Avfall och återvinning

Här finns information om avfall och återvinning för hushållen. Bor du i villa eller lägenhet? Eller gäller det ditt fritidshus? Allt om sop­hämt­ningen hos dig hittar du nedan.

Är du på jobbet? Information om sop­hant­e­ring i företag och verksamheter finns under Avfall och återvinning - företag.

Ibland får vi problem med helgdagar, sopbilar eller väderlek. Läs om störningar eller ändringar i sophämtningen eller åter­vinningscentralernas öppettider under Servicemeddelanden

Planeten jorden brinner med texten "Allting brinner" Klicka på bilden och läs mer

"Allting brinner" är en vanlig kommentar när vi pratar om vikten av att sortera sopor. Klicka på bilden och läs mer om sambandet mellan sopsortering och råvaror, energi, växthusgaser och pengar.

Kompostkorg och kompostpåsar

En kompostkorg med två rullar kompostpåsar

Den kompostkorg och de kompostpåsar du behöver hemma kan du hämta kostnadsfritt på återvinningscentralerna i Odenskog, Lit och Brunflo samt på Rådhuset. Du betalar via grundavgiften (hyr du din bostad betalar du grundavgiften via hyran).

Du får bara använda komposterbara påsar till ditt matavfall. De ska vara certifierade; d.v.s. ha märkningen EN 13432.

Komposterbara påsar

Påsarna vi lämnar ut är anpassade till kompostkorgen och rymmer 8 liter. De finns på rulle med 80 påsar i varje rulle. Påsarna är certifierat komposterbara och hållbarheten är begränsad till ett år, sedan blir påsarna spröda och spricker. Därför är det en dålig idé att samla rullar på hög där hemma. En årsförbrukning för ett normalhushåll beräknas till två rullar. Tillverkningsdatum (4 siffror: vecka och år) står på påsarna.

(Det går att pigga upp gamla påsar så de blir som nya igen: Doppa rullen i vatten, skaka av och låt torka.)

Påsarna kan variera i färg men det har inget med ålder att göra. De görs av majsstärkelse som är ett naturmaterial med en naturlig färgvariation.

Fastfruset i kompostkärlet

Vintertid kan matavfallet frysa fast i kompostkärlet vilket gör att kärlet ej går att tömma eller att det bara töms till hälften. Detta undviker du genom att

  • Skura kärlet rent invändigt på höstkanten
  • Lägga lite tidningspapper i botten på kärlet
  • Slänga mer hushållspapper och servietter i kompostkorgen
  • Kyla ned kompostpåsen på vintern (ställ ut den på en tidning) innan du lägger den i kompostkärlet

Insamlingspersonalen brukar skaka kärlen några extra gånger vid tömning men de har ingen möjlighet att hacka loss fastfruset matavfall.

Inget lock på kompostkorgen

Många vill ha ett lock på kompostkorgen för att förhindra lukt och flugor men då blir det för fuktigt och påsen riskerar att lösas upp innan du slängt den. Använd inte lock - byt påse ofta istället.

Beställ kompostpåsar

Fastighetsägare till flerbostadshus och bostadsrättsföreningar kan få större mängder kompostpåsar och kompostkorgar levererade till fastigheten.
Läs mer om vår service till flerbostadshus

Beställ hämtning av stora, tunga sopor - grovsopor

Grovsopor: en cykel, en korgstol, en hylla, en resårmadrass, ett täcke och en matta

En service enbart till hushållen

Här kan du beställa hämtning av stora och tunga sopor. Renhållning kommer och hämtar grovsopor:

  • Möbler
  • Fritidsutrustning
  • Textilier - förpackade eller ihopbuntade

eller stort och tungt miljöfarligt:

  • Vitvaror
  • Hemelektronik

OBS! Det är bara fastighetsägare som får beställa hämtning, eller fastighetsansvarig på fastighetsägarens uppdrag. Bor du i lägenhet? Tag kontakt med din hyresvärd.

