Publicerad 2019-03-29

Östersund i frontlinjen när det gäller att testa ny teknik i äldreomsorgen

Digital teknik är en viktig pusselbit för att lösa framtidens utmaningar i vården. Här ligger Östersunds kommun i framkant. Därför har vi fått besök av regeringens särskilda utredare för att berätta om vårt arbete.

Peter Larsson, regeringens särskilda utredare.

Peter Larsson, regeringens särskilda utredare.

- Vi har träffat ett fantastiskt gäng i Östersund som har varit frikostiga med att dela med sig av sina erfarenheter. Dagen har varit jättebra och vi har fått med oss mycket kunskap som vi nu kan dra lärdom av på nationell nivå, säger Maria Gill, utredningssekreterare på Regeringskansliet.

Ny teknik frigör tid

Regeringens särskilda utredare fick under sitt besök på E-hälsocentrum träffa en stor grupp medarbetare från Östersunds kommun med allt ifrån undersköterskor och e-hälsostrateger till arbetsterapeuter och verksamhetschefer. En som var på plats var undersköterskan Catarina Norberg som är samordnare på Brunflo byar/sydväst hemtjänst.

- Jag tror att det här är framtiden, utan teknikens hjälp kommer vi få svårt att klara av alla utmaningar inom vården, säger Catarina.

Catarina använder sig idag mest av sin telefon där hon genom systemet Lifecare bland annat kan se personalens schema och vilka besök de har planerade. I hennes hemtjänstområde finns också några tillsynskameror som gör att personalen under bestämda klockslag kan se om personen ligger i sin säng och att allt är okej.

- Det innebär ju att personalen slipper väcka personen och dessutom sparar det ju både tid och även miljön eftersom vi slipper åka många mil i bil bara för att snabbt kolla så allt är bra. Och om vi sparar tid kan vi istället lägga den där vi verkligen behövs, på den person som kanske känner sig ensam och orolig och behöver sällskap, säger Catarina.

Catarina Norberg

Catarina Norberg, undersköterska och samordnare

Utredning ska hjälpa fler att börja använda teknik

Syftet med regeringens utredning är att förbättra förutsättningarna för verksamheterna och personalen inom äldreomsorgen i Sverige att bättre ta tillvara möjligheten i att använda välfärdsteknik. Östersund är en av tio kommuner som regeringens utredare besöker.

- Östersunds kommun ligger ju i frontlinjen när det gäller att både testa och använda ny teknik i vården, därför är det viktigt för oss att ta del av den kunskap som finns här. Den nya tekniken behöver börja användas mer inom äldreomsorgen i hela Sverige, både för att öka självständigheten för de äldre men också avlasta personalen, säger Peter Larsson som leder regeringens utredning om välfärdsteknik i äldreomsorgen.

Mobila larm med GPS ökar friheten

Något som Östersund är unika med är användningen av mobila trygghetslarm med GPS. Tekniken finns i många kommuner men vi är också duktiga på att faktiskt använda larmen. Från början är tekniken framtagen för personer med demens som riskerar att gå ut från hemmet och gå vilse. Men i de flesta fall fungerar tekniken nu som trygghetslarm för rätt pigga personer som är ute och rör på sig, de kanske befinner sig i svampskogen, affären eller i sommarstugan. Om något händer kan personen larma, larmoperatörerna ser då var man befinner sig och kan prata med en. I Östersunds kommun använder just nu cirka 350 personer larmen, varav 30 är personer med demenssjukdom.

- De mobila larmen med GPS skapar ju en stor frihet för många äldre som kan sig tryggare med att röra sig utanför hemmet. Många är ju ganska pigga och det är så viktigt att de som klarar av att promenera, kanske gå till affären, fortsätter att göra det, säger Catarina.

Ett verktyg för att jobba hälsofrämjande

Från Östersunds kommun ser man på den digitala tekniken som ett av många verktyg för att klara framtidens utmaningar med än växande äldre befolkning.

- Den digitala tekniken är ju bara en pusselbit. Det viktiga för Östersunds kommun är vi att hela tiden jobbar hälsofrämjande och förebyggande, säger Vård- och omsorgsförvaltningens biträdande förvaltningschef Robert Brandt och fortsätter:

- Om den digitala tekniken kan hjälpa våra medborgare som har behov av stöd och om tekniken kan vara till nytta för våra medarbetare och bidra till en bättre arbetsmiljö – ja, då ska vi såklart använda den. Annars inte.

Mer information

Läs mer om regeringens utredning om välfärdsteknik i äldreomsorgen här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Utredningen ska vara klar i mars 2020.

Sidan uppdaterad 2019-03-29

Spar tid med vår mobilapp!

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag.

Ringer du Kundcenter via appen kan du också kapa vänte­tiden med upp till 60 sekunder.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen