Publicerad 2020-09-15

12 nya företag får i höst chansen att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke genom Employer Branding for lunch

Östersunds kommun, Bräcke kommun, Företagarna och Handelskammaren erbjuder i höst företag hjälp att bli de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Detta genom projektet Employer Branding for lunch, som arrangeras för andra gången under hösten 2020.

Personer sitter vid ett bord och skrattar

Utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch startades i Östersund under våren 2019 som ett samarbete mellan Östersunds Kommun och Handelskammaren Mittsverige. Detta efter att företag i regionen visat intresse och behov av ett forum med möjlighet till att diskutera och utvecklas inom just området Employer Branding. Under de här träffarna lär deltagarna sig hur man utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential. Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sitt företags arbetsgivarvarumärke.

Kampen om talangerna hårdnar

- Eftersom kampen om talangerna på arbetsmarknaden hårdnar är det extra viktigt att företagen arbetar med att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Ett arbetsgivarvarumärke är något som alla har och genom göra olika insatser kan man förbättra det, säger Karin Henriksson, Näringslivskontoret vid Östersunds kommun och fortsätter:

- Vinsten är att företagen bland annat blir mer konkurrenskraftiga och lättare kan behålla och attrahera rätt kompetens.

Fyra träffar med olika teman

Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding, med fokus på det interna arbetet. Det är helt kostnadsfritt för företag att delta, oavsett bransch eller storlek. Deltagaren själv bör ansvara för företagets varumärkesarbete så som en VD, platschef, HR-ansvarig eller kommunikationsansvarig.

- Vi fick gott resultat på utvärderingen av förra omgången så vi ser fram emot starten med den nya gruppen som i år består av 12 företag. Vi har även utökat samarbetet med Företagarna och Bräcke kommun, vilket gläder oss. säger Maria Åberg, Handelskammaren Mittsverige.

Malin Burman, Företagarna, ser stora möjligheter i projektet:

- Vi ville hoppa med detta samarbete då denna fråga är otroligt viktigt för våra företag, säger hon.

”Viktigt att jobba kontinuerligt”

Även Helene Boström, Bräcke kommun, ser fram emot höstens luncher och vad de kan ge våra företagare.

- Det finns fantastiska möjligheter hos våra företag och vi vill ge dem verktyg att kunna sprida det. Vi tror att det är viktigt att jobba kontinuerligt med detta område, då det inte ingår i de flesta företags dagliga verksamhet eller företagsstrategier, säger hon.

Sidan uppdaterad 2020-09-15