Publicerad 2021-09-20

Digital rekryteringssatsning ska hjälpa företag att locka kompetent personal

Östersund står inför stora rekryteringsbehov de närmaste åren. Nu testas ett nytt format för de tidigare populära rekryteringseventen. Både Göteborg och Köpenhamn har använt formatet med lyckat resultat och många sökande.

-Det ska bli spännande att se hur det tas emot, säger Karin Henriksson, marknadsutvecklare på näringslivskontoret på Östersunds kommun.

Tjej som funderar på om Östersund kan vara något för henne.

Just nu arrangerar kommunen ett digitalt rekryteringsevent tillsammans med We Select och Future Place Leadership. De har varit delaktiga i både Göteborg och Köpenhamns lyckade digitala event med många sökande kandidater till tjänsterna.

Stort rekryteringsbehov

Många företag i kommunen har stor brist på kompetens och enbart IT-branschen i länet behöver rekrytera cirka 700 utvecklare de kommande fem åren. Av dessa är det en stor andel som behöver vända sig utanför länet för att hitta personer med de egenskaper de söker.

Nytt format

- Det här är första gången vi erbjuder företag digital jobbannonsering. Detta leder till att företagen får tillgång till en kandidatpool med intressanta kandidater att bearbeta, berättar Karin Henriksson, marknadsutvecklare på näringslivskontoret.

Nu väntar nervösa veckor för att se hur detta tas emot.

Så här går det till

De företag som är med lägger upp sina lediga tjänster i ett system som skapar konverteringsoptimerade jobbannonser. Dessa annonser målstyrs därefter och visas för kandidater som passar annonserna. Annonserna, som anpassats för målgruppen av specialister, marknadsförs i Stockholm, Göteborg och Uppsala.

- Vi ser stor inflytt till Östersund från dessa platser och där finns också många tidigare Östersundare bosatta, säger Karin Henriksson.

Landningssida med tjänster och platsen Östersund

Om man klickar på en annons kommer man till en landningssida där de lediga tjänsterna och platsen Östersund presenteras: https://levaiostersund.weselect.com/

Presentation av Östersund och inflyttarvägledning

På landningssidan finns chans att anmäla sig till en presentation av Östersund samt att få personlig inflyttarvägledning. Tanken är att hjälpa till med hela paketet, så att man förutom att hitta intressanta jobb även får information om Östersund och hur det är att bo här.

Under presentationen informeras det bland annat om boende, skola och förskola, samt utbud för fritid och nöjen.

- Detta är ett nytt grepp. Oftast när företag rekryterar så är tjänsten i fokus och platsen där de anställda ska bo och de anställdas fritid ges normalt inte så mycket utrymme. Vi vet att Östersund attraherar och därför känns det naturligt att lyfta platsen i kombination med jobben, förklarar Karin Henriksson.

Marknadsföring av jobbannonser

Just nu marknadsförs de rekryteringsannonser som deltagande företag skickat in. Marknadsföringen sker på sociala medier som LinkedIn och Facebook, men även genom annan annonsering. Under denna period är företagen beredda att svara på frågor från intresserade kandidater. Kandidater i sin tur kan boka tid för en träff med deltagande företag skicka in sitt CV. På detta sätt matchas rätt arbetsgivare med rätt kandidat.

- Nu hoppas vi på många bra matchningar och nya invånare, avslutar Karin Henriksson hoppfullt.

Denna aktivitet är en del av projekt ”En attraktiv region” som drivs av Region Jämtland Härjedalen, länets åtta kommuner, Länsstyrelsen, Länsförsäkringar och Jämtkraft.

Livesändning - Leva i Östersund

I samband med annonseringen ovan erbjuds också en livesändning om hur det är att Leva i Östersund. Vi berättar om jobb, boende, nöjesutbud, föreningsliv, skola och förskola och mycket mer. Detta erbjuds vid tre tillfällen:

  • Måndag 11 oktober klockan 13.00
  • Tisdag 12 oktober klockan 12.00
  • Onsdag 13 oktober klockan 15.00

Läs mer här: Ostersund.se - digitalt rekryteringsevent

Sidan uppdaterad 2021-09-20