Minska risken för smitta i förskolan

Hur ska du agera för att minska risken att din familj blir sjuka eller sprider smitta till andra barn och personal i förskolan? Tillsammans kan vi hjälpas åt att stoppa smittspridningen.

RS-virus

Ska syskon till sjuka barn stanna hemma från förskolan?

Nej, i dagsläget är syskon välkomna till förskolan så länge de är helt friska.

RS-virus hos barn - 1177.se

Broschyr om RS-viruset - Region Jämtland Härjedalen Pdf, 1.6 MB.

Vinterkräksjuka, magsjuka, kräkningar och diarré

Har barnet kräkts eller haft diarré?

Stanna alltid hemma från förskolan. Gäller även om det bara var en gång. Meddela också personalen att du misstänker att ditt barn kan vara magsjukt.

Magsjuka hos små barn - 1177.se

När kan barnet komma tillbaka till förskolan?

Barn ska vara hemma när de kräks eller har diarré.

De kan gå tillbaka till förskola när de äter som vanligt och inte har kräkts eller haft vattentunn diarré under minst två dygn.

Magsjuka hos små barn - 1177.se

Ska syskon till sjuka barn också stanna hemma?

Friska syskon har rätt att komma till förskolan. Vid magsjuka i hushållet uppskattar vi däremot om friska syskon stannar hemma. Detta för att förbygga smittspridning på förskolan.

Hjälper det att tvätta händerna?

Ja, det är mycket viktigt att du ofta tvättar dina och barnens händer noga med tvål och vatten. Det räcker inte att använda handsprit, eftersom handsprit inte påverkar viruset som sprider vinterkräksjuka.

Vad kan jag tänka på hemma?

Använd pappershanddukar istället för tyghanddukar, tvätta alla kläder, lakan och gose­djur i minst 70 grader när barnet blivit friskt, städa noggrant golv och toalett (använd gärna klorbaserade ren­göringsmedel), torka av leksaker, handtag och lampknappar.

Tips! På förskolor så finns en "akuthink" som innehåller engångshandskar, plast­påsar och pappersrulle med torkpapper. En sådan kan också vara bra att ha till hands hemma.

Feber och förkylning

Hur länge ska barnet vara hemma?

Alltid vid feber och sedan minst ett feberfritt dygn hemma.

Förkylning hos barn - 1177.se

Feber hos barn - 1177.se

Mitt barn har ingen feber men är lite hängigt, kan jag lämna på förskolan?

Låt barnets allmäntillstånd avgöra om barnet kan återgå till förskolan. Tänk på att barnet ska vara så friskt att det orkar med det höga tempot på förskolan med lek och utomhusvistelse.

Vad kan jag tänka på hemma vid förkylning?

Här är några tips för att minska risken att smittan sprids:

• Tvätta dina egna och barnets händer ofta. Före och efter varje måltid.
  • Lär barnet nysa i armvecket, i stället för rakt ut.
  • Försök lära barnet att inte peta sig i näsan eller ögonen, eftersom virus lättast fastnar där.

Förkylning hos barn - 1177.se

Vattkoppor

När kan barnet komma tillbaka till förskolan?

När ett fall av vattkoppor upptäcks, till exempel på en förskola, har smittan ofta redan spridits. Därför är det svårt att stoppa smittan genom att hålla barnet hemma.

Barnet kan gå tillbaka till förskolan eller skolan när hen är feberfri och mår bra, och orkar vara i en barngrupp hela dagen och delta i de vanliga aktiviteterna. Barn brukar bli friska en till två veckor efter att symtomen har visat sig. Som alltid vid sjukdom är det viktigt att tänka på att även om barnet är piggt hemma behöver det inte betyda att hen orkar vara i en barngrupp och delta i förskolans verksamhet.

Meddela förskolan eller skolan om ditt barn har vattkoppor, eftersom fler kan ha smittats.

Vattkoppor - 1177.se

Svårt att komma ihåg allt?

Här finns pdf:er som du kan skriva ut och sätta upp hemma, på arbetsplatsen och där du tycker att det behövs. Tillsammans kan vi minska smittspridningen!

Minska smitta i förskola A3-format Pdf, 268 kB.

Tvätta händerna A4-format Pdf, 261.3 kB.

Tvätta händerna A3-format Pdf, 262.3 kB.

Vid ytterligare frågor, kontakta BVC, 1177.se eller vården.

Sidan uppdaterad 2023-12-22