Kontakta oss NY

Entrén till Östersunds kommuns kundcenter

Entrén till Östersunds kommuns kundcenter som finns på Österäng i Östersund.

På Östersunds kommun har vi ett kund­center som hjälper dig med de flesta frågor och ärenden du har kring kommunens verksamhet. Våra kommun­väg­ledare på kundcenter är specialiserade inom olika områden för att kunna ge dig så bra service som möjligt.

Ring oss på 063-14 30 00

Du kan ringa oss på 063-14 30 00 om du har frågor om kommunens verksamhet och service.

Våra kommunvägledarna är specialister inom olika områden, därför får du välja vilken typ av verksamhet ditt ärende gäller när du ringer till oss.

Knappval

När du ringer till oss får du flera olika val:

  • Tryck 1 för Socialt stöd och omsorg, det vill säga frågor som rör exempelvis socialtjänst, äldre- och handikappomsorg.
  • Tryck 2 för Skola, förskola och vuxenutbildning, det vill säga alla frågor som rör skolan, förskolan eller fritidsverksamhet.
  • Tryck 3 för Fastigheter, byggande, gator och miljö, det vill säga frågor om
    exempelvis bygglov, renhållning, vatten och tillstånd.
  • Tryck 4 för Kultur, fritid, anställning, politik och inflyttarfrågor, det vill säga frågor om exempelvis kultur, fritid, lediga jobb, politik och om att flytta hit.
  • Tryck 5 för Företag, det vill säga alla frågor som rör näringslivet.
  • Press 8 for information in English. (Tryck 8 för information på engelska)
  • Dïedtelhl 9 ihke bïevnesh åarjelsaemiengïelesne åadtjodh. (Tryck 9 för information på sydsamiska).

Om du inte gör något knappval, utan bara väntar kvar kommer du att kopplas till första lediga kommunvägledare.

Nummerpresentatörer

Östersunds kommuns telefoner har nummerpresentatörer. Det innebär att ditt telefon­nummer visas när du ringer till kommunen. Vill du inte att ditt telefonnummer ska visas slår du #31# före telefonnumret.

Om det står 063-14 30 00 i displayen på din telefon så är det någon från kommunen som sökt dig. Ringer du tillbaka kommer du till kommunens kundcenter.

Telefonitjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har tal-, röst eller språksvårigheter kan ta hjälp av någon av de telefonitjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska ringa till oss.

Telefonitjänster för personer med funktionsnedsättning (PTS)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Besök oss på Österäng

Du kan besöka vårt kundcenter på Österäng i Östersund. Vi finns på Förlandsgränd 3.

Besöksadress

Förlandsgränd 3
831 34 Östersund

Här kan du bland annat få hjälp att fylla i blanketter, hämta informations­material och få svar på de vanligaste frågorna.

Du kan också låna dator och söka infor­ma­tion eller använda kommunens e-tjänster.

Närmaste busstation är Östersund Stora Kyrkan eller Östersund Torgbrinken.

Syntolkning av entrén kommer inom kort.

Öppettider

Måndag–torsdag: 8.00–17.00
Fredagar och dag före helgdag: 8.00–16.00

Lämna brev i kommunens brevlåda

Behöver du lämna post till kommunen efter stängning kan du göra det i kom­mun­ens brev­låda som finns på bak­sidan av Rådhuset. Du hittar brevlådan till vänster om ingången på baksidan.

Karta som visar att ingången till Kundcenter ligger från Förlandsgränd, längst inne i höger hörn om man går in från Förlandsgränd

Här hittar du ingången till kommunens kundcenter

Receptionen till kommunens kundcenter på Rådhuset i Östersund.

Kommunens kundcenter på Rådhuset i Östersund.

