Publicerad 2019-11-12

Krångligt skrivet?

Nu blir det enkelt att meddela oss om du tagit del av svårbegriplig information.

Illustration på leende kvinnor. Mellan dem går ett snöre där det står klarspråk

I år fyller språklagen 10 år. Där kan man bland annat läsa att myndigheterna ska skriva vårdat, enkelt och begriplig – det vill säga i klarspråk.

Att språklagen fyller 10 år vill vi på Östersunds kommun fira genom att satsa extra på en klarspråkskampanj. Som en del i kampanjen öppnar vi nu en ny väg in på hemsidan. Där kan du enkelt rapportera om du stöter på svårbegriplig information från kommunen.

En demokratisk fråga

– Vi har jobbat aktivt med klarspråk sen länge. En del av kommunens medarbetare har till exempel fått i utbildning i hur man skriver klarspråk, säger Anders Wennerberg, kommundirektör på Östersunds kommun, och fortsätter:

– Men för att bli mer omtänksamma, mer tillgängliga och ge bättre service vill vi bli ännu bättre på klarspråk. Ingen ska behöva läsa våra texter flera gånger för att förstå dem. Ytterst handlar det ju om demokrati. Alla invånare ska ha tillgång till och förstå vad som står i texter från Östersunds kommun.

Här är några exempel på vad som kommer att ske under den klarspråkskampanj som kommunen kommer att driva från och med nu fram till hösten 2020:

  • Alla medarbetare som på något vis skriver i sitt jobb uppmanas att gå igenom en digital klarspråksutbildning.
  • Klarspråkspråkstips och inspirationsnyheter kommer att dyka upp med jämna mellanrum på kommunens intranät.
  • De mest besökta sidorna på kommunens hemsida kommer att genomgå en extra klarspråksgranskning.
  • Tårtor och priser kommer att delas ut till enheter och verksamheter som är goda förebilder i klarspråksarbetet.

Hösten 2020 kommer vi att göra uppföljningar – bland annat via statistik från kommunens kundcenter för att se om vi blivit bättre på att skriva tydligt och begripligt.

Vi behöver din hjälp

För kunna bli ännu bättre behöver vi er hjälp med att uppmärksamma oss på information som är otydlig, innehåller krångliga begrepp/ord eller på annat sätt är svår att läsa och förstå.

Det kan handla om informationen på våra webbsidor, i mejl, fakturor eller brev du fått från kommunen, texter i broschyrer eller på affischer – ja kort sagt all information där Östersunds kommun är avsändare.

Har du fått obegriplig information? Meddela oss här

Sidan uppdaterad 2019-11-12

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen