Skolstruktur
De kommande åren skapar vi en mer hållbar, robust och långsiktig skolstruktur. Genom den nya skolstrukturen frigör vi resurser till pedagoger och undervisning. På så sätt ökar kvaliteten i våra verksamheter vilket förbättrar barn och elevers lärande.
Flera lokaler där undervisning sker behöver i dagsläget bli bättre. Barn, elever och personal ska ha ändamålsenliga lokaler och en god lär- och arbetsmiljö. Utöver det behöver skolstrukturen vara väl rustad för förändringar i barn- och elevantal och kunna bidra till en god tillväxt.
För att ta fram en hållbar struktur har vi hjälp av Skolplaneringsverktyget. Det är ett GIS-baserat verktyg som hjälper oss planera för lokaler till förskola och grundskola.
Barnrättsperspektivet centralt
Genom att arbeta strukturerat för att skapa en likvärdig skola och förskola för alla barn och elever bidrar vi till att uppnå deras rättigheter till god undervisning. Undervisningen ska ha en god kvalitet och det är genom att på sikt frigöra resurser till verksamheterna som vi skapar förutsättningar för detta.
Förskolorna och skolornas egna arbete ska bidra med att skapa trygghet och bidra till att barnens bästa hela tiden är i fokus. Även de större förskolorna som totalt kan rymma 144 barn ska vara organiserade på ett klokt sätt där barnens behov blir tillgodosedda.
Förskolan ska upplevas som trygg, rolig och lärorik oavsett storlek på förskolan.
Vår nya skolstruktur
24 maj 2022 beslutade Kommunfullmäktige om hur den nya skolstrukturen ska se ut.
De föreslagna investeringarna tas varje år av Kommunfullmäktige i kommunens totala investeringsbudget. Det innebär att varje projekt måste bli beviljade projektmedel innan en renovering, om- eller nybyggnation kan ske.
Prioriterad åtgärdslista
Nedan presenteras en prioriterad åtgärdslista för skola och förskola. Det innebär att vi har gjort en prioritering över vilka om- och nybyggnationer som är mest brådskande och var de behövs.
Årtalen nedan beskriver även längden på projekten och när skolan eller förskolan behöver vara klara för verksamhetsstart.
Den sista raden med investeringsbehov är inte kopplade till något årtal eftersom befolkningsprognosen endast sträcker sig 10 år framåt i tiden. I tabellen för förskolan är Brittsbo inlagd efter år 2030, eftersom vi vet att förskolans lokaler behöver bli permanenta.
Åtgärdslista för skola
År | Skola |
---|---|
2022 | Lugnviksskolan, Odensalaskolan |
2023 | Lugnviksskolan, Odensalaskolan, Häggenås skola |
2024 | Tavelbäcksskolan, Häggenås, Brunflo södra, Frösön F-6 skola |
2025 | Tavelbäcksskolan, Häggenås, Brunflo södra, Frösön F-6 skola |
2026 | Brunflo södra, Frösön F-6 skola, Tavelbäcksskolan, Vallaskolan, Marieby |
2027 | Vallaskolan, Kastalskolan, Marieby |
2028 | Vallaskolan, Östbergsskolan, Kastalskolan, Marieby |
2029 | Östbergsskolan, Kastalskolan |
2030 | Östbergsskolan |
Investeringsbehov finns även på: Norra skolan, Mimerskolan, Storvikenskolan, Treälvsskolan, Fjällängsskolan |
Åtgärdslista för förskola
År | Förskola |
---|---|
2022 | Luktärtan, Sjöängen |
2023 | Luktärtan, Sjöängen, Ottfjället |
2024 | Söder/Balders hage, Häggenås, Brunflo Södra, Ottfjället, Bäcken, Frösö Zoo |
2025 | Söder/Balders hage, Häggenås, Brunflo Södra, Ottfjället, Bäcken, Frösö Zoo |
2026 | Brunflo Södra, Bäcken |
2027 | Torvalla C |
2028 | Torvalla C, Blåhammaren |
2029 | Blåhammaren |
2030 | Frösödal |
2031 | Frösödal |
2032 | |
2033 | Brittsbo |
2034 | Brittsbo |
Investeringsbehov: Regnbågen, Blomstergården, Storviken, Sörgården, Videgården |