Servicedeklarationer och synpunktshantering

Kommunens verksamheter utarbetar egna servicedeklarationer som beskriver vilken kvalitet vi ska leverera till våra medborgare. Alla med­borgare kan också lämna synpunkter till kommunen på utförda tjänster.

Servicedeklarationer

Servicedeklarationerna beskriver vad du som medborgare kan förvänta dig när du nyttjar våra tjänster. De ska också hjälpa till att tydliggöra tjänsterna, servicen, bemötandet och kvalitetsnivån.

Servicedeklarationerna är en strategisk del av kommunens kvalitetsarbete och nära samman­kopplade med den synpunktshantering som också finns i kommunen.

Ta del av alla våra servicedeklarationer

Synpunktshantering

Synpunkts­hanteringen är ett sätt för oss att få information från medborgarna om när vi inte håller vad vi lovar eller få förslag på hur vi kan förbättra och utveckla vår verksamhet ytterligare.

Lämna beröm, klagomål och idéer till oss med hjälp av vår synpunktshantering

I samband med budgetuppföljning i april, delårsbokslut i augusti och årsbokslut per sista december sammanställer vi alla inkomna synpunkter och gör en övergripande analys.

Sammanställning av antal inkomna synpunkter

Antal inkomna synpunkter 2015:


Klagomål

Beröm

Totalt

Barn- och utbildningsnämnden

36

2

28

Kommunstyrelsen

97

9

106

Kultur- och fritidsnämnden

15

1

16

Miljö- och samhällsnämnden

119

19

138

Socialnämnden

32

6

38

Utförarstyrelsen - Teknisk förvaltning

739

63

802

Utförarstyrelsen - Serviceförvaltning

47

67

114

Vård- och omsorgsnämnden

107

12

119

Summa

1192

179

1371

Antal inkomna synpunkter 2014:

 

Klagomål

Beröm

Totalt

Barn- och utbildningsnämnden

19

0

19

Kommunstyrelsen

81

12

93

Miljö- och samhällsnämnden

92

6

98

Socialnämnden

21

2

23

Utförarstyrelsen - Teknisk förvaltning

500

24

524

Utförarstyrelsen - Serviceförvaltningen

30

39

69

Vård- och omsorgsnämnden

34

1

35

Summa

777

84

861

Sidan uppdaterad 2016-09-15