- Östersund.se
- / Bygga, bo och miljö
- / Avfall och återvinning
- / Sopor i fritidshus
Sopor i fritidshus
Alla fritidshus ska ha ett sopabonnemang. I abonnemanget ingår hämtning och behandling av restavfall till förbränning samt matavfall. Dessutom kan du kostnadsfritt lämna farligt avfall och stora, tunga sopor på våra bemannade återvinningscentraler. Matavfallskorg och matavfallspåsar hämtar du gratis på återvinningscentralerna eller hos Kundcenter på Österäng, Rådhusgatan 21.
Säsongshämtning eller året runt-hämtning
För dig som bara är i stugan om sommaren räcker det kanske med säsongshämtning mellan vecka 20 och 37 - det vill säga från mitten av maj till mitten av september. Du vinterförvarar själv dina sopkärl och ställer fram dem inför sophämtning.
För dig som vistas i stugan året om erbjuder vi året runt-hämtning för fritidshus. Sopbilen kommer dock att, vintertid, köra ordinarie vintertur vilket innebär att du som har kärlet vid en sommarväg får en vinteruppställningsplats också. Du kan återta din gamla uppställningsplats under sommarperioden; mitten av maj till mitten av september. Kontakta oss om du vill ha året runt-hämtning.
Om du inte använder fritidshuset
Om fritidshuset kommer att stå tomt hela året kan du anmäla detta så får du uppehåll i sophämtningen. Då får du inte övernatta i stugan utan endast besöka stugan för tillsyn. Uppehållet gäller endast hämtning av Matavfall eftersom vi tar ut avgift för tömning av det vanliga sopkärlet bara när du ställer fram det. Grundavgiften betalar du som vanligt. Uppehåll söks för 3 år i taget. Anmälan ska lämnas in före den 31 mars varje år.
Ansök om uppehåll i sophämtningen här eller kontakta kommunens kundcenter.
Om du är hindrad att dra fram dina sopkärl på hämtdagen; det kan vara funktionshinder, skada eller sjukdom kan vi hjälpa till att dra fram kärlen. Du måste i så fall ansöka om Utökad service: Framdragning av kärl och du måste styrka ditt hinder med läkarintyg. Vi tar ut en avgift per kärl och år. Sopavgifter för fritidshus
Kompostera ditt matavfall hemma
Genom att kompostera ditt matavfall hemma på tomten kan du sänka din sopkostnader och dessutom få fin kompostjord. Du måste skicka in en anmälan om hemkompostering till kommunen innan du börjar kompostera.
I Östersunds kommun kan du själv kompostera latrin på din mark om det är utanför detaljplanelagt område och du behöver inte anmäla det. Om marken är inom detaljplanelagt område så ska det anmälas till miljö och hälsa. Tänk bara på att inte anlägga komposten för nära en vattentäkt, badplats eller ett vattendrag. Det kan bli ohälsosamt och otrevligt för dig och dina grannar.

Köp tunnan av oss och vi tar hand om ditt latrin
Vi kan bara hantera en viss typ av latrintunnor. De är av svart återvunnen polypropen/polyeten, rymmer ca 37 liter, är 430 mm höga och har en diameter på 395 mm. Om du köper sådana tunnor av oss kan vi också ta hand om dina fulla tunnor.
OBS! Det får inte förekomma någon som helst typ av plast i de tunnor vi tar emot. Inga plastsäckar, ingen pacto-plast och heller ingen sk nedbrytbar plast.
Kör dina tunnor själv eller beställ hämtning
Avfall Återvinning tar emot dina fulla tunnor mot en behandlingsavgift. Vi tar emot tunnorna på Gräfsåsens avfallsanläggning - anmäl ditt ärende i luckan. OBS! Endast kortbetalning. På Gräfsåsen kan du också köpa nya latrintunnor.
Vi kan även komma och hämta fulla tunnor och leverera nya; fyll i formuläret . Vi hämtar inom fem arbetsdagar från beställning. Tunnan ska stå vid farbar väg vid hämtningen.
Avgift | Kostnad inkl moms |
---|---|
Lämna tunna på Gräfsåsen, för behandling | 250 kr/st |
Köpa ny latrintunna på Gräfsåsen | 110 kr/st |
Utkörning av ny tunna (avgift för tunna tillkommer) | 500 kr/gång |
Hämtning av full tunna (behandlingsavgift tillkommer) | 500 kr/gång |
De latrintunnor som vi tar emot går till förbränning.
Tips!
Skaffa en insats för urinseparering. Då slipper du de värsta luktproblemen och får en lättare tunna. Bra för allas ryggar!
Gemensamma sopkärl
Till kunder vars fritidshus ligger längs vägar där sopbilen har svårt att ta sig fram, erbjuder vi gemensamma sopkärl för flera kunder uppställda på en lämplig plats. Är det bara för fritidshus ställer vi ut kärl endast under sommarperioden vecka 20 till 37 som vi tömmer var 14:e dag. De gemensamma sopkärlen (större sopkärl eller containers) är dimensionerade efter antal anslutna hushåll och hur mycket avfall hushållen beräknas generera i genomsnitt.
Nytt sopabonnemang eller ändra adress
Har du sålt stugan? Eller köpt eller byggt en ny? Kontakta oss i god tid innan överlåtelsen eller när du tar stugan i bruk, så att du har sopkärl och att räkningarna går till rätt person.
Även om du anmält flytt till Skatteverket eller Adressändring så måste du kontakta oss. Vi får ingen information därifrån.
Du kan själv göra ändringen via vår e-tjänst "Vid köp eller försäljning av villa eller fritidshus - ändring av abonnemang för sopor och VA". Eller kontakta kommunens Kundcenter.
Sopkärlet är trasigt
Om ditt sopkärl, lock eller hjulen till sopkärlen är trasiga så kan du själv anmäl via e-tjänsten eller höar av dig till Kundcenter på 063 - 14 30 00 eller kundcenter@ostersund.se. För dig som kund är det kostnadsfritt, så länge det inte är uppenbar skadegörelse.
De vill veta adressen där kärlet står och ditt anläggningsnummer. Anläggningsnumret finns på din faktura.
Om de som kör bilarna upptäcker att kärlet behöver åtgärdas, då kommer de att lägga en beställning på det.
När 80 liters-kärl eller locken till dem går sönder byter vi ut dem till 140 liters kärl som är den nya standardstorleken. Detta gör vi på grund av arbetsmiljöskäl. Kostnaden för dig som kund förändras inte.
Kontakt
- För mer information är du välkommen att vända dig till kommunens kundcenter som besvarar din fråga eller hjälper dig vidare.
- Kundcenter
- 063-14 30 00
- kundcenter@ostersund.se