Publicerad 2022-05-17

Felanmäl det som är trasigt!

Nu kan du felanmäla allt som är trasigt i gatu- och utemiljön i Östersunds tätorter. Och du kan visa på en karta exakt var det trasiga finns.

Illustration: Trasigt trafikljus, nedklottrad parkbänk etc. mot en kartbakgrund.

Det som brukar fungera på gator och torg och i parker men som plötsligt inte fungerar längre - det vill vi ha vetskap om så att vi kan fixa felen. Det kan röra sig om allt ifrån potthål i asfalten till trasiga gungor i lekparken. Nu lanserar vi en ny e-tjänst där du kan felanmäla sådana fel.

– Vi vill så klart leverera en bra kommunal infrastruktur och då behöver vi veta vad som har gått sönder, säger Per Berlén, enhetschef på Mark & Anläggning. Så felanmälningar tar vi tacksamt emot!

Och bästa sättet att felanmäla är i den nya e-tjänsten. I e-tjänsten finns en karta där felet markeras. Samma karta finns också på "baksidan" i ett nytt ärendehanteringssystem. Där får kommunens tjänstemän ett planeringsverktyg med en bättre överblick.

– Men att ett fel är anmält innebär inte att vi rycker ut och åtgärdar med en gång, förklarar Ulf Norlen, enhetschef på GataFritid, Drift. Vi har samma peng för drift och underhåll. Vi har våra underhållsplaner och våra rutter som vi arbetar efter. Men felanmälningar hjälper oss att planera, att justera våra rutter och effektivisera våra insatser.

– Men går något sönder så att någon kan skada sig, så vill vi veta det direkt. Då rycker vi ut omedelbart, avslutar Ulf.

Läs mer om Felanmälan av utemiljön

Tips. Prenumerera på våra nyheter och servicemeddelanden så håller du koll på viktig information från Östersunds kommun. Börja prenumerera

Sidan uppdaterad 2022-05-17