Årets inledande månader präglades fortsatt av höga sjukskrivningstal till följd av Corona-pandemin, framför allt för personal inom LSS, särskilt boende och hemtjänst. Enligt Vård- och omsorgsnämnden är orsaken också den stora arbetsbelastningen på medarbetare under pandemin där många var sjukskrivna och satta i karantän.
Inom målområdet är det kommunövergripande kompetensförsörjningsarbetet prioriterat och under året har ett nytt syn- och arbetssätt implementeras i kommunen för att möta kompetensförsörjningsbehovet. Detta utgår från SKR:s nio strategier, exempelvis använd kompetensen rätt, förläng arbetslivet och digitalisering.
Under året har en satsning genomförts för att kompetensutveckla kommunens chefer i förändringsledning. Chefer behöver ställa om sitt ledarskap och sin organisation/arbetsgrupp utifrån omvärldens utmaningar. Därtill genomfördes medarbetardagar där cirka 4600 medarbetare deltog. Utvärderingen av dessa dagar visade att 68% av deltagarna ansåg att dagen bidragit till ökad inspiration och engagemang i arbetet.
För att underlätta medarbetarnas arbete har projektet utökad internservice intensifierats, alla medarbetarna ska kunna ringa ett nummer och få hjälp med lönehantering, IT-frågor, konferenser med mera.
Kriget i Ukraina har påverkat bland annat genom att upphandlingar och utvecklingsprojekt (bygg-/etableringsprojekt och IT-projekt) har försenats. Bland annat har leveranser av material fördröjts kraftigt och kostnader ökat. Med anledning av kriget har vissa frågor hanterats i snabbare takt med tyngre ansats, till exempel informationssäkerhet och IT-säkerhet.
Investeringar
Till de stora investeringsposterna för mål 8 finns framför allt renoveringen av Rådhuset.
Andra investeringar är bland annat IT-investeringar till kommunens anställda som också har genomförts under år 2022. De investeringar som beviljats bedöms ha bidragit till genomförande av den politiska ambitionsnivån i den politiska texten.
Nyckeltal
Nyckeltalen visar bland annat att medborgarna är nöjda med kommunens bemötande och att de får svar på sina frågor till kommunen. Positivt är också att andelen heltidsarbetande månadsavlönade har fortsatt att öka. Medarbetarengagemanet (HME) har ökat något men ligger i jämförelse med riket på en relativt låg nivå.
Sjukfrånvaron som historiskt legat på en hög nivå har på senare år stabiliserat sig på en i jämförelse med riket god nivå. Egna nyckeltal om planerat och akut underhåll på kommunens fastigheter ligger i nuläget inte på den nivå som framgår av kommunens riktlinje för god ekonomisk hushållning.
Avstämning mot politisk text
Enligt den politiska text som de styrande tog fram för mandatperioden så ska kommunen arbeta aktivt för att vara en god och attraktiv arbetsgivare och medarbetarna ska uppleva att de har ett stimulerande arbete där de kan utvecklas och vara delaktiga. Här sker ett löpande arbete och trenden för exempelvis medarbetarengagemang är positiv. Dock befinner sig Östersunds kommun bland de 25% sämsta kommunerna i landet och fortsatt arbetet krävs på området.
Den politiska texten pekar också ut att ledarskap i kommunen ska kännetecknas av kärnvärdena engagerat, utvecklande och omtänksamhet. Till detta har insatser genomförts för att stärka kommunens chefer i sitt ledarskap
Kommunen ska också arbeta långsiktigt och strategiskt med jämställdhet och mångfaldsfrågor. För detta har riktlinjer har tagits fram inom social hållbarhet vilka har börjat få genomslag i de olika nämndernas verksamhet.
Slutligen ska också kommunens stödverksamheter som till exempel lokalförsörjning och digitalisering vara väl fungerande så kärnverksamheterna får de förutsättningar som krävs för att hålla hög kvalitet och effektivitet mot våra medborgare. Inom lokalförsörjning finns områden som behöver säkerställas men arbete pågår.
Digitalisering av kommunens tjänster har under de senaste åren fått stort fokus framför allt genom ”Digiresan”. Detta har genererat i ett flertal digitala lösningar som effektiviserat verksamheterna och gett medborgarna en ökad grad av servicenivå.
Helhetsbedömning
Nyckeltal inom målområdet är relativt få vilket försvårar helhetsbedömningen. Det finns som tidigare nämnts både positiva och negativa värden. Bland annat är det positivt att medborgarna är nöjda med kommunens bemötande och att de får svar på sina frågor till kommunen. Negativt däremot är att medarbetarengagemanget är lågt även om trenden är positiv. Utifrån att nyckeltalen främst är gula och gröna och att två mått även visar på positiv trend så görs bedömningen att kommunen ligger på positivt.
Sex av sju kommunfullmäktigeuppdrag har genomförts under året. Det uppdrag som inte genomförts handlar om att kartlägga det befintligt fastighetsbestånd för att identifiera vilka fastigheter som bör eller kan avyttras. Detta uppdrag bedöms som viktigt för att kunna planera det framtida underhållet. Uppdraget har inte genomförts under år 2022 grund av tidsbrist. Uppdraget kring kompetensförsörjningsarbetet är genomfört men området kommer fortsatt kräva stort fokus då det finns mycket stora utmaningar på detta område framöver.
De investeringar som beviljats har bidragit till genomförande av den politiska ambitionsnivån i den politiska texten.
Helhetsbedömning görs att Östersunds kommun på rätt väg men samtidigt behöver göra mer för att klara framtida utmaningar. Måluppfyllelsen bedöms därmed som positivt.