Så går det till när du söker stöd

På den här sidan får du veta mer om hur det går till när du ansöker om att få stöd.

Vill du ansöka om stöd ska du kontakta Kundcenter. Kundcenter hjälper dig att få kontakt med en biståndshandläggare på Biståndsenheten. Det är biståndshandläggaren som utreder och fattar beslut om olika former av stöd.

Du kan också fylla i en ansökan så kommer Biståndsenheten att kontakta dig.
Här kommer du till ansökan om stöd i hemmetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

När du ansöker om stöd får du träffa din biståndshandläggare. Biståndshandläggaren gör ett hembesök på en tid som ni kommer överens om. Anhöriga får gärna vara med vid hembesöket. Ni går då gemensamt igenom vad du klarar själv och vad du behöver hjälp med.

Beslutet

Biståndshandläggaren fattar därefter beslut om det hjälp du har rätt till. Det kan ta cirka en till två veckor efter träffen med biståndshandläggaren innan du får ett skriftligt beslut.

Där framgår vilken hjälp du beviljats. Om behovet ändras kan du när som helst avsluta hjälpen eller ansöka igen. Har du gjort en ansökan om särskilt boende kan det ta cirka en månad innan du får ett skriftlig beslut.

Vid avslag får du information om hur du kan överklaga beslutet till förvaltningsrätten i Härnösand. Du kan få hjälp av biståndshandläggaren eller kommunens Kundcenter att överklaga ditt beslut. Läs mer om hur du överklagar ett beslut

Lagar som styr besluten

All verksamhet som kommunen bedriver inom vård, omsorg och socialt stöd regleras av flera olika lagar.

Viktiga lagar är Socialtjänslagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (SoL) Hälso- och sjukvårdslagenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (HSL) och Lagen om stöd och servicet ill vissa funktionshindradelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (LSS)

En handläggare som fattar beslut om stöd eller bistånd gör sin bedömning enligt Socialtjänslagen.

Här följer utdrag ut Socialtjänstlagen:

"Enligt socialtjänstlagen kapitel 4  första paragrafen har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå.
Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv."

LSS personkrets

Om personen som söker stöd tillhör LSS personkrets gör handläggaren sin bedömning enligt LSS.

Först gör LSS-handläggaren en bedömning om personen tillhör LSS-personkrets. Sedan bedömer LSS-handläggaren om personen har rätt till den sökta insatsen.

Mer om Biståndsenheten

Hos biståndsenheten kan du få information om det stöd och den hjälp som kommunen ansvarar för inom vård och omsorg.

Vad betyder begreppen?

Biståndshandläggare och LSS-handläggare=tjänsteman som utreder din ansökan.

Biståndhandläggaren utreder och fattar beslut om stöd och hjälpinsatser inom socialtjänstlagen.

LSS-handläggaren utreder och fatta beslut om insatser enligt lagen om särskilt stöd för vissa funktionshindrade (LSS).

Distriktssköterskan ansvarar för den hemsjukvård som ingår under hälso- och sjukvårdslagen.

Biståndsbedömning=prövning av ansökan om insatser enligt en lagstiftning

Bistånd=hjälp

Insats=typ av hjälp som du kan få - till exempel trygghetslarm, hemtjänst insatser enligt LSS.

Utredning=de uppgifter - underlag - handläggaren behöver för att kunna fatta beslut.

Vårdplaneringsteamet

I biståndsenheten ingår vårdplaneringsteamet. Är du inlagd på sjukhuset för behandling och behöver kommunens insatser när du kommer hem får du träffa vårdplaneringsteamet.

I vårdplaneringsteamet ingår biståndshandläggare och distriktsköterska. De ansvarar för planeringen av den hjälp du behöver när du kommer hem.

Vårdplaneringsteamet och representanter från hemtjänsten
träffar dig på sjukhuet för att ni tillsammans ska planera vilken hjälp du behöver.

Vårdplaneringsteamet överlämnar den information som behövs
till biståndshandläggaren i ditt hemområde. Informationen ges också till ansvariga för hemtjänsten.

Var finns vi?

Biståndsenheten har sitt huvudkontor på Tavelbäcksvägen 2. Här nedan ser du en vägbeskrivning. Klicka på kartan så förstoras den.

Karta med vägeskrivning till Biståndsenheten

 

Kundcenter hjälper dig att få kontakt med Biståndsenheten - se kontaktuppgifter länst ned på sidan.

Planering av insatser

Biståndshandläggaren lämnar skriftlig information till hemtjänsten
om det stöd och den hjälp du ska ha. Därefter kontaktar hemtjänsten dig och tillsammans planerar ni den hjälp du ska få. Tillsammans upprättar ni en genomförandeplan som ska finnas hemma hos dig.

Vem får ansöka?

  • Du själv
  • Godman eller förvaltare
  • Vårdnadshavare

Du som är anhörigvårdare kan också kontakta biståndsenheten
om du behöver hjälp och stöd.

Här hittar du ansökningsblanketter som gäller stöd och omsorg

Alternativ till kommunens hemtjänst

Även om du inte har ett biståndsbeslut finns det möjlighet att få hjälp med många olika praktiska sysslor. Det kan exempelvis vara hjälp med städning, tvätt, snöskottning, ledsagning och mycket annat. Läs mer om övrig hjälp under hushållsnära tjänster

För dig som fyllt 67 år finns också möjlighet att använda kommunens fixartjänster

Se över din hemförsäkring

Om andra personer har nyckel till din bostad kan du behöva komplettera hemförsäkringen med en tilläggsförsäkring för att hemförsäkringen ska gälla. Läs mer om försäkringar här

Sidan uppdaterad 2016-10-03