Kontakta oss

Medborgarentrén till Kommunhuset, här inne finns kundcenter.

På Östersunds kommun har vi ett kund­center som hjälper dig med de flesta frågor och ärenden du har kring kommunens verksamhet. Våra kommun­väg­ledare på Kundcenter är specialiserade inom olika områden för att kunna ge dig så bra service som möjligt.

Ring oss på 063-14 30 00

Du kan ringa till oss på 063-14 30 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service och får då prata med en kommunvägledare.

Om inte kommunvägledaren kan besvara din fråga direkt kommer du att kopplas vidare till rätt kompetensgrupp på Kundcenter.

Press 8 for information in english.
Tryck 8 för hjälp på engelska.

Stängt Öppnar kl 08.00

Öppettider för telefon

  • måndag 18/03 08.00–17.00
  • tisdag 19/03 08.00–17.00
  • onsdag 20/03 08.00–17.00
  • torsdag 21/03 08.00–17.00
  • fredag 22/03 08.00–16.00
  • lördag 23/03 Stängt
  • söndag 24/03 Stängt

När du ringer till kommunen

När du ringer till kommunens kundcenter eller någon annan som arbetar på Östersunds kommun visas ditt telefonnummer för oss. Vill du inte visa ditt telefonnummer slår du #31# före telefonnumret.

När kommunen ringer till dig

Om du har ett missat samtal från 063-14 40 40 eller 063144040 så är det någon från Östersunds kommun som har sökt dig. Ringer du tillbaka kommer du till ett förinspelat meddelande. I meddelandet framgår det att någon från kommunen har försökt att nå dig, och att vi kommer att göra fler försök till kontakt.

Inkluderande telefonitjänster

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net

Inkluderande telefonitjänster - PTS

Besök oss på Kommunhuset

Du kan besöka vårt kundcenter på Kommunhuset i Östersund. Vi finns på Rådhusgatan 21.

Hos oss kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informations­material och få svar på de vanligaste frågorna. Du kan också låna dator och söka infor­ma­tion eller använda kommunens e-tjänster.

På Medborgartorget finns det låsbara skåp som du kan låsa in dina tillhörigheter i under ditt besök.

Besöksadress

Rådhusgatan 21
831 35 Östersund

Entrén hittar du inne på gården vid Råd­husets södra gavel och den är till­gäng­lighets­­anpassad.

Vid entrén finns också en handi­kapp­parkering med infart från Rådhusgatan.

Syntolkning av entrén (wav-fil)

Stängt Öppnar kl 08.00
Karta över Kundcenters nya entré.Förstora bilden

Ingång till Kundcenter. Klicka på bilden för att förstora.

Öppettider för besök

  • måndag 18/03 08.00–16.00
  • tisdag 19/03 08.00–16.00
  • onsdag 20/03 08.00–16.00
  • torsdag 21/03 08.00–16.00
  • fredag 22/03 08.00–16.00
  • lördag 23/03 Stängt
  • söndag 24/03 Stängt

Tillgänglighet i lokalerna

Hörselteknisk utrustning

Hörsel­teknisk utrust­ning

Bemannad reception

Bemannad reception

Parkeringsplats för personer med nedsatt rörelseförmåga

Parkeringsplats för per­soner med ned­satt rörelse­­förmåga

Toalett med plats för eldriven rullstol

Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstol

Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen

Entré och entréhall tillgänglig för rull­stols­buren

Ledarhund välkommen

Ledarhund välkommen

Det här åtgärdar vi

Tydlig skyltning

Tydlig skyltning

Kontrastmarkering

Kontrast­markeringar

Rullstol finns att låna vid entrén.

Skriv till oss

Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.

Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.

Du får återkoppling på din fråga eller synpunkt inom maximalt två arbetsdagar.

E-post

Skicka e-post till oss på kundcenter@ostersund.se. Om det gäller känsliga uppgifter använder du i stället vårt formulär här nedan.

Formulär

Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär. Där har du möjlighet att bifoga filer och markera ut en plats på kartan som ärendet gäller.

