Livsmedel

Östersunds kommun kontrollerar så att den mat och dricksvatten som kommer från restauranger, caféer, producenter, butiker och andra livs­medels­verksamheter följer de krav som ställs i livsmedels­lagstiftningen.

Målet är att du som konsument aldrig ska behöva bli sjuk av mat eller dricksvatten. Du ska även kunna lita på att livsmedel är korrekt märkta och att det livsmedel du verkligen är det som presenteras i menyer och på förpackningar.

Vill du veta mer om de kontroller vi gör i restauranger, butiker och hos livsmedelsproducenter? Besök vår sida om livsmedelskontroller.

Dricksvatten

Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel. Östersunds kommun arbetar kontinuerligt för att upprättahålla en god kvalitet på det vatten vi själva producerar, och kontrollerar också så att andra producenters vatten håller god kvalitet.

Läs mer om dricksvatten

Klagomål på livsmedelshantering

Om du har klagomål på livsmedelshanteringen i en butik, restaurang eller en annan livsmedelsverksamhet ska du i första hand vända dig direkt till verksamheten. Om du inte får någon hjälp där så kan du vända dig till kommunens kundcenter, på telefonnummer 063-14 30 00.

Du kan självklart vara anonym. Men tänkt då på att inte uppge ditt namn när du ringer. Vill du göra en anmälan anonymt hos kommunen kan du inte lämna några uppgifter (telefonnummer, mejl, namn eller dylikt). Detta på grund av att dina uppgifter hamnar i en offentlig verksamhet och går att begära ut enligt Offentlighetsprincipen.

Matförgiftning

Matförgiftning är ett samlingsnamn på flera olika bakterier och virus som orsakar lite olika symptom men som har gemensamt att den som blivit sjuk har smittats genom maten eller vattnet.

Om du blir sjuk och misstänker att mat eller dricksvatten är orsaken ska du anmäla det till kommunen så fort som möjligt. Tänk på att anmäla så snart som möjligt efter att du blivit sjuk. Ju längre tid som går, desto svårare blir det för oss att utreda den misstänka matförgiftningen.

Så anmäler du misstänkt matförgiftning

Använd e-ejänsten "Misstänkt matförgiftning - anmälan". Fyll i alla uppgifter direkt i e-tjänsten och skicka in anmälan.

Misstänkt matförgiftning - anmälan (e-tjänst)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Du kan även ringa kommunens kundcenter på på 063-14 30 00. Tryck 3 för Fastigheter, byggande, gator och miljö.

Du kan självklart vara anonym. Men tänkt då på att inte uppge ditt namn när du ringer. Vill du göra en anmälan anonymt hos kommunen kan du inte lämna några uppgifter (telefonnummer, mejl, namn eller dylikt). Detta på grund av att dina uppgifter hamnar i en offentlig verksamhet och går att begära ut enligt Offentlighetsprincipen.

Det här behöver kommunen veta när du anmäler misstänkt matförgiftning

Om du hör av dig till för att du blivit sjuk och misstänker att livsmedel eller dricksvatten orsakat sjukdomen så kommer vi att intervjua dig om bland annat följande:

  • var och när du ätit, alltså plats, datum och ungefärlig tid
  • vad måltiden bestod av (inklusive dryck)
  • tidpunkten då du insjuknade
  • vilka symptom du har
  • vad du har ätit det senaste dygnet, samt om du har ätit särskilt känslig mat den senaste veckan, till exempel ätit rå köttfärs eller druckit vatten från enskild brunn

Hur utreder kommunen misstänkta matförgiftningar?

Vi kontaktar alltid det aktuella livsmedelsföretaget eller den aktuella dricksvattenproducenten vid alla anmälningar om misstänkt matförgiftning. Om fler än en person har blivit sjuk gör kommunens livsmedelsinspektörer även en kontroll som bland annat omfattar personalhygien, rengöring och hantering av livsmedel i verksamheten. Ofta tar vi också prover på den typ av livsmedel som den som anmälit ätit.

Ibland kan det vara nödvändigt att lämna ett avföringsprov för att få reda på vilken bakterie eller parasit eller det virus som orsakat matförgiftningen. Kontakta sjukvårdsupplysningen eller din hälsocentral för rådgivning och eventuell provtagning.


Märkning och information

Livsmedelsprodukter ska vara märkta och presenterade på ett sånt sätt att du som konsument enkelt kan förstå när du handlar mat. Syftet med märkningen och livsmedelsinformationen är att du inte ska bli lurad eller råka ut för allergiska besvär på grund av ingredienser som inte angetts på förpackningen.

Som konsument ska du kunna lita på livsmedlens äkthet, att du får den produkt som det utges vara. Till exempel att du verkligen får oxfilé om det är vad du beställer på en restaurang.

Rätt märkning gäller även livsmedel med skyddad beteckning. Exempel på sådana livsmedel är parmaskinka, kalixlöjrom och fetaost.

Om det står på en restaurangs meny att pizzan du beställer ska innehålla parmaskinka så måste det vara äkta parmaskina, med märket för skyddad beteckning på förpackningen. Annars måste restaurangen välja en annan beteckning på meny, till exempel lufttorkad skinka.

Du som konsument ska heller aldrig bli lurad att tro att ett livsmedel kommer från ett annat land, en annan stad eller en annan region än det faktiskt gör.

Vill du veta mer om märkning och information så besök www.livsmedelsverket.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du göra en anmälan om felaktig märkning eller livsmedelsinformation ska du i första hand vända dig direkt till verksamheten. Om du inte får någon hjälp där så kan du vända dig till kommunens kundcenter, på telefonnummer 063-14 30 00.

Du kan självklart vara anonym. Men tänkt då på att inte uppge ditt namn när du ringer. Vill du göra en anmälan anonymt hos kommunen kan du inte lämna några uppgifter (telefonnummer, mejl, namn eller dylikt). Detta på grund av att dina uppgifter hamnar i en offentlig verksamhet och går att begära ut enligt Offentlighetsprincipen.

Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidan uppdaterad 2019-06-24