastigheter

Har du akuta problem med någon av kommunens fastigheter? Ring 063-14 32 21.

Gäller problemen någon av Östersundshems fastigheter hittar du deras journummer på www.ostersundshem.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Särskilt boende

Har du någon anhörig på särskilt boende och behöver få kontakt med personalen så hittar du telefonnummer som gäller dygnet runt direkt på sidan där respektive boende presenteras

Social beredskap

För akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa vardag finns social beredskap. Social beredskap avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och våld i nära relation.

Social beredskap når man via polisen (114 14) eller SOS Alarm (112) vardagar mellan klockan 17:00 och 08:00 samt under helger. Fredagar inträder beredskapen klockan 16:00 och dag före helgdag klockan 15:00

Vatten och avlopp

Har du problem med vattenläckor, frysningar eller missfärgat vatten?

Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00-16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)

PUL-information

Handlingar som kommer in till kommunen är allmänna handlingar och oftast offentliga. Det betyder att alla kan ta del av dem. Känsliga personuppgifter kan dock vara hemliga (sekretesskyddade).

 

När du lämnar dina personuppgifter godkänner du att Östersunds kommun lagrar och behandlar de personuppgifter du lämnat. Detta gör vi för att kontakten med dig ska underlättas.

 

Personuppgifterna kommer att gallras bort enligt fastställd rutin. Du har rätt att få information om de uppgifter som finns registrerade om dig och kan begära rättelse om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga.

Vad kan du förvänta dig av oss?

I vår servicedeklaration beskriver vi vad du som medborgare kan förvänta dig av oss. Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra vår verksamhet.

Sidan uppdaterad 2017-10-03