Ge bort istället för att slänga

Är grejerna hela och rena kan de göra nytta istället. Skänk dem till en biståndsorganisation. De kommer också och hämtar möbler, husgeråd och kläder.
Kontaktuppgifter till biståndsorganisationer.

Inför hämtning

Ställ ut soporna på lämpligt ställe där vi kan stanna med vår bil. Observera att vi, av arbetsmiljöskäl, inte tar på oss att bära soporna i trappor eller fram till farbar väg. Bunta ihop textilierna så de blir lätta att hantera.

Avgifter för hämtning

Framkörningsavgift 300 kr

Hämtningsavgifter:

Grovsopor <5m³

350 kr

Grovsopor 5 - 10 m³

700 kr

Vitvaror, hemelektronik - pris/styck

50 kr

Vad och hur mycket?

Det är viktigt att du noga anger vad vi ska hämta. Av säkerhetsskäl är det inte samma bil som kör grovsopor som vitvaror och hemelektronik (som klassas som Farligt avfall). Ange också mängden sopor.
Beställ hämtning härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller ring kommunens kundcenter.

Sophämtning vid storhelger

Oftast hämtar vi sopor ändå men vid vissa storhelger byter vi hämtdagar så att vår personal också kan vara ledig samtidigt som vi försöker ge så bra service som möjligt.

Helger under 2016

Påskhelgen

Långfredag 25 mars och Annandag påsk måndag 28 mars:
Sophämtning som vanligt.

Kristi himmelsfärdshelgen

Kristi himmelsfärdsdag torsdag 5 maj och klämfredagen 6 maj:
Sophämtning som vanligt.

Nationaldagen

Måndag 6 juni: Sophämtning som vanligt.

Midsommar

Ingen sophämtning på midsommarafton 24 juni. Villahushåll som har ordnarie sophämtning fredagar; udda vecka får soporna hämtade på torsdagen den 23 juni. Flerbostadshus och verksamheter får soporna hämtade under senare delen av midsommarveckan.

Allhelgonahelgen

Allhelgonaafton den 4 november: Sophämtning som vanligt.

Jul och nyår

Annandagen måndag 26 december: Sophämtning som vanligt.
Trettondagsafton 5 januari och trettondagen 6 januari: Sophämtning som vanligt.
______________________

Om röda dagar eller helgaftnar infaller måndag till fredag är grundregeln att vi hämtar sopor som på en vanlig vardag. Undantagna är midsommarafton, julafton, juldagen, nyårsafton och nyårsdagen.

Vi hör av oss om nåt krånglar

En mobil med sms:et "Detta är ett meddelande från Östersunds kommun. Just nu har vi problem med..."

Om vi inte kan hämta dina sopor har vi möjlighet att skicka ett SMS till dig eller lämna ett röstmeddelande via din fasta telefon.

Om utebliven sophämtning

Med denna tjänst hör vi av oss till dig om sopbilen inte kommer fram t.ex. på grund av halka eller hinder i vägen. Du får även reda på om det inträffar störningar i vattenleveransen eftersom Vatten Östersund använder sig av samma tjänst.

Bara för relevant information

Telefonnumren får vi från ett register som vi får tillgång till via vår leverantör av tjänsten UMS - Unified Messaging Systems. Det är en geografiskt kodad adressdatabas över alla registrerade fasta telefoner till hushåll och företag, samt mobiltelefonnummer som är registrerade på personer över 16 år i hushållen inom det aktuella området där störningarna uppstått. Uppgifterna i det registret kommer vi inte att använda i något annat syfte än att lämna relevant information från kommunen och vi lämnar vi inte ut uppgifterna till någon annan.

Finns ditt telefonnummer med?

