Publicerad 2017-05-18

Calle Hedmans uppdrag är att forma framtidens stadskärna

Eventcontainrar på Stortorget.
Trapphusambassadörer på Storgatan.
Enhetliga söndagsöppettider i butikerna på Prästgatan.
Det är några av idéerna som ska sjösättas av Calle Hedman – projektledare för framtidens stadskärna i Östersund.

Calle Hedman står med korslagda armar och lutar sig mot en lyktstolpe på gågatan i Östersund.

Om Calle Hedman får som han vill kommer Östersunds centrum att utses till Årets stadskärna 2019.

 

Målet är att vinna utmärkelsen Årets stadskärna.

– Vi ska kandidera 2019, berättar Calle Hedman som börjar bli varm i kläderna i sitt nya uppdrag för Destination Östersund.

35-åringen, uppväxt i Odensala, tillträdde sin tjänst 1 oktober förra året. Han är ”inlånad” från en annan kommun. Calle bor nämligen i Åre, och där har han jobbat med en rad stora event de senaste åren – bland annat Åre höstmarknad och alpina världscuptävlingar.

I Åre bor Calle med Bri, som han träffade i Kanada under en av sina många resor runt jorden, och lyckades locka hem till Sverige.

– Men det funkar perfekt att pendla från Åre. Jag kan jobba på tåget, säger han.

Viktigt för regionen

Den förre basketliraren har hittat nya sätt att plocka poäng. Frågan är om han lyckas hitta rätt spelstrategi för att lyckas med utvecklingen av Östersunds stadskärna – som numera även är ett av huvudmålen i kommunens handelspolicy.

– En utmaning. Men det är viktigt för hela regionen att Östersund har en levande stadskärna, menar Calle.

Han påpekar att frågan är inte så enkel som att förklara det tapp som Östersunds centrum faktiskt gjort, med utbyggnaden av Lillänge.

– Det är lite mer komplicerat än så. Det är inte unikt för Östersund eller Sverige att en stadskärna tappar. Ska man skylla på något är det nog hellre e-handeln. Men till sist handlar det om konsumenternas förändrade beteende.

– Externhandeln och e-handeln har kommit till för att konsumenterna vill ha den. Men i en stadskärna finns så många andra värden att jobba med, inte bara handeln. All forskning och all omvärldsbevakning visar att upplevelser, möten och handel i kombination skapar en levande stadskärna.

Gratis ambassadörer

Turismen i Östersund har ökat generellt de senaste åren, men det finns mer att jobba på när det gäller den viktiga Norgemarknaden.

– Vi ska titta mer på vad norrmännen önskar när de besöker Östersund. Många söker de mer unika butikerna. Man vill göra lite både och, strosa i stan, och äta en bit mat. Det måste finnas andra värden, annars kanske gästerna bara blåser förbi Östersund och handlar i Lillänge, och vi får kanske inte ens får övernattningen i stan.

Men naturligtvis ska inte Östersunds stadskärna bara vara till för turisterna.

– Om vi har en plats där medborgarna trivs och det händer positiva saker, då har vi gratis ambassadörer som berättar om det, säger Calle Hedman.

– Jag tror att det är jätteviktigt att själva stadskärnan blomstrar, det får effekter långt utanför Östersund.

Nya satsningar

Calle Hedman och kompani har precis köpt in två eventcontainrar – en av dem en inglasad variant, en mer klassisk. Planen är att de ska stå klar på Stortorget till Storsjöcupens invigning.

– Vi har hjälp av elever på Jämtlands gymnasiums teknik och designprogram. De skissar på olika förslag hur det ska se ut. Tanken är en mötesplats där det ska hända många saker, det ska addera värden till befintliga evenemang men även skapa nya.

Ett annat projekt som Calle jobbar hårt med kallar han ”Operation Storgatan”. Det går ut på att få Storgatan att leva upp både när det gäller trivsel, handel och utsmyckning – men också för aktiviteter och inte minst engagemang från de boende längs gatan.

Calle Hedman inleder snart en omfattande dörrknackning.

– Målsättningen är att hitta en ambassadör i varje trappuppgång som vill engagera sig för att hitta på något extra under perioden. Det kan vara en kräftskiva, en loppis, bytardagar eller något liknande.

Perioden som Calle nämner är augusti, alltså månaden efter att Storsjöyran lagt sig.

– Allt ska ses som ett test, och förhoppningen är att det blir så bra att vi vill ha det tillbaka. Vi kommer att ta bort några p-platser (handikapplatser och avlastningszoner finns kvar) och frigöra parkeringsytorna till andra aktiviteter. Det ska bli mer känsla av en gårdsgata, berättar Calle Hedman.

Vill testa nytt

En annan idé som kan bli verklighet under perioden september-november är att åstadkomma enhetliga söndagsöppettider för butikerna på Prästgatan, i första hand.

– Vi vill ha ett genomgående tema varje söndag i kombination med att vi vill lyfta fram maten, till exempel få med oss några restauranger som kör söndagsbrunch. Men det handlar om att vi får med oss tillräckligt många på idéerna. Det måste ske under en längre period för att kunderna ska få en chans att vänja sig. Får vi inte med oss en majoritet av handlarna så kommer vi inte att genomföra detta.

Att testa nytt är inte alltid enkelt. Många affärsinnehavare har fullt upp med att få ekonomin att gå ihop, och att öppna en sjunde dag i veckan – kanske med förlust i början – är en tanke som inte är helt enkel att förlika sig med.

– Det finns många olika åsikter. Tror kanske det var därför jag fick det är jobbet också, jag är nog ganska bra på att samverka mellan olika aktörer, menar Calle Hedman.

– Det gäller att respektera varandras åsikter, att få en samlad bild på vad de flesta vill satsa på.

Fotnot 1: Årets stadskärna utses av organisationen Svenska stadskärnor, där Östersund är medlem.

Fotnot 2: Framtidens Stadskärna drivs av Destination Östersund med och medfinansieras av kommunen, näringslivet och fastighetsägarna.

Använd vår mobilapp

Få senaste nytt från kommunen direkt i byxfickan. Du når snabbt alla mobila tjänster som du har nytta av i din vardag. Här hittar du också vägen direkt in till kommunens kundcenter.

Läs mer om mobilappen och ladda ner den redan idag!

En hand håller en smartphone med Östersundsappen
Sidan uppdaterad 2017-05-18