Ansökan till förskola för nyinflyttad

Du som är nyinflyttad i Östersund eller är på väg att flytta till hit kan göra ett val till förskola. Du kan ställa dig i kö även om du ännu inte är folkbokförd här. När du sedan är folkbokförd behåller du din kötid och har samma rätt till förskoleplats som andra kommuninvånare.

Östersunds kommun är i första hand skyldiga att erbjuda förskoleplats till kommunens egna medborgare. I mån av plats kan du som är folkbokförd i en annan kommun erbjudas placering på förskola hos oss. Men det måste din hemkommun först godkänna, eftersom de är skyldiga att betala en särskild avgift.

Så gör du för att ansöka

Om du inte är folkbokförd i Östersunds kommun måste du först beställa ett konto inför ansökan om plats. När din beställning är godkänd kan du ansöka om plats på förskola. Börja med att välja ut två förskolor som du vill lägga till i urvalslistan. Du får placeringsbesked cirka en månad innan planerad placeringsstart.

I e-tjänsten för att ansöka om plats kan du:

• ansöka om plats
  • ansöka om överflyttning/byte till annan förskola
  • säga upp plats

Kan du inte ansöka via e-tjänst?

Om du inte har möjlighet att göra din ansökan via vår e-tjänst kan du ansöka på blankett. Kontakta i så fall Kundcenter på 063-14 30 00 eller via kundcenter@ostersund.se.

Sidan uppdaterad 2024-01-12