Alla registrerade fasta telefoner till hushåll och företag, samt mobiltelefonnummer som är registrerade på personer i hushållen över 16 år finns med i registret.
Du kan kontrollera att dina uppgifter stämmer, lägga till fler telefonnummer och adresser eller ta bort uppgifter genom att följa länken nedan.
Mina kontaktuppgifter för UMS Varningsservicelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du problem med att kontrollera eller lägga in dina kontaktuppgifter; kontakta kommunens Kundcenter så hjälper dom dig.

Fakturan för VA, sopor och slamtömning

Är du kund hos Vatten Östersund och Avfall Återvinning får du en gemensam faktura med alla avgifter för sopor, slam, vatten och avlopp.

När kommer fakturan?

Grundregeln är att kunder med en årskostnad för sopor, slamtömning och VA som understiger 12 000 kr får fakturan en gång per kvartal. Kunder med en årskostnad som överstiger 12 000 kr får sin faktura varje månad. Villahushåll tillhör oftast första kategorin medan företag och flerbostadshus tillhör den andra.

Villahushåll
Till de flesta villahushåll skickar vi fakturan varje kvartal. Fakturan skickas ut i slutet av februari, maj, augusti och november. Den förfaller alltid den sista i månad 3 varje kvartal, det vill säga för villahushåll i mars, juni, september, och december.

Flerbostadshus och företag
Dessa kunder tillhör oftast kategorin med en årskostnad som överstiger 12 000 kr och får sin faktura varje månad. Fakturan ska betalas den sista i den månad tjänsterna avser.

Fritidshusägare
För fritidshus kommer fakturan bara en gång per år, med förfallodatum den sista december.

Har du förlagt eller åkt ifrån fakturan?

Om du inte har tillgång till din faktura när du ska betala den, kan du kontakta oss så får du kopia eller fakturauppgifter. Ring eller beställ fakturakopia härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Avgifter du inte känner igen?

Innehåller fakturan avgifter som du inte förstår eller känner igen?

Påminnelseavgift

Har du glömt att betala fakturan skickar vi en påminnelse cirka tolv dagar efter förfallodagen och vi tar ut 60 kr i påminnelseavgift på nästa faktura.

Inkassokrav

Inkassokrav skickas tidigast 21 dagar efter förfallodagen. Vi tar ut en avgift på 180 kr på nästa faktura. Om du inte betalar trots inkassokrav, så går fakturan vidare till Kronofogdemyndigheten för indrivning. Vattenabonnenter riskerar också att få sitt vatten avstängt. Vi hanterar krav enligt §5 i Inkassolagen.

Dröjsmålsränta

Vi tar ut dröjsmålsränta från den dag betalning skulle ha skett fram tills dess att fakturan är betald. Räntan tar vi ut på nästa faktura. Vi hanterar dröjsmålsränta enligt §6 i Räntelagen med gällande referensränta + 8%.

E-faktura

Vill du slippa få pappersfakturor med posten och istället få elektroniska fakturor? Om du är ansluten till en internetbank kan du betala med e-faktura. Det är ett enkelt sätt att betala dina fakturor på.

E-fakturorna skickas endast elektroniskt, direkt till din internetbank. Du kan ta hand om dina fakturor var du än är bara du är uppkopplad mot din internetbank.

Så här går det till
När du loggat in på din internetbank ser du om du fått någon faktura. Klicka på fakturan så visas den i sin helhet. Du ser vem fakturan kommer från, beloppet samt förfallodag. Kontrollera att allt stämmer och godkänn med ett klick och fakturan betalas automatiskt på förfallodagen.

För att få E-faktura gör du så här
1. Logga in på din internetbank
2. Klicka till "Anmälan e-faktura/elektronisk faktura"
3. Sök efter Östersunds kommun och följ anvisningarna

Autogiro

Vill du betala din faktura via autogiro? Då dras beloppet automatiskt från ditt konto på rätt dag. Autogiro kan kombineras med e-faktura.

Beställ medgivandeblankett för autogirolänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterad 2017-03-14