Kontaktformulär

Post

Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:

Östersunds kommun
831 82 Östersund

Posttjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska skriva till oss.

Posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning

Använd våra e-tjänster för att felanmäla och lämna synpunkter

Med hjälp av våra e-tjänster kan du bland annat felanmäla, lämna med­borgarförslag, beröm, klagomål och tips om kommunens verksamhet.

Felanmälan av utemiljön

Har du sett något fel på gator, torg eller i parker? Något som saknas eller är trasigt? Gör en felanmälan

Vad kan man felanmäla?

Illustration på nedklottrad parkbänk, vintercyklist, knäckt trädgren mot en kartbakgrund.

Klicka på bilden för att felanmäla

Våra journummer vid akuta ärenden

Har du ett akut ärende som berör kommunens verksamhet kontaktar du vårt kundcenter. Däremot under kvällar och helger ringer du direkt till något av våra journummer.

Hemtjänst

Behöver du snabbt nå hemtjänstpersonal dagtid eller kvällstid fram till 22.00 så kan du ringa direkt till hemtjänstgruppernas lokaler

Om du eller din anhörig har trygghetslarm kan du även ringa nattetid. Då kontaktar du hemtjänstens nattpatrull

Kommunala fastigheter

Har du akuta problem med någon av kommunens fastigheter? Ring 063-14 32 21.

Gäller problemen någon av Östersundshems fastigheter hittar du deras journummer på www.ostersundshem.se

Särskilt boende

Har du någon anhörig på särskilt boende och behöver få kontakt med personalen så hittar du telefonnummer som gäller dygnet runt direkt på sidan där respektive boende presenteras.

Social beredskap

För akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa vardag finns social beredskap. Social beredskap avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och våld i nära relation.

Social beredskap når man via SOS Alarm (112) vardagar mellan klockan 17:00 och 08:00 samt under helger. Dag före helgdag inträder beredskapen klockan 15:00.

Vatten och avlopp

Har du problem med vattenläckor, frysningar eller missfärgat vatten?

Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00-17.00, fredagar 08.00-16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)

Offentliga utemiljön - gator och parker

Har du ett akut ärende som har med den offentliga utemiljön att göra - exempelvis gator, gång- och cykelvägar, parker, lekplatser, parkeringar och torg?

Ring 063-14 30 00 (efter kontorstid hänvisas du vidare)

Du kan också, med fördel, använda vår e-tjänst för felanmälan, se ovan.

Ta del av kommunala handlingar i punktskrift

Hos Kundcenter finns det en punkt­skrift­skrivare. Med hjälp av den kan du som är synskadad eller blind ta del av kommunala handlingar i punktskrift.

Flera medarbetare på kundcenter är utbildade och kan hjälpa dig om du har behov av dokument i punktskrift. Det kan till exempel handla om kommunala handlingar eller annat informationsmaterial.

Punktskrift används av synskadade eller blinda personer i stora delar av världen och finns för de flesta alfabet.

Ring eller besök oss

Kontakta Kundcenter för att få hjälp med utskrifter i punktskrift:

Tolk

Om du inte talar eller förstår svenska, har du rätt att begära hjälp av tolk på önskat språk.

Denna rätt har du oavsett vad ditt ärende inom Östersunds kommun gäller och är en kostnadsfri service till dig som kommuninvånare.Vill du använda en tolk i din kontakt med Östersunds kommun, meddela oss detta när du är i kontakt med oss - antingen via telefon, mejl eller vid besök.

Möjligheten att uttrycka sina åsikter, tankar och känslor samt att förstå andra är en förutsättning för att kunna styra över sitt liv och känna sig delaktig i det svenska samhället. Du har även rätt till tolk om du är:

  • allvarligt hörsel- eller talskadad
  • synskadad. Då kan du begära att få beslutet uppläst.

Har du synpunkter på oss?

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra vår verksamhet.

Sidan uppdaterad 2024-02-06