Tillgänglighet i lokalerna

Hörselteknisk utrustning

Hörsel­teknisk utrust­ning

Bemannad reception

Bemannad reception

Parkeringsplats för personer med nedsatt rörelseförmåga

Parkeringsplats för per­soner med ned­satt rörelse­­förmåga

Toalett med plats för eldriven rullstol

Toalett tillgänglig för personer med eldriven rullstoll

Entré och entréhall tillgänglig för rullstolsburen

Entré och entréhall tillgänglig för rull­stols­buren

Tillgänglig hiss

Tillgänglig hiss

Ledarhund välkommen

Ledarhund välkommen

Det här åtgärdar vi just nu

Tydlig skyltning

Tydlig skyltning

Kontrastmarkering

Kontrast­markeringar

Skriv till oss

Du är välkommen att skriva till oss via e-post, genom att fylla i vårt kontaktformulär eller per post.

Försök att vara så detaljerad som möjligt när du skriver till oss. Beskriv ditt ärende - till exempel genom att ange vilken skola, boende eller adress ditt ärende gäller. Glöm inte heller att ange dina kontaktuppgifter om du vill ha svar från oss. Självklart kan du även välja att vara anonym.

E-post

Skicka e-post till oss på kundcenter@ostersund.se. Om det gäller känsliga uppgifter använder du i stället vårt formulär här nedan.

Formulär

Du kan skriva till oss genom att fylla i vårt kontaktformulär. Där har du möjlighet att bifoga filer och markera ut en plats på kartan som ärendet gäller.

Kontaktformulärlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Post

Du kan skicka vanligt brev till oss på följande adress:

Östersunds kommun
Kundcenter 
Förlandsgränd 3 
831 34 Östersund

Posttjänster för dig med funktionsnedsättning

Du som exempelvis har en syn- eller rörelsenedsättning kan ta hjälp av någon av de posttjänster som Post- och telestyrelsen erbjuder när du ska skriva till oss.

Posttjänster för äldre och personer med funktionsnedsättninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Våra journummer vid akuta ärenden

Har du ett akut ärende som berör kommunens verksamhet kon­takt­ar du vårt kundcenter. Däremot under kvällar och helger ringer du direkt till något av våra journummer.

Hemtjänst

Behöver du snabbt nå hemtjänstpersonal dagtid eller kvällstid fram till 22.00 så kan du ringa direkt till hemtjänstgruppernas lokaler

Om du eller din anhörig har trygghetslarm kan du även ringa nattetid. Då kontaktar du hemtjänstens nattpatrull

Kommunala fastigheter

Har du akuta problem med någon av kommunens fastigheter? Ring 063-14 32 21.

Gäller problemen någon av Östersundshems fastigheter hittar du deras journummer på www.ostersundshem.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Särskilt boende

Har du någon anhörig på särskilt boende och behöver få kontakt med personalen så hittar du telefonnummer som gäller dygnet runt på sidan "Särskilt boende".

Särskilt boende - kontaktuppgifter

Social beredskap

För akuta ärenden utanför kontorstid som inte kan vänta till nästa vardag finns social beredskap. Social beredskap avser främst barn eller ungdomar som kan antas fara illa och är i behov av akuta insatser från socialtjänsten, missbrukare i behov av akuta insatser och våld i nära relation.

Social beredskap når man via SOS Alarm (112) vardagar mellan klockan 17.00 och 8.00 samt under helger. Dag före helgdag inträder beredskapen klockan 15.00.

Vatten och avlopp

Har du problem med vattenläckor, frysningar eller missfärgat vatten?

Kundcenter: 063-14 30 00 (vardagar 08.00–16.00)
Journummer: 063-14 37 00 (kvällar och helger)

Ta del av kommunala handlingar i punktskrift

Hos Kundcenter finns det en punkt­skrift­skrivare. Med hjälp av den kan du som är synskadad eller blind ta del av kommunala handlingar i punktskrift.

Flera medarbetare på kundcenter är utbildade och kan hjälpa dig om du har behov av dokument i punktskrift. Det kan till exempel handla om kommunala handlingar eller annat informationsmaterial.

Punktskrift används av synskadade eller blinda personer i stora delar av världen och finns för de flesta alfabet.

Ring eller besök oss

Kontakta Kundcenter för att få hjälp med utskrifter i punktskrift:

Har du synpunkter på oss?

Om vi inte lever upp till vad vi lovar vill vi gärna att du meddelar oss detta. Dina synpunkter ger oss värdefull information och möjlighet att förbättra vår verksamhet.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